דרישה להחמרת החוקים לנסיעה באופניים חשמליים

0
111
נרות לזכרו של עידן, בית ספר טשרניחובסקי. צילום חזי וויסוקי

כ-1500 תלמידים, חברים, בני משפחה ותושבי נתניה ליוו אמש את עידן צחייק, תלמיד כיתה י' בבית ספר טרשניחובסקי, שנהרג ביום שישי האחרון מפגיעת רכב, בעת שנסע על אופניים חשמליים.

התאונה המחרידה אירעה ביום שישי בשעות הצהריים ברחוב שמואל בשכונת דורה בנתניה. עידן נפצע בראשו באורח אנוש מפגיעת הרכב. צוותי מד"א הצליחו לאחר טיפול ראשוני לפנות אותו לבית חולים לניאדו בנתניה, אולם מאמצי ההחייאה של רופאי בית החולים עלו בתוהו והם נאלצו לקבוע את מותו.

עם היוודע מותו החלו הצוותיים החינוכיים בבית ספר טשרניחובסקי לפעול על מנת לתמוך בחבריו התלמידים. עם צאת השבת נפתח בית הספר ומאות תלמידים הגיעו לבית הספר, שוחחו עם הצוות החינוכי, פסיכולוגים ויועצות בית הספר והדליקו נרות לזכרו.

מספר שעות לאחר מכן, סמוך לחצות, הובא עידן למנוחות. בין מלוויו חברי המועצה יוסי דורון, עקיבא יצחקי ומ"מ ראש העירייה, אלי דלל חברים, תלמידים, הורים וצוותי בית הספר בו למד. עידן שהיה אמור לחגוג 16 בעוד חודשים ספורים, היה הבן הבכור והותיר אחריו הורים, שני אחים ואחות.

נהגת הרכב הפוגע, חיילת בת 20, לקתה בהלם. פרקליטה, עו"ד דרור שלום, מסר למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין, כי מחקירה ראשונית עלה, כי רוכב האופניים נכנס בחלק הימני של האוטו. היא נחקרה ושוחררה. לפי מידע ראשוני היא לא אחראית לתאונה. באשר למצבה הנפשי של החיילת, סיפר, כי היא במצב נפשי לא קל.  עו"ד שלום הוסיף, כי "אני מאמין שהמשטרה תחקור ותגיע לחקר האמת, כי היו שם גם עדי ראיה. מבדיקה ראשונית עולה, כי היא נהגה בהתאם לחוק".

בשנים האחרונות עלה לא פעם נושא האופניים החשמליים לסדר היום הציבורי, אולם לדברי מ"מ ראש העירייה, אלי דלל, לא נעשה מספיק. דלל הבטיח לפנות לשר התחבורה על מנת שיפעל בנושא האופניים החשמליים. דלל סבור, כי צריך לפעול להקמת שבילי אופניים, אכיפה והסדרה של הריגולציה. לדבריו אין הכשרה, אין אכיפה, אין מבחן מינימלי להכרת התמרורים. "צריך לעודד רכיבה על אופניים אבל לתת כלים, למשל לוחית זיהוי וביטוח. את כל אלה צריך לבחון אותם בראיה רחבה. צריך למצוא פתרונות להעלות שאלות ולהעלות את זה לשיח הציבורי".

למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין מסר, כי "את נושא האופניים החשמליים צריך לראות כנגזרת למשהו, זה כמו אופנוע קטן עם מנוע עזר. פה יש לנו בעצם טוסטוס עם מנוע חשמלי. צריך רישיון נהיגה, הדרכה, ביטוח. יש פה מצב לא הגיוני שבעצם כל ילד יכול לרכוש אופניים. נותנים לילד לרכב על אופניים בלי שיכיר תמרורים בלי שיעבור בחינה מינימלית".

דלל הוסיף: "אני מקבל הרבה מאד פניות וביקשו שהמדינה תעשה סדר בנושא הזה. אני מתכוון לפנות לשר התחבורה שיחמירו את התקנות ושיגבירו את האכיפה, כי יש פה בעיה של אכיפה. אם הילדים היו יודעים שיש אכיפה היו נזהרים. אין אכיפה ואין אמצעים לאכיפה. גם אם מצלמים במצלמות אין מספר לאופניים ולצערנו הנושא הזה נעשה חמור יותר וזה טרגדיה וטראומה לשני הצדדים, גם למשפחה שאיבדה ילד וגם לנהגת".

לדבריו דלל רק לפני שנה התכנסו ועדת הכלכלה והפנים וקיימו דיון משותף בו דרשו להסדיר את הרכיבה על אופניים חשמליים: "אני חייב לציין שנעשה שיפור על שיפור. יש לא מעט שיפורים בשנתיים האחרונות אבל זה לא מספיק".

חזי וויסוקי, פעיל חברתי ויו"ר ועד הורים מוסדי של שלוחות מזרח נתניה, סיפר, כי במשך שלושה חודשים הפעלנו פיילוט באורט יחד עם הפיקוח, עיר ללא אלימות ועד הורים ארצי, שוטרים קהילתיים בנושא אופניים חשמליים. הפיילוט נועד לחטיבות הצעירות שטקליס ואלתרמן כדי למנוע מהילדים להגיע עם אופניים חשמליים לבית הספר והצלחנו. בשלב הראשון הילדים היו מגיעים עם אופניים חשמליים ומחנים ברחובות סמוכים. ערבנו את המשטרה והפיקוח, והפעלנו לחץ שלא יגיעו עם אופניים וזה הצליח. בהמשך נתלה שילוט על מוניות שי, בו נכתבו, החוקים לנסיעה באופניים חשמליים. בנוסף עשינו יום שיא של המשטרה, חילקנו קסדות לילדים ואלה עם אופניים חשמליים מתחת לגיל אסרנו עליהם להיכנס".

וויסוקי הוסיף: "עשינו הכל כדי למנוע את הטרגדיה הזו. זה כואב, לראות את הילדים והנוער, לפני זה הייתי בבית הספר ראיתי את הפסיכולוגים והיועצים שישבו עם הילדים, זה מחזה כואב וקשה. הילדים לא צריכים להגיע למצב הזה בו הם קוברים חבר שלהם. הורה לא צריך לקבור את הילד שלו זה מפרק משפחות. הדבר היחיד שאני מבקש זה לפנות להורים שיקחו מהילדים את כלי הרצח הזה, כך תצילו אותם מעצמם".

ג'וליאנה בן אברהם, פעילה חברתית וחברת הנהגת ההורים הדגישה את הסכנות האורבות לילדים הרוכבים על אופניים חשמליים וציינה, כי חייבים להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי: "זה כל כך כואב. חייבים להגדיר חוקים ברורים בנושא הרכיבה על אופניים חשמליים וחייבים אכיפה רצינית".

זוכרים את עידן, בית ספר טשרניחובסקי. צילום חזי וויסוקי
זוכרים את עידן, בית ספר טשרניחובסקי. צילום חזי וויסוקי

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן