המוזיאון לתולדות נתניה

0
321
המוזיאון לתולדות נתניה. צילום באדיבות עיריית נתניה

עיריית נתניה החליטה בימים אלה על איחודם של שני מוסדות הפועלים בעיר בתחומי התרבות והמורשת – מוזיאון העיר נתניה ובית הבאר, כאשר השניים יפעלו מעתה כ"מוזיאון לתולדות נתניה."

את המוזיאון תאצור ותנהל חווה אפל והוא יפעל במסגרת עמותת היכל התרבות, בראשותו של בני אפרים, והעמותה לחינוך בלתי פורמלי בראשותו של משה קייזלר, כאשר הנהלה ציבורית שתוקם בנושא תאשר ותפקח על פעילות המוזיאון.

מעיריית נתניה נמסר, כי המהלך נועד להעצים את פעילות המוזיאון וכן לקדם הכרה של משרד התרבות במוזיאון ובתוך כך – לאפשר מתן תקציבים והשתתפות בפרויקטים ארציים לקידום המוזיאון.

במוזיאון העיר הנמצא במבנה שהיה החל משנות ה -50 בית מלאכה לעיוורות בשם "בית אורה" – מוצגת תערוכת קבע חדשנית שנפתחה לקהל בשנת 2014 התצוגה, עוסקת בתולדותיה של העיר מראשיתה בשנת 1929 ועד סוף שנות ה – 60. התצוגה מספרת על חזונם של מייסדיה שהקימו מושבת פרדסים בחולות השרון ועברו עד מהרה לפיתוח עיר קיט ונופש. פרק חשוב מוקדש לתקופת המנדט הבריטי, לחלקה של העיר במאבק לעלייה ההעפלה, כאשר בפרק העוסק בחלקה של נתניה במאבק להקמת המדינה, מוקדש קיר מיוחד למחתרות ולסיפורי הגבורה.

תצוגה מיוחדת עוסקת בתקופת שנות ה – 50, עת נתניה קלטה המוני עולים. על נתניה כעיר של שכונות ניתן למצוא מידע רב במסכי התצוגה ובמוזיאון ניתן לראות גם את חדרו האותנטי של מייסד העיר, דגם של מלטשה לעיבוד יהלומים, כלי עבודה, סליק מתקופת המחתרות ועוד. לאחרונה נוספה מצלמה ייחודית המאפשרת לדור הצעיר לחוות בצילום את ימי ראשית העיר.

בנוסף מוצג במוזיאון – ארכיון של תולדות העיר וכן צילומים וספרי זיכרונות פרטיים של תושבי העיר והוא פתוח להמשיך ולקבל חומרים מתושבים וותיקים ובני משפחותיהם, מתוך רצון להמשיך ולתעד את מפעל הקמת העיר. המוזיאון מפתח באופן מתמיד מערך סיורים מגוון היוצר עניין רב בקרב תושבים בעיר ובארץ.

בית הבאר בניהולה של תמי בן בסט, הוא בניין היסטורי ואתר מורשת בעיר נתניה, הממוקם במרכז שכונת פרדס הגדוד בצפון נתניה. המבנה הוא שריד לחוות פרדס הגדוד שהוקמה ב-1927 (שנתיים לפני היווסדה של נתניה) על ידי חמישה שותפים יוצאי הגדוד העברי, שהצליחו לקבל זיכיון מהנציב העליון לרכישת הקרקע כמשוחררי מלחמה. כיום בית הבאר משמש כמוזיאון מקיף לתולדות העיר נתניה ולהיסטוריה שלה בין השנים 1928–1948, עשרים שנותיה הראשונות כמושבה.

כיום משמש האתר כמרכז הדרכה וסיורים למבקרים על תולדות העיר נתניה והחווה. יש כאן תצוגת תצלומים מתקופת עשרים השנים הראשונות של נתניה ותצוגת חפצים וכלים אותנטיים. המבקר במקום עובר חוויה של חזרה בזמן, חוויה נוסטלגית ומרגשת המתובלת בסיפורי ראשית ההתיישבות, התמודדות עם פרדסנות בחולות וייבוש ביצות, סיפורי ההעפלה לחופי נתניה, תוך התמודדות עם איסורי המנדט הבריטי וסיפורי גבורה של אנשי המחתרות שפעלו בנתניה.

כאמור עם האיחוד – יפעילו שני המוסדות תכניות הדרכה והעשרה משותפות לתלמידי היסודיים, אותן הכינו יחד צוותי החינוך של מוזיאון נתניה ובית הבאר ובתוך כך – יבקרו תלמידי כיתות ד' הלומדות את הנושא "נתניה עירי" באותו יום בשני המוזיאונים על מנת לאפשר לכל התלמידים להכיר את סיפורה של העיר בראייה רחבה כוללת.

בנוסף, במהלך השנה יציג המוזיאון שלוש תערוכות מתחלפות. כמו כן יפעל במקום מחסן אוסף חפצים, על פי הקריטריונים המחייבים של משרד התרבות, אשר יאצור מוצגים מוזיאליים שונים.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן