בנתניה מפסיקים לעשן

0
114
אילוסטרציה. צילום פוטוליה

לרגל היום העולמי ללא עישון שמתקיים היום (שלישי) מכון המחקר של שירותי בריאות כללית חשף נתוני הפסקת עישון בקרב לקוחות 'כללית' על פי חיתוכים גאוגרפים, מגדריים וסוציו-אקונומיים המבוססים על תשאול של לקוחות בגילאי 18 ומעלה.

מהמחקר עולה, כי בין השנים 2011 – 2014 הפסיקו לעשן בנתניה 16.2 מכלל לקוחות הכללית. עוד נודע, כי אחד מתוך שבעה הפסיק לעשן בחמש השנים האחרונות. הממוצע הארצי עומד על 14 אחוזים.

עוד עולה מהמחקר, כי יותר נשים מפסיקות לעשן – בחלוקה מגדרית עולה, כי 12.4 אחוזים מהגברים שעישנו במהלך התקופה שנסקרה דיווחו שהפסיקו לעשן, לעומת 17.5 אחוזים מהנשים שהפסיקו לעשן.

גם המצב הסוציו-אקונומי קשור בהפסקת עישון. נודע, כי אחד מכל עשרה מעשנים מהמעמד הסוציו-אקונומי הנמוך מפסיק לעשן – 11 אחוזים לעומת 19 אחוזים, מהמעמד הסוציו-אקונומי הגבוה.

בנוסף עולה מהדוח, כי מנתוני הפסקת העישון לפי קבוצות גיל, שיעורי הפסקת העישון הגבוהים ביותר הם בקרב קבוצת הגילאים 65-74. 22.3 אחוזים מהמעשנים בגילאים אלה הפסיקו לעשן, לעומת 13.5 אחוזים בקבוצת הגיל 25-44.

פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר והמחלקה לתכנון מדיניות בריאות במשרד הרופא הראשי, מסר, כי "הכללית הגבירה בשנים האחרונות את המאמצים למניעת עישון וגמילה מעישון, ואנחנו מבצעים באופן שיטתי תשאול של מאות אלפי המעשנים בכללית אודות נכונותם להיגמל מעישון. הנתונים מלמדים על מגמות חיוביות אך עדין יש תופעה של התמכרות לטבק ומוצריו וקושי להיגמל כאשר שיעור הצעירים המצליחים להפסיק לעשן עדיין אינו גבוה".

אורנה וינציגר מנהלת המח' לקידום וחינוך לבריאות מחוז שרון שומרון – כללית , הוסיפה: "המעשנים מאמינים שהסיגריות עוזרות להם להירגע ונותנות מענה לרגעי השמחה, העצב, הבדידות וסתם הפגת שעמום. רוב המעשנים לא מבינים שהם מכורים, עד שהם מנסים להפסיק. למעשה, הסיגריה לא מעניקה תחושת ביטחון, שכן המעשן תמיד מוטרד ממה יעשה אם ייגמר פתאום מלאי הסיגריות, אם לא יוכל לעשן שעות רבות. הלחץ סביב הסיגריות גורם למעשנים להימנע מאירועים או פעילות מסוימים וגורם להם לתכנן את החיים על בסיס האפשרות לעשן תוך כדי או בין לבין".

מקופת החולים הכללית נמסר, כי סדנאות לגמילה מעישון מתקיימות במרפאות הגדולות, ללא עלות נוספת והן מיועדות לכל המבוטחים המעשנים. הסדנאות בנות שמונה מפגשים חד שבועיים, כוללות – התמודדות עם התמכרות ותסמיני גמילה, מתן כלים ומיומנויות לשינוי התנהגותי של המעשן, דרכים להתמודדות עם מצבי משבר עתידיים וטיפים כיצד לא לחזור לעשן.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן