ישולש התקציב לרשויות שישמרו על חופים נקיים

0
90
נתניה 2035
נתניה ממבט הציפור. צילום רן אליהו

המשרד להגנת הסביבה הודיע, כי במסגרת תוכנית "חוף נקי" – שומרים על החופים נקיים, ישלש את תקציב התוכנית לרשויות לניקוי חופים לא מוכרזים. התקציב לרשויות יעמוד על 8.6 מיליון שקל. רשויות שיזכו בתמיכה יתחייבו לנקות את החופים מפסולת מסוגים שונים, כולל פסולת ימית הנסחפת לישראל מכיוון מדינות האזור. שיעורי התמיכה שיינתנו לרשויות החוף יהיו תוך תעדוף רשויות בדירוג חברתי-כלכלי נמוך יותר.

בבדיקה שנעשתה בתאריך ה-24.5.17 נמצא, כי החופים בנתניה אינם נקיים. רמת הלכלוך בקטע החוף מנתניה עד שפך פולג היתה בינונית ואילו הקטע משפך פולג ועד חוף געש נמצא מלוכלך. בנוסף בבדיקה שהתקיימה לחופים הצפוניים לנתניה ונמצאים בתחום מועצת עמק חפר נמצא, כי בחופים מהבלו ביי ועד מכמורת נקיים. רמת ניקיון החופים ממכמורת ועד תל גדור היתה בינונית.

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר, כי מדד חוף נקי הוא כלי המשמש להערכה אחידה ואובייקטיבית של מידת ניקיון חופי הארץ הלא מוכרזים, בים התיכון ובמפרץ אילת. המדד מספק מידע שקוף ועדכני על מצב הניקיון בחופים אלו ומסייע לפעילות האכיפה של המשרד להגנת הסביבה, מול רשויות שלא מבצעות את חובתן בשמירה על ניקיון חופיהן.

עוד נמסר, כי מתוך סקרים שנערכו בשטח ועל סמך מידע מוקדם, עלה כי המרכיב העיקרי של פסולת בחוף הוא פלסטיק, המהווה לפחות 80% מסך כל הפסולת. לפיכך הוחלט כי הפלסטיק יכול לשמש כסמן טוב למידת הניקיון של החוף. בתהליך הדיגום נספרים כל פרטי הפלסטיק הפזורים ביחידת שטח חוף נתון, החל מגודל של פקק של בקבוק ומעלה. כיוון שהפסולת אינה מפוזרת בצורה אחידה לאורך החוף, נבחרות מספר נקודות דיגום אקראיות בכל חוף שנבדק.

מהמשרד להגנת הסביבה ציינו, כי "החופים הפתוחים בישראל מצויים בשטחי רשויות מוניציפליות או רשות הטבע והגנים, ועליהן מוטלת החובה לשמור על ניקיון החופים שבתחומן. למרות זאת, רוב הרשויות מתקשות לקיים חובה זו, ומשום כך יזם המשרד להגנת הסביבה ב-2005 את תוכנית "חוף נקי" שמטרתה למזער את מפגע הפסולת הימית בישראל ולהביא לניקיונם של החופים והים – בהתאם למחויבות הבינלאומית, ולטובת הסביבה ובריאות הציבור בישראל. במסגרת "קול קורא" שפרסם המשרד, התמיכה תינתן רק עבור ניקוי חופים פתוחים ובלתי מוכרזים בתחום הרשות, באמצעות מכונת ניקוי או עבודה ידנית. הרשות שתקבל את התקציב תתחייב, בתמורה לתמיכה, לנקות את שטח החוף לפחות שלוש פעמים בשבוע לכל השנה, או יותר מכך במקרה שמדובר ברשויות מקומיות שלהן קטעי חוף עם פלטי פסולת חריגים מהים (ורשויות אלה יוכלו לזכות בתמיכה נוספת)".

השר זאב אלקין, מסר, כי "המשרד להגנת הסביבה ממשיך בפעולותיו להנגשת החופים בישראל לרווחת הציבור, הן בשמירת חופים פתוחים והן בסיוע לניקוי החופים, תוך מתן דגש לפריפריה החברתית. אני שמח שמאבקיי בדיוני התקציב האחרון נשאו פרי והצלחתי להגדיל את תקציב המשרד ולשלש את התקציב הייעודי לנושא זה. החופים הם נקודת מפגש ייחודית בין האדם לסביבה הימית ואנו פועלים לשמירה איכותית עליה".

סגן השר, ח"כ ירון מזוז, ציין: ״עם פתיחת עונת הרחצה, אני שמח להוביל ולהנגיש לראשי הרשויות את תוכנית 'חוף נקי'. כולנו מכירים את בעיית הלכלוך והזיהום של חופי ישראל, תופעה שמשפיעה הן בריאותית על המתרחצים והן סביבתית. המשרד שם לנגד עיניו בעיה זו ולכן החליט לשלש את התקציב לניקיון החופים, גם אלה הלא מוכרזים, זאת במטרה לסייע אף לרשויות שמתקשות בשמירה על ניקיון החופים. עם כינונה של תוכנית זו, כולי תקווה שהקיץ הזה אזרחי ישראל יוכלו לרחוץ בחופים נקיים".

מנכ"ל המשרד, ישראל דנציגר, הוסיף: "תופעת הפסולת בים ובחופים מהווה בעיה גלובלית ומורגשת בחופי מדינת ישראל, ומייצרת כלכליים, חברתיים, בריאותיים וסביבתיים כבדים. הובלנו את הגדלת תקצוב התוכנית כדי להפחית משמעותית הסיכונים לציבור ולסביבה, וייצרנו מנגנון חדש שיסייע לרשויות חופיות שידן אינה משגת".

מעיריית נתניה נמסר, הקטע משפך פולג ועד געש שייך לרשות הטבע והגנים. עוד נמסר: "עיריית נתניה משקיעה משאבים רבים בניקיון ותחזוקת חופי העיר וזכתה גם השנה בתו האיכות "הדגל כחול" הבינלאומי לכל תשעת חופי הרחצה בעיר".

תוצאות מדד חוף נקי בנתניה. מתוך אתר המשרד להגנת הסביבה
תוצאות מדד חוף נקי בנתניה. מתוך אתר המשרד להגנת הסביבה

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן