הקרב על הרב

0
90

25 שנים לאחר שפרש הרב האשכנזי הראשי של נתניה ושנתיים לאחר שמועצת העיר אישרה בתום דיון סוער פתיחת הליך למינוי רב ראשי שני  יתקיימו ביום חמישי  (מחר) הבחירות לתפקיד הנחשק. הרב שייבחר יכהן לצידו של הרב דוד שלוש (93), המשמש בתפקידו מזה 62 שנה.

 ביום חמישי יבחרו, בהצבעה חשאית, עשרות נציגי הגוף הבוחר אותם מינה המשרד לשירותי דת, את הרב האשכנזי הראשי. על התפקיד הנחשק מתמודדים שבעה רבנים, כאשר על-פי כל הערכות השניים המובילים הם הרב משה חיים לאו, הזוכה לתמיכתו של אביו, הרב ישראל מאיר לאו, ומולו הרב קלמן בר, הזוכה לתמיכתה הגלויה של ראש העיר, מרים פיירברג-איכר.  בגוף הבוחר, כאמור, 32 נציגים, בהם נציגי שר הדתות, נציגי הרשות המקומית (חברי מועצה) ונציגי בתי הכנסת המובילים בעיר. בשל חשיבות ההצבעה, בעקבות פנייתו של אבי בטיטו, הוחלט על ניתוקן של מצלמות האבטחה במבנה – זאת כדי למנוע מצב בו יהיה חשש, מצידם של המצביעים, שגורמים עלומים יידעו מה הצביעו.

 מזה למעלה מעשור נעשו ניסיונות למנות רב אשכנזי ראשי – ניסיונות שנהדפו פעם אחר פעם על-ידי הגורמים הפוליטיים השונים באין-ספור טענות, בהן, שאין כל צורך ברב ראשי נוסף וכן שמדובר בעלויות כספיות ניכרות למשלם המסים. עד לפני 25 שנים כיהן הרב ישראל מאיר לאו כרב הראשי לנתניה. הרב לאו, ממוצא אשכנזי, עבר לכהן כרב הראשי לתל אביב ומאוחר יותר התמנה לרב הראשי לישראל. במקביל, הרב שלוש המשיך לכהן בתפקידו, בו הוא מכהן כבר שישה עשורים. עם פרישתו של הרב לאו, נותר הרב שלוש כרב הראשי היחיד בנתניה.

 החלטת העירייה לפני כשנתיים שזכתה לאשרור מועצת העיר, עוררה עוד באותה עת, סערה ציבורית בקרב הציבור הדתי והחרדי. התומכים במהלך טוענים, כי "הרב שלוש, שיחיה עד 120, בן 93. כיום השליטה ברבנות היא של הפקידים, ואם ייכנס רב צעיר הרי שדברים יתנהלו אחרת. במציאות של היום, בו המערכת נשלטת על-ידי הגמוניה אחת כל-כך הרבה שנים, ברור שחייבים לייצר שינוי ולאפשר אלטרנטיבה ליברלית יותר". בעמדה דומה מחזיקים רבים ממסעדני העיר המקווים, כי בבחירת רב ראשי שני, סיכוי רב לפתיחה מחדש של נושא הכשרויות בעיר. המתנגדים למהלך טוענים בתוקף, כאמור, כי אין מקום במאה ה-21, להפרדה של אשכנזים וספרדים.