הרשויות בשרון בעתירה נגד שדה התעופה

0
198
מפגינים נגד הקמת שדה התעופה. צילום מועצת עמק חפר

מועצת עמק חפר, עיריית כפר יונה, מועצת לב השרון, עיריית חדרה, המועצה האזורית מנשה ועיריית טירה, חברו השבוע יחד והגישו בג״ץ נגד המדינה – זאת במטרה לעצור את תכנית הוועדה לתשתיות לאומיות להקים שדה תעופה באזור. ברשימת העותרות נעדרת – באופן תמוה – עיריית נתניה שהגישה רקל פני פחות משנה את התנגדותה למהלך הממשלתי הנרקם.

בשנה האחרונה מתקיימים במוסדות התכנון דיונים אודות מציאת חלופה לשדה התעופה הקיים כיום בהרצליה. מדובר בשדה תעופה המשמש בעיקרו למטוסים פרטיים, בתי ספר לטיסה, מטוסי צילום ומטוסי ריסוס וחקלאות. ככזה, הוא אינו משרת את הציבור הרחב, אלא ציבור מוגדר שהינו הנהנה הבלעדי מקיומו של שדה התעופה.  עקב כך הגישו הרשויות עתירה לבג״ץ נגד המדינה, באמצעות עו"ד ענת בירן, עו"ד דפנה תמיר ועו"ד דורון שי ממשרד עורכי הדין ענת בירן. בעתירתם טענו הרשויות, כי קיים ספק רב אם שדה תעופה זה ראוי להיות מוגדר "תשתית לאומית".

בנוסף טענו הרשויות בעתירתן, כי במקרה זה נמתחה עד הקצה הגדרת המושג "תשתית לאומית" והליכה בדרך זו עלולה להביא למדרון חלקלק לפיו תתאפשר זילות הגדרת "תשתית לאומית" לשימושים שונים הרחוקים מהגדרת המושג "צורך לאומי" כפי שהוגדר מלכתחילה בחוק התכנון והבנייה.

עוד עולה מהעתירה, כי רק בחודש נובמבר 2016 הוצגו בפני הרשויות החלופות להקמת שדה התעופה, בהן חרוצים – הממוקמת בשטח מועצת חוף השרון, בית הלוי – בתחום מועצת עמק חפר וחדרה מזרח. עוד עולה מהעתירה, כי בישיבתה השנייה עדכן צוות הוועדה לתשתיות לאומיות, במפתיע, על הכוונה להרחיב את החלופות המוצעות ולהוסיף חמישה אתרים נוספים בהם עין ורד, גאולי תימן, תנובות, איל-טירה וחדרה מנשה. בעתירה טענו הרשויות, כי למרות שביקשו לעדכן אותן בקבלת החלטה לחלופות הסופיות, לא עודכנו ולא פורסם על ידי הות״ל, אפילו לא ברמיזה, כל מידע שיכול לשפוך אור על החלופות הסופיות.

שש הרשויות טענו, בחלקה השני של העתירה, כי ההליך המתקיים בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) למציאת חלופה להקמת שדה תעופה בהרצליה הינו שגוי שכן הוא אמור להתקיים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

בתוך כך התקיימה בשבוע האחרון הפגנה של תושבי עמק חפר, אשר בתחומה נבחנות ארבע חלופות, נגד הקמת שדה התעופה האזרחי באזור. הקמת שדה תעופה אזרחי, בו מתוכננות להתקיים עשרות אלפי טיסות בשנה, עלול להוביל לחיסול מרחבי הטבע באזור באמצעות סלילת דרכי גישה ושדה התעופה עצמו, לפגיעה אנושה באתרי הנדידה של מאות אלפי עופות נודדים וכן לזיהום אוויר.

ראש עיריית כפר יונה, אפי דרעי, מסר בתגובה למהלך המשותף, כי "לא נאפשר פגיעה באיכות החיים של תושבי כפר יונה. נמשיך במאבק בכל החזיתות ובכל האמצעים העומדים לרשותנו. נגדע את כוונות הוות"ל ורשות שדות התעופה לעטוף שדה תעופה לציבור מסוים, במיקום ידוע מראש, באצטלה של תכנית בעלת חשיבות לאומית".

ראש המועצה האזורית לב השרון ויו״ר מרכז המועצות האזוריות, עמיר ריטוב, הוסיף, כי "נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו בכדי למנוע את הקמת שדה התעופה באזורינו, דבר שיביא למטרד בעייתי מאוד ולפגיעה באיכות חיינו. התהליך שנעשה אינו ראוי. לא מדובר בתשתית לאומית ולכן הדיון בנושא כלל לא צריך להבחן בות"ל אלא במועצה הארצית לתכנון ובניה".

ואילו ראש מועצת עמק חפר, רני אידן, מסר בתגובה, כי "זה פשוט לא הגיוני להקים שדה תעופה בעמק חפר, באמצע השטח הירוק, בפנינה של אזור השרון המשרתת שני מיליון תושבים ומבקרים הגרים בסביבה, כל זאת כי קבוצה קטנה, בעלי מטוסים קלים במרכז הארץ, רוצים מנחת מטוסים קרוב לבית".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן