חופי נתניה בכוננות מדוזות

0
1231
מדוזה, מדוזות בנתניה
צילום: fotolia

מאות מדוזות ניצפו בבוקר יום שני בחופי אשקלון. על-פי הערכות המומחים, כבר בסוף השבוע הקרוב ולכל המאוחר ביום ראשון הבא, יגיעו המדוזות גם אל חופי נתניה. בישראל המדוזה הנקראת חוטית נודדת הייתה מוכרת רק בים האדום. אולם, עם פתיחת תעלת סואץ בשנת 1869, היגרה החוטית הנודדת אל הים התיכון. המדוזה מתרבה בלב ים, אך חודרת בנחילים עצומים לחופים המזרחיים של ישראל בחודשים יולי ואוגוסט, תלוי בזרימת המים. נחילי מדוזה יכולים להכיל בין מאות אלפי פריטים למיליוני פריטים.

המדוזה, הנחשבת כמין פולשני, גורמת לנזקים רבים, בהם, נזקים כלכלים, פגיעה בדגה המקומית וכן נזקים לרכוש כדוגמת הצטברות מדוזות וחסימת מערכות הטורבינות התת-מימיות של חברת החשמל. כמו כן, המפגשים בין מדוזות לבני אדם מוגדרים כלא נעימים בשל השימוש בתאים צורבים המצויים בזרועות הציד שלה. בחוטית הנודדת ממוקמים התאים הצורבים במה שמכונה חוטים.

על-פי מומחי מכבי שירותי בריאות, מפגש עם מדוזה עלול לגרום לגירויי עור קלים עד בינוניים במרבית המקרים. ואולם, פגיעה קשה עלולה להשאיר סימנים על העור לאורך זמן. פגיעות נרחבות עלולות להשפיע על כל מערכות הגוף ואף לגרום במצבים קשים לבחילה והקאות, כאבי ראש, עוויתות שרירים, חולשה וחום.

מומחי שירותי בריאות מכבי ממליצים על מספר צעדים פשוטים העשויים להקל על פגיעת המדוזה. באמצעות מקלון יש להרחיק שיירי המדוזה. אסור בשום מצב לשפשף את אזור הצריבה. יש לשטוף באופן מיידי את מקום הצריבה עם מי ים או עם חומץ – המצוי  דרך קבע בתחנת עזרה ראשונה בחוף או בביתן מצילי נתניה. יש להימנע משטיפת האזור במי שתייה או ניקוי האזור באמצעות אלכוהול. מומלץ מאוד לסילוק כל שייר של תאי ארס, לשפוך על המקום מי סודה עם טלק או מי ים ולקלף את החומר. במקרה של פגיעה בעיניים יש לשטוף בתחילה במי ים להסרת הרירית, רק לאחר מכן במים מתוקים להסרת המלח ורק אז הנחת רטייה קרה על העין. בכל מקרה, מומלץ להיבדק על-ידי רופא עיניים. במטרה להקל על תחושת העקצוץ בהמשך, יש להשתמש בקרח ובמגבת או בג'ל להקלה כדוגמת אלוורה.

במקרי צריבה קלים ניתן לטפל בהם באמצעים ביתיים. במקרי צריבה על חלקי עור גדולים או פגיעה בעיניים, יש צורך בטיפול מקצועי ובחינת המצב על-ידי גורמי הרפואה בחוף או בבית החולים. במקרים בהם מתפתחת תגובה קיצונית וחריפה המשפיעה על דרכי הנשימה, יש להזעיק ניידת טיפול נמרץ.