הקמע מגטו לודג'

0
98
הקמע מגטו לודג'. צילום מכון שם עולם - כפר הרא"ה

קמע שהוכן כדי להשאיר מזכרת בידיה של האם למקרה והבן ישלח למחנה השמדה, הגיע לידי מכון 'שם עולם' בכפר הרא"ה. הרב אברהם קריגר, העומד בראש המכון: "הגילוי המרגש מספר סיפור אהבה בין בן לאימו שרצו יותר מהכל לזכור אחד את השנייה באחד מהגטאות האכזריים ביותר בפולין".

במכון 'שם עולם' התקבל השבוע קמע ששרד את תופת השואה והוקדש מבן לאימו בגטו לודז'. על-גבי הסיכה חרט הבן ציור של הגטו שבו הדגיש את הגדר שהקיפה את הגטו ואת מגדל השמירה של השומר. כמו כן, על הסיכה חרט הבן את האותיות הלועזיות LW, המסמלות, כפי הנראה, את השם הפרטי ושם המשפחה של האם.

על-פי ההערכות, הקמע הוכן בגטו במרץ '43 ממטבע וניתן כמתנה מבן לאימו כדי שתישאר לה ממנו מזכרת- למקרה והוא ישלח למחנה השמדה. עוד מעריכים כי שאר המשפחה שכללה את האב ואחים נוספים שהיו בגיל עבודה- נשלחו עוד בשנת '42 למחנות ההשמדה- טרם הכנת הסיכה. גם הבן וגם אימו נספו ונשלחו למחנות השמדה בשנת '44- כשנה לאחר הכנת הסיכה.

קמע זה מעניק זווית ראייה נוספת אל תעצומות הנפש של יהודים אשר חיו את חייהם בלב התופת הנאצית, והצליחו אף-על-פי-כן מתוך מעמקי הרוע לשמור על חום-לב ואנושיות.

גטו לודז', אחד מהגטאות הגדולים ביותר בפולין, הכיל בתוכו, על פני שטח של כ-2.5 קמ"ר בצפיפות נוראה, מעל ל-165 אלף יהודים. בשבוע שעבר ציינו 70 שנה לחיסולו של הגטו בו נותרו בחיים מתוך 204 אלף היהודים שהיו בו לאורך כל תקופת פעילותו, רק 10,000.

הרב אברהם קריגר הוסיף לנתניה און ליין-ksn, כי "נדמה כאילו קמע זה בא להזכיר לנו, במיוחד בימים בהם השכול מהרוגי מבצע 'צוק איתן' עודנו טרי, שעלינו בכל מחיר לשמור על ניצוץ אחדותנו".