הרב קלמן בר נבחר לרב הראשי השני של העיר נתניה

0
142

מהפכה בכשרות, הנגשת הרבנות לציבור החילוני והמסורתי, דיאלוג פתוח עם הציבור הנתנייתי – הם רק חלק מהמשימות העומדות בפני הרב הראשי השני (אשכנזי) בעיר נתניה, הרב קלמן בר, שנבחר ביום חמישי לתפקיד. הרב בר זכה בכ-17 מקולות הגוף הבוחר, כאשר המועמד המוביל השני, הרב חיים משה לאו, אחיו של הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו ובנו של הרב הראשי לישראל לשעבר, הרב מאיד לאו, זכה ב-15 קולות. שאר המועמדים לא זכו ולו בקול אחד.

הרב בר, מועמד הציונות הדתית לתפקיד, נתמך על-ידי סגן השר לשירותי דת אלי בן דהן וכן ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, שלפני כשנתיים הצליחה להעביר במועצת העיר אישור לבחירת רב אשכנזי ראשי וכן העסקתו דרך העירייה – זאת לאחר שבמהלך 26 השנים האחרונות כיהן בנתניה כרב ראשי הרב דוד שלוש. עד לפני מספר חודשים נדמה היה, שבחירתו של הרב בר בטוחה – אולם, קואליציה של מפלגות חרדיות שהתאחדו סביב הרב לאו, הפכו את הקרב בין שני האישים לצמוד. רק לפני כחודש, לאחר שורה ארוכה מאוד של פניות לבג"צ, אושרה לעיר נתניה לקיים את הבחירות – במסגרתה הצביעו 32 חברי הגוף הבוחר, בהם נציגי בתי כנסת, חברי מועצת העיר ונציגי המשרד לשירותי דת.

מזה כ-60 שנה משמש הרב שלוש כרב הספרדי הראשי בנתניה. עד לפני כ-26 שנה פעל במקביל רב ראשי אשכנזי, הרב מאיר לאו, שפרש מתפקידו ומונה בהמשך כרב הראשי של ת"א וכן כרב הראשי לישראל.

הצורך ברב ראשי שני נוצר כבר לפני כעשור – זאת בעקבות דרישות גוברות והולכות מצד הציבור החילוני והמסורתי בעיר, כמו גם בעלי עסקים הנזקקים לאישור הרבנות – בהם אולמות אירועים ומסעדות – שטענו כי הרבנות בנתניה הקשיחה עמדותיה. הניסיון למינוי רב אשכנזי ראשי לפני עשור נכשל, לאחר שההחלטה לא הצליחה לזכות בתמיכת מועצת העיר. לפני כשנתיים, כאמור, עברה ההחלטה, בין השאר, בשל גילו המופלג של הרב שלוש, והטענה כי הרב שלוש פחות ופחות נפגש עם הציבור בשל גילו וניהול הרבנות נותר בידי הפקידות המקצועית.

על-פי הערכות השונות, ניצחון מועמד הציונות הדתית, המזוהה עם "הבית היהודי" על-פני מועמד המפלגות החרדיות, יאפשר – לאור המצב הקיים בנתניה – לקדם את הליברליזציה בתחום הכשרות, לחזק את הקשר בין הרבנות לציבור הרחב – בדגש על הציבור החילוני והמסורתי המהווה את רוב התושבים בעיר נתניה.

הרב בר, בוגר הישיבה התיכונית בנתניה וישיבת כרם ביבנה, משמש כיום כרב מכללת תלפיות בתל אביב.