האסון בפורת – הכתובת הייתה על הקיר

0
313
לוחמי האש נלחמים באש ובפיצוצים. צילום דוברות כיבוי אש

גוברת הקריאה הציבורית לחקור את התנהלותה של מועצת לב השרון, בכל הקשור להתמודדות עם רישיונות עסק ופעולות האכיפה הנעשות – זאת על רקע הטרגדיה שארעה במושב פורת – בו קיפחו את חייהם שני עובדים במחסן זיקוקים.

אמיר תקרורי (24) ואנאס עאבד (17), תושבי קלנסוואה, הובאו למנוחות – לאחר שנהרגו בפיצוץ אשר אירע במחסן הזיקוקים שפעל ביישוב פורת, בקרבת בתי תושבים. שבעה פצועים, בהם בעלי המחסן שנפצע באורח קשה, מטופלים בבתי החולים. בתוך כך אישרה המשטרה, כי פתחה בחקירת המקרה – זאת לאחר שהתברר כי למקום לא היה לכאורה רישיון עסק וגם לא אישור כיבוי אש כנדרש בחוק.

נזקים כבדים

בשעות הבוקר המאוחרות של יום שלישי, כאמור, הרעיד פיצוץ עז את היישוב פורת. דליקה שפרצה, ככל הנראה בעקבות קצר חשמלי במחסן זיקוקים, הוביל לשריפתם של חומרי הנפץ במקום. הדי הפיצוצים, כך על-פי עדי ראייה, הורגשו למרחק של שני קילומטר. עוצמת האש וסכנת ההתפוצצות הקשתה על 21 צוותי כיבוי אש, בהם צוותי כיבוי אש נתניה בראשותו של טפסר יצחק שילן אשר פיקד על הזירה עצמה, להשתלט על השריפה במשך זמן רב. הנזקים עצמם מעוצמת הפיצוץ הורגשו גם בבניינים ובדירות סמוכות. זכוכיות שהתנפצו, דלתות שנעקרו ממקומן ותושבים רבים שלקו בחרדה וטופלו על-ידי כוחות מד"א במקום.

מחסן מסוכן

המחסן המסוכן, שפעל במבנה ארעי, היה מוכר היטב לתושבי מושב פורת מזה שנים רבות. כבר בשנת 2010 פשטה משטרת ישראל על המחסן והחרימה זיקוקי דינור והבעלים אף נחקר. לטענת התושבים, למרות שכולם ידעו על המבנה ועל הפעילות הנעשית בו, במועצה המקומית לב השרון לא עשוי די כדי למנוע פעילותו. המבנה המסוכן, הממוקם מרחק קצר מבתי המושב פורת, כך מתברר, גם לא היה מוכר לכוחות כיבוי אש. בניגוד לטענות התושבים, טוענים גורמים במועצה כי לא התקבלו תלונות מתושבים ובמועצה כלל לא ידעו שבמקום כמות גדולה כל-כך של זיקוקי דינור המהווים סוג של חומר נפץ.

בתגובה רשמית ממועצת לב השרון נמסר עוד ביום שלישי, שעות אחדות לאחר האסון, כי "המועצה פעלה בעבר נגד העסק ונגד בעל המחסן בהליכים נפרדים. כפי הנראה, המחסן הושכר לטובת עסק הזיקוקים – בניגוד לצווים – שנית". דווקא תגובתה הראשונית של המועצה עוררה את זעם התושבים, שמתקשים להבין מדוע, אם כן, לא בוצעה אכיפה ולא בוצעו בדיקות תקופתיות. שאלה זו, ככל הנראה, תיחקר אף היא על-ידי המשטרה.

ממשטרת ישראל אישרו למערכת השרון שלי, כי חשוד הקשור לעבודה במחסן נעצר לחקירה והוא הובא בבוקר יום רביעי להארכת מעצר. חקירתו של בעלי מחסן הזיקוקים שנפצע באורך קשה, תידחה עד שיוכל מבחינה רפואית להיחקר. במשטרה ממתינים, בין השאר, לדו"ח של חוקרי כיבוי אש על הסיבות שהובילו לשריפה וכן לנתונים שיש להם על המבנה, שככל הנראה, לא היה לו כלל אישור כיבוי אש כחלק מדרישות החוק ברישוי עסקים.

בתוך כך ד"ר ניסן שריפי, יו"ר ועדת רישוי עסקים של לשכת עורכי הדין, תקף את התנהלות הרשויות המקומיות. לעיתון השרון שלי מסר, כי "הרשויות עוסקות בשטויות במקום במהות. אין אכיפה של עסקים מסוכנים ומאידך הרשויות רודפות אחרי עסקים פשוטים – רק בכדי לקבל מהם אגרות, היטלים וארנונה".

ממועצת לב השרון נמסר בתגובה, כי "המועצה האזורית לב השרון והוועדה המקומית לתכנון ובנייה פועלים בנחישות ובהתמדה לאכוף את חוק רישוי עסקים וחוקי התכנון והבנייה על עסקים בלתי חוקיים בתחום המועצה, וכך גם פעלו נגד העסק המדובר. בעבר הוגשו כתבי אישום נגד בעל העסק ונגד בעל הנכס, הן בעניין רישוי עסקים והן בעניין תכנון ובנייה. הליכים אלו הסתיימו לאחר שהפעילות במקום הופסקה. בדיעבד, מתברר כיום כי העסק נפתח במחסן אחר באותו נכס כאשר למועצה ולוועדה לא היה כל מידע בנושא עד לקרות האירוע המצער".

 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן