צריכת אלכוהול בקרב בני נוער – רפורמה באכיפה

0
406
אלכוהול עיר ללא אלימות נתניה שכרות
אילוסטרציה. צילום פוטוליה

חברי מועצת העיר נתניה, הרב משה לחובר ועו"ד אדיר בנימיני, פועלים במשותף, בימים אלה, לעריכת רפורמה בהוראות חוק העזר העירוני בנתניה, שנועד להילחם בתופעות צריכת האלכוהול הפומבית בשעות הלילה במקומות ציבוריים ברחבי העיר.

לדבריהם מדובר בתופעה שזכתה לאחיזה, בעיקר בקרב בני הנוער והצעירים בשעות הלילה המאוחרות, בחופשות המרוכזות ובסופי שבוע. תופעה שרק הולכת ומתרחבת, אשר הגורמים השונים העוסקים בו מתקשים לתת לה מענה.

על פי הוראות סעיף 61א לחוק העזר "שמירת הסדר והניקיון", חל איסור על הכנסת והחזקת משקאות משכרים במקומות ציבוריים בין השעות 21:00 לבין 06:00. חוק העזר בא בעקבות חוק ארצי שחוקקה הכנסת, שתכליתו להילחם בתופעה ("חוק המאבק בתופעת השכרות"), וקובע איסורים על צריכת אלכוהול במקומות ציבוריים שלא מודעים לכך, כמו בתי-קפה, מסעדות, מועדונים, בתי קולנוע ומופעי תרבות.

עד למועד כינונה של מועצת העיר' בקדנציה הנוכחית, אכיפת חוק העזר נעשתה באמצעות העמדה לדין בלבד על ידי התביעה העירונית. בנובמבר 2013 אישרה מועצת העיר נתניה את בקשת הלשכה המשפטית של העירייה, לעבור ולאכוף את חוק העזר באמצעות "ברירת קנס" – תיקון שטרם אושר על ידי משרד הפנים.

חבר המועצה, עו"ד אדיר בנימיני, שהתנגד לתיקון באותה ישיבה מועצה, טען כבר אז כי מדובר בשגיאה קשה, שלמעשה מפספסת את מטרות האכיפה של החוק.

עו"ד בנימיני מסר למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין, כי "נכון שהתביעה העירונית עסוקה מאוד בעיקר בניהול תיקים של תכנון ובניה ורישוי עסקים, אבל אם באמת רוצים לשים בראש סדר העדיפויות את המאבק בתופעת שתיית האלכוהול הפומבית, והאלימות שמתלווה אליה, אין להסתפק במתן דו"חות בלבד. אכיפה נמרצת, באמצעות בית המשפט, היא קריטית מקרה, שכן רק באמצעותה קיימת דרך לבצע מעקב ולטפל נקודתית".

מי שעמד באותה העת מנגד, היה חבר המועצה, הרב משה לחובר, שבמסגרת תפקידו כמחזיק תיק הנוער העירוני, נתקל לא אחת בתופעה ותמך בהמלצת הלשכה המשפטית, אך לאחרונה חזר בו מעמדתו זו.

בפגישה שנערכה לפני מספר שבועות בין הרב לחובר לבין עו"ד בנימיני, סוכם כי הם יעתרו במשותף לקיום דיון בסוגיה במסגרת הקואליציה העירונית. בתום הדיון בנושא, לאחר שהציגו את השגותיהם, הוחלט לפי הצעתו של יו"ר הקואליציה שלמה ישי, כי הרב לחובר ועו"ד בנימיני, יקיימו ישיבת עבודה מסודרת עם היועצת המשפטית, עו"ד נילי ארז, מתוך מטרה לגבש רפורמה בחוק העזר, שתגשים את מטרות החוק אשר אינן מוגשמות כיום.

עוד מסר עו"ד בנימיני: "אני סבור שאם קיים רצון אמיתי להילחם בתופעת האלכוהוליזם, יש ליצור הרתעה באמצעות בית-המשפט. לצאת לידי חובה באמצעות חלוקת קנסות בסיטונאות, אינה אפקטיבית, כי אין מעקב אחרי כמות ההפרות. הרב לחובר הציג כמה רעיונות שמקובלים עלי, ונפעל ביחד לכך שימצא פתרון יצירתי, אשר מצד אחד לא יעמיס יתר המידה על בית-המשפט ומצד שני ייצור את ההרתעה הדרושה. מתוך ניסיוני כסנגור, הבנתי מייד כי ברגע שהשינוי בחוק העזר יאושר על ידי משרד הפנים הדבר יסב נזק".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן