אישום: עבירות מרמה והלבנת הון באתרים למכירת כרטיסים

0
231
בתמונה: פטיש בו נוהגים להשתמש שופטים - המייצג החלטת בית משפט
צילום fotolia

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום נגד מנשה מור מרמות השבים, אריק מור מנתניה וחברת איי אנ טי סי או סרויס בע"מ שבבעלותם, בגין עבירות קבלת דבר במרמה, שימוש במרמה, עורמה ותחבולה על מנת להתחמק מתשלום מס ועבירות מס נוספות, קשירת קשר לביצוע פשע, הלבנת הון, סחיטה באיומים, זיוף ועבירות נוספות. כמו כן נאשמים רו"ח אהוד אנזל וגלית פאר, בעלי תפקידים בחברה, בעבירות מס, וכן נאשמים ג'נט מועלם ויצחק מור בעבירות הלבנת הון.

מכתב האישום עולה, כי החל משנת 2008 החלו האחים מנשה ואריק מור, יחד עם שותפם אייל בן נעים, אזרח ספרדי המתגורר בברצלונה, לפעול במסגרת מערך חברות העוסק במכירת כרטיסים לאירועי ספורט פופולאריים והופעות מוזיקה ברחבי העולם באמצעות אתרי אינטרנט. השלושה הקימו מערך חברות שנרשמו במדינות שונות, לעיתים בבעלות אנשי קש.

המערך תופעל על ידי צוות עובדים שפעל ממשרדי חברת אינטיקו בנתניה ונוהל על ידי הנאשמים, וממשרד נוסף בחו"ל. צוות העובדים הפעיל מספר אתרי אינטרנט למכירת הכרטיסים, דרכם מכרו, ללא היתר רשמי או הסכמי הפצה עם מועדוני הספורט, ההתאחדויות וארגוני הספורט השונים, כרטיסים אשר על פי רוב כלל לא היו ברשותם טרם המכירה, אלא נרכשו על ידי השניים מהמועדונים ומספסרים שונים רק לאחר שלקוחות אתרי האינטרנט ביצעו את ההזמנות.

עוד נטען בכתב האישום, כי אתרי האינטרנט שהפעילו מנשה ואריק מור הציגו שורה של מצגים כוזבים על מנת להניח את דעתם של הרוכשים כי הינם קונים כרטיס המצוי במלאי, למושב מסוים באירוע, ואף נקטו בפעולות שונות על מנת למנוע את האפשרות שלקוחות שלא קיבלו כרטיסים יוכלו להכחיש עסקה מול חברת האשראי. כך למשל, לעיתים נשלחו ללקוחות 'הודעות הרגע האחרון' (Last Call) כוזבות בסמוך לשעת האירוע, על פיהם החברה ניסתה לשווא ליצור קשר עם הלקוח על מנת לתאם מקום איסוף ובשל כך רואה עצמה כמי שסיפקה את הכרטיס.

במקרים בהם לא הצליחו האחים מור ושותפם למצוא כרטיסים במחיר שישאיר בידם רווח שלא יפחת מ-30%, היו נמנעים מרכישת הכרטיסים, על אף שאלו כבר נמכרו ללקוחות על ידם. בחלק מהמקרים התקשרו סמוך לאירוע ללקוחות על מנת לבטל ביוזמתם את העסקה, במקרים אחרים יצרו קשר עם הלקוחות בסמוך לאירוע וביקשו מהם לשלם סכומי כסף נוספים, תוך התניה כי במידה ולא ישולמו, הכרטיסים לא יסופקו. באופן זה ולאחר שבמקרים רבים הלקוחות השקיעו כסף רב על מנת להגיע למדינה בה התקיים האירוע, שילמו הלקוחות סכומי כסף נוספים.

בנוסף נאשמים מנשה ואריק מור בכך שהנחו עובד בחברה להתנהל במרמה בנוגע ליכולתם לספק כרטיסים לחברות תיירות המבצעות רכישות כרטיסים גדולות ומרוכזות. הנאשמים ניהלו מו"מ מול חברות אשר ביקשו לרכוש בין עשרות למאות כרטיסים לאירוע המונדיאל, אשר עתיד היה להתקיים בברזיל ב- 2014, תמורת מאות אלפי דולר או יורו. זאת, כשלא הייתה בידיהם זכות חוזית למול גורם רשמי כלשהו לכרטיסים כאמור. בהמשך חתמו הנאשמים על חוזים בהם מסרו כתובות בדויות, ונפגשו עם המזמינים כשהם מתייצגים בשמות בדויים. הנאשמים קיבלו מהחברות המזמינות את התשלומים עבור הכרטיסים, אולם במועדים המוסכמים למסירה לא סופקו הכרטיסים והמזמינים התקשו לאתר את הנאשמים.

בנוסף, האחים מור נאשמים בכך שטרם שובו של מנשה מור לישראל כתושב חוזר, לאחר שעזב את הארץ לפני שנים בהותירו אחריו חובות כבדים לבנקים, הציגו לנציגי בנקים שונים מצגי שווא על פיהם מנשה מור חסר אמצעים לפרוע את חובותיו. על סמך מצגים אלו, הסכימו נציגי הבנקים הנושים להסתפק בתשלום מקצת החוב ולסגור את תיקי ההוצאה לפועל כנגדו, תוך מחיקת חובות המסתכמת בסך 5,895,044 שקל.

עוד נאשמים השניים בכך שפעלו להפסקת הפעלת אתר אינטרנט מתחרה תוך שימוש באיומים והפחדות. בין היתר שלחו השניים הודעת דוא"ל שנחתמה כביכול על ידי חוקר בריטי מטעם המשטרה האנגלית, בה נמסר למפעילי האתר המתחרה כי כנגד החברה בבעלותם מתנהלת חקירה פלילית של היחידה המרכזית לפשעי מחשבים של משטרת אנגליה. בהזדמנות אחרת הגיעו השניים בלוויית ארבעה גברים נוספים לבית הוריו של אחד ממפעילי האתר המתחרה, טענו כי הם מלווים בשוטרים סמויים וכי עליו להתלוות אליו למשרדי חברת אינטיקו בנתניה על מנת להוריד את האתר המתחרה מרשת האינטרנט ולהפסיק את פעילותו.

כמו כן עולה מכתב האישום, כי השניים נאשמים בעבירות הלבנת הון, מאחר ופעלו כאמור באמצעות מערך חברות ברחבי העולם אשר חלקן נרשם על שם אנשי קש, ואותן חברות החזיקו רשת חשבונות בנק ברחבי העולם דרכם הועברו הכנסות מערך החברות אל חשבונותיהם הפרטיים בחו"ל ומשם אל חשבונות בנק בישראל בסכום בסך כ-41 מיליון שקל. השניים רכשו באמצעות הרכוש המולבן דירות ונכסים רבים באזור השרון אותם רשמו על שמות בני משפחה.

בכתב האישום טענה הפרקליטות, כי גלית פאר ורו"ח אנזל סייעו למנשה ואריק מור להשמיט הכנסות תוך שימוש במרמה עורמה ותחבולה, בהתחזות כלפי הרשויות כבעלי תפקידים בחברה ומורשי החתימה בפני הרשויות, בהציגם מצג שווא על פיו אינטיקו הנה חברה ישראלית המספקת שירות לקוחות ותמיכה טכנית בלבד לחברת האם בספרד או אנדורה, כי החברה מנוהלת על ידם ועוד.

נמסר, כי התיק הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין ישראל למדינות זרות, ובראשן נסיכות אנדורה. התיק נחקר על ידי משטרת ישראל, יחידת יהלום ברשות המיסים והרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור. בנוסף נוהל התיק בידי עוה"ד נעם עוזיאל, טל תבור ואיתי שהם מפרקליטות מיסוי וכלכלה בסיוע עו"ד יעל ביטון מהמחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן