קורבנות השיטה: גל התפרצויות ברמת פולג

1
111

לפחות שלוש כנופיות פורצים "התלבשו" על השכונות רמת פולג ועיר ימים בשבועיים האחרונים. התושבים מפנים אצבע מאשימה לעירייה, אבל בעיקר למשטרת נתניה. כל חוקר משטרה מתחיל יודע, שמערכות הגנה ביתיות אינן מרתיעות כנופיות פורצים מקצועיות – מקסימום מעכבות אותן. הקושי לעלות על עקבותיהן נובע, בעיקר, מהיעדר מידע מודיעיני וטכניקות עבודה הכוללות, בין השאר, לפחות מצד הפורצים, איסוף מידע מודיעיני, בחירת אמצעי מילוט והסטת גל הפריצות המתוכנן היטב, בכל כמה ימים לאזור גיאוגרפי אחר.

בשבועיים האחרונים, כך עולה מבדיקת נתניה און ליין – ksn, פעלו לפחות שלוש כנופיות פורצים וגנבי רכב באזור השכונות רמת פולג-עיר ימים. התוצאה, בפועל: עשרות דיווחים על בתים ודירות שנפרצו – ממש כמו כלי רכב שנפרצו (לרוב פורצים מקומיים ואקראיים א.ח) ומקרים בהם כלי הרכב נגנבו (לפי המודלים היוקרתיים הערכה היא שמדובר בגניבה בהזמנה א.ח). את תושבי רמת פולג ועיר ימים הנתונים ממש לא מנחמים. את האצבע המאשימה הם מפנים לעבר עיריית נתניה הגובה היטל ביטחון, שלטענת התושבים ההיענות הביטחונית לא מותאמת לצרכי השכונה, וכמובן לעברה של משטרת נתניה.

בעקבות זאת, כמעט במקביל, הודיע הרצל קרן, המשנה לראש העירייה ומחזיק תיק הביטחון, על שורה של צעדים מיידים וכן ישיבות המשותפות לנציגי ועד השכונה, מערך הפיקוח העירוני וכן בכירי משטרת נתניה. יחד עם הודעת קרן, הודיעה חברת המועצה ותושבת השכונה, צ'וצ'י זילברברג, כי קבעה סיור שיתבצע בשטח יחד עם גורמים עירוניים כדי למפות מחדש את צרכי הביטחון האישי בשכונה מוכת הפריצות.

המשנה לראש עיריית נתניה, הרצל קרן. צילום קובי לחמיש
המשנה לראש עיריית נתניה, הרצל קרן. צילום קובי לחמיש

במהלך יום שישי האחרון, בשעות הערב והלילה, נפרצו שישה בבתים בשכונת רמת פולג, ברחובות הסמוכים לסוללה המפרידה בין כביש החוף לשכונה עצמה אחד הבתים נפרץ בזמן שבני הבית סעדו את סעודת ערב שבת ולא ידעו, כי בקומה השלישית נמצאים הפורצים. הפורצים, שעל-פי שיטת עבודתם ביצעו מעקבים אחר הבתים שפרצו ולמדו את התנהלות בני הבית, ניצלו את האזורים והשדות הגובלים לבתים כאזורי מילוט. שכונת רמת פולג, כידוע, גובלת בשמורת נחל פולג. בשמורה עצמה שבילי עפר המאפשרים בריחה מהירה והיעלמות, כולל מעבר מתחת לכביש החוף. מבנה השכונה עצמו, מאפשר שתי נקודות מילוט מהירות באמצעות צמתים וכבישים – לצד אפשרויות מילוט דרך החופים עצמם.

חברת מועצת העיר נתניה שושנה (צ'וצ'י) זילברברג, מחזיקת תיק התרבות. צילום נורית מוזס
חברת מועצת העיר נתניה שושנה (צ'וצ'י) זילברברג, מחזיקת תיק התרבות. צילום נורית מוזס

נושא ההתפרצויות לבתים ודירות בשכונת רמת פולג ועיר ימים עולה מעת לעת לסדר היום הציבורי. על-פי תכנית הביטחון העירונית החדשה של עיריית נתניה, אמורה ניידת פיקוח עירונית לסייר ברחבי האזור 24 שעות ביממה – זאת ללא קשר לכוחות האכיפה הפועלים בצורה שוטפת. לטענת התושבים, גם אם מוצבת ניידת כזו, הרי שהיא לא מורגשת ולא נראית לעין.

טלפון שבור

היקף ההתפרצויות החריג במהלך השבועיים האחרונים, שוב, העלה את הנושא לכותרות. למערכת נתניה און ליין – ksn ציינו חברים בנציגות התושבים, כי "נמאס לנו מהבירוקרטיה העירונית. כשמדברים עם נציגי עיריית נתניה הם טוענים, שהאחריות שלהם היא על טיפול בוונדליזם, התגודדויות בני נוער ומטרדי רעש וכי משטרת נתניה מטפלת בכל הקשור לפריצות ולהתפרצויות. אלא, וזו הטענה שלנו, בשורה התחתונה כתושבי העיר אשר משלמים המון ארנונה וגם היטל שמירה, אנחנו מצפים מכל הגורמים, החל מאחרון הפקחים, המוקד העירוני והמצלמות שאמורות היו להיות מוצבות, השיטור העירוני, השיטור הקהילתי, המשטרה ואפילו משטרת שדות שהפורצים נמלטים לשטח שלה בבריחה, לשבת ביחד, לשתף פעולה ולמצוא פתרונות משותפים".

בא לעזרה

ההבטחות להגברת ביטחון התושבים באמצעות גביית היטל האבטחה יצרה אצל חלק מהתושבים תחושה שניידות השיטור העירוני יסיירו ברחבי העיר ובכך תימנע פשיעה. אולם, גורם עירוני בכיר מסר, כי בפועל "התכנית עדיין אינה מיושמת במלואה, ועיקר הטיפול מתמקד בתחומים הרגילים בהם מתמחה הפיקוח העירוני".

צילום fotolia
צילום fotolia

המשנה לראש העיר,הרצל קרן, שבין יתר תפקידיו ממונה על הביטחון והאכיפה, וכאמור הרים את הכפפה, אישר לנתניה און ליין – ksn כי שוחח עם נציגות השכונה ואף נקבעה פגישה בה ישתתפו נציגי התושבים, בכירי משטרת נתניה ובכירי מערך הפיקוח העירוני. זאת, לצד, שורה של צעדים אופרטיביים מידיים שבתחום אחריותו.

קרן גם מסכים, כי השם העירוני שניתן – "תכנית הביטחון והיטל הביטחון" –  הם שמות מטעים שיצרו אצל חלק מהתושבים תחושה, כי התוכנית תטפל גם בביטחון בהיבטים הפליליים: "במסגרת תכנית הביטחון לא הייתה כוונה להתמודד מול פעילות פלילית. זה איננו תפקידה של העירייה ואין לפקחים ולשיטור העירוני סמכויות להתמודד מול פעילות פלילית. המטרה של התוכנית היא להגביר את האכיפה כנגד חוקי העזר העירוניים בנושאי רעש, ונדליזם, השלכת פסולת ברשות הרבים וכו'. כמובן, שפעילות אינטנסיבית של ניידות ונוכחות פיזית בשטח, מצמצמת גם פעילות פלילית, למרות שזה לא תפקידו של הפיקוח והשיטור העירוני".

לדברי קרן, תכנית הביטחון העירונית נחלקת לשניים: בחורף הפעילות יורדת, ואילו החל מחודש אפריל נכנסת התכנית למתכונת קיץ – כאשר בקיץ החולף, מבחינה עובדתית, חלה ירידה של עשרות אחוזים במעשי ונדליזם והתנהגות לא הולמת בגנים ציבוריים ועוד.

בהתייחס לגל הפריצות בשכונות פולג – עיר ימים ציין קרן, כי בימים אלה מתקיימת פעילות עומק מצד המשטרה: "אני מאמין, שהתושבים יראו תוצאות בתקופה הקרובה" הדגיש והתייחס לעובדה שבמשך שנים ניסו בעירייה להרחיב את סמכויות הפקחים ואת תחומי הטיפול שלהם: "אני מצר על כך שלמרות כל הניסיונות שנעשו בשנים האחרונות להוסיף סמכויות לפקחים, גורמים בשלטון הארצי מרפדים כל ניסיון שכזה. אילו הפקחים והשיטור העירוני היו מקבלים יותר סמכויות, ניתן היה לעשות יותר למען הביטחון".

לעניין תכנית הביטחון הדגישו בעיריית נתניה, כי ביחידה פועלים 30 פקחים ועוד 24 עובדי קבלן. במסגרת היטל השמירה פועלים עשרה מאבטחים במתחמי גני הילדים ברחבי העיר. כמו כן נודע, כי במסגרת התקציב השוטף אישרה ראש העירייה, מרים פיירברג איכר, תשעה מאבטחים עבור תשעה אשכולות נוספים.

ממשטרת נתניה נמסר בתגובה לשאלות נתניה און ליין – ksn, כי  "שוטרי תחנת נתניה עושים לילות כימים למען בטחון הנפש והרכוש בעיר. עם זאת ונוכח החגים המתקרבים בהם הציבור יוצא את ביתו לשעות וימים ארוכים, נבקש לרענן סגירת כל הפרצות הקוראות לגנב".

 

תגובה 1

  1. לא ברורה התגובה של משטרת ישראל , אם הם היו עושים ימים כלילות ומציבים ניידת משטרה בשכונה , לפחות חלק מהפריצות הליליות היה נמנע .
    דווקא חבר ועד השכונה אלעד כהן הוא זה שעושה ימים כלילות בדאגה למצב הבטחון בשכונה.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן