הקיץ הגיע – ההומלסים חזרו

0
202
הומלסים במרכז העיר

שוב חוזר הניגון: עשרות מחוסרי דיור (הומלסים) וקבצנים ממלאים את רחובות מרכז העיר. תושבי האזור הסובלים מההומלסים, כמו גם בעלי המסעדות והעסקים הסובלים מהקבצנים המקצועיים המגיעים ליום עבודה בעיר, מתוסכלים.

בעיריית נתניה, כמו בכל שנה, מבטיחים לטפל. אם בעבר נהגו מחוסרי הדיור להתמקם ברחובות צדדים, היום, כך לטענת תושבים רבים – בהם נתי ריגלר ששימש בעבר כחבר מועצה – ניתן לפגוש בהומלסים גם בנקודות המרכזיות.

גם השבוע נתקל נתי ריגלר במחוסרי דיור שבחרו להתמקם על ספסל – הפעם ברחוב סמילנסקי. גם הפעם, כאזרח שומר חוק, צלצל ריגלר למוקד העירוני והתלונן. מסביב השניים, אחד שכוב על ספסל והשני שרוע על המדרכה, היו שאריות אוכל. לטענת ריגלר, כמו גם לטענת תושבים נוספים שהתלוננו במהלך השבועות האחרונים, טיפול יסודי מצד העירייה לא היה.

עירית גולני, המשמשת כחברת ועד מרכז העיר, הגדירה את מרכז העיר כחלון האחורי של נתניה. "צריך לספור את מספר הפיצוציות שמוכרות אלכוהול. התושבים גם מרחמים עליהם ונותנים להם כסף בו הם קונים שוב משקאות חריפים, וכך זה ממשיך".

"מדובר בתופעה החוזרת על עצמה, בעיקר, בחופשות", אמר ריגלר לנתניה און ליין: "בחופשת פסח וחופשת הקיץ. תושבים רבים מתעדים ומתלוננים אבל נדמה שלמערכת העירונית אין פתרון יעיל ואמיתי. במקרה אחד שאני יודע, תושבים סייעו להומלס ופינו אותו לבית חולים כי נזקק לטיפול רפואי. אותו הומלס היה עצור בהמשך במשטרה. כששוחרר חזר לרחוב בנתניה. חלק מההומלסים הם נתנייתים. למיטב ידיעתי יש להם בעיה מנטלית. פניתי מספר פעמים לראש מינהל אכיפה, הוא שלח פקחים שלקחו ופינו אותם, אבל זה סוג של מעגל בלתי נגמר החוזר על עצמו".

חמי תמיר, תושבת מרכז העיר, נתקלת בהולמסים כמעט מדי יום. תמיר סיפרה למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין, על תופעת ההומלסים, על החשש ללכת ברחוב, אובדן הביטחון בעיר שמתהדרת בתואר עיר תיירות: "בשבת, באמצע היום, מפחיד לעבור את רחוב הרצל. הם זרוקים, לרוב שיכורים על המדרכה. חלקם שוכבים כשחלק מגופם על הכביש. זה מזעזע וזה מפחיד להסתובב. כך גם בשעות הערב. הם נמצאים ברחובות הרצל, סמילנסקי וקראוזה הם. בכל פעם שאני נתקלת בהם הם שוכבים שתויים. אנחנו פוחדים להגיע הביתה. יש לנו ילדים שחוזרים הביתה מבילויים וכעת החופש הגדול וזה מפחיד ומדאיג. הגיע הזמן שעיריית נתניה תקח אחריות ותמצא טיפול שורשי ומאסיבי".

תמיר סיפרה על מודל לטיפול בהומלסים במתקיים במספר ארצות באירופה, הן גרמניה ורומניה: "שם משקמים אותם על ידי לקיחת אחריות, כחלק מתהליך שיקום. הם חייבים לקחת על עצמם אחריות והאחריות מתחילה בזה שהם צריכים לקחת אחריות על מישהו אחר, במקרה הזה לגדל ולדאוג לכלבים. עצם לקיחת האחריות נותנת להם סיבה לקום בבוקר בשביל מישהו. זה תהליך שמאד הצליח באירופה. רצוי שבמדינה שלנו יבינו שמודל הטיפול הנוכחי נכשל ויחשבו על מודל טיפולי אחר בהומלסים".

ביום שני אף התקיימה ישיבה מיוחדת בנושא בלשכת מנכ"ל עיריית נתניה. את התושבים ייצגו חברי ועד מרכז העיר, בהם, ריגלר וגולני. לישיבה הצטרפו, בניסיון למצוא פתרון מקיף, גם סגנית ראה"ע שירי חגואל-סיידון, חברי המועצה רפי ימין ויוסי דורון וראש מנהלת מרכז העיר עלוית פרוינד.

בנוסף עלתה בעיה נוספת הנפוצה בחודשים האחרונים במרכז העיר, קבצנים, אשר מגיעים לעיר באופן מאורגן על ידי מפעיל. הקבצנים מתפזרים בעיר וחלק מהכסף עובר למפעיל שלהם. חלק מהכסף משמש אותם לשתיית אלכוהול וכך גם קבצנים נראים שכובים שיכורים ברחובות מרכז העיר.

מעיריית נתניה נמסר, כי "אגף הרווחה בשותפות עם הפיקוח העירוני מטפל בהומלסים בעיר נתניה. במסגרת הטיפול נעשים סיורים קבועים של הפיקוח לאיתור הומלסים וסידורים במרכז "יעל" – בית חם להומלסים בנתניה. מסגרת זו המעניקה להם שלוש ארוחות ביום, קורת גג, טיפול בצרכיהם הרפואיים, ועוד. יש לציין שמרבית ההומלסים משתפים פעולה ומסודרים במרכז יעל. על פי חוק, לא ניתן לפנות הומלסים אשר מסרבים לעזוב את הרחוב. על כן, לא ניתן לכפות על אזרח שאינו מסכן את עצמו או את הסביבה פינוי וטיפול. במקרים המהווים הטרדה לציבור והפרת הסדר הציבורי – הטיפול הינו באחריות המשטרה".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן