פגיעה אנושה וסכנת סגירה: קוצץ בשליש תקציב תזמורת נתניה

0
172
צילום אילוסטרציה: fotolia

 

"הפתעה גמורה", כך ניתן להגדיר את תגובת הנהלת תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, שגילתה באמצעי התקשורת כי מועצת העיר נתניה אישרה, פה אחד, במסגרת הדיונים על תקציב העירייה לשנת 2016 שהתקיימו ביום רביעי שעבר, קיצוץ חד של כחצי מיליון שקלים מתקציב העירייה למימון פעילות התזמורת – סכום המהווה שליש מהתקציב העירוני הכולל שיעמוד כעת על מיליון שקלים בלבד. חוסר הוודאות הכלכלי של תזמורת נתניה הקאמרית קיבוצית, שצפויה לסיים את שנת 2015 באיזון תקציבי, ואולם ביססה את התנהלותה הכלכלית לשנת 2016 על-סמך התקצוב הקבוע מעיריית נתניה,בשלב זה לוט בערפל.

בשנת 2010, בתום משא ומתן בין נציגי התנועה הקיבוצית לבין עיריית נתניה, הודיעה ראש העיר נתניה, מרים פיירברג-איכר, כי נחתם הסכם לשיתוף פעולה בן עשר שנים להפעלת התזמורת הקאמרית הקיבוצית. במסגרת ההסכם שנחתם התחייבה העיר נתניה לתקצב התזמורת בסכום שנתי של עד 1.5 מיליון שקלים ובתמורה ישונה שם התזמורת לתזמורת נתניה הקאמרית קיבוצית, התזמורת תציג תכנית הבראה (עמדה בפני סגירה א.ח) ומבנה התזמורת יועתק לנתניה וימוקם בשכונת דורה. ההחלטה על אימוץ התזמורת לווה במאבק ציבורי ותקשורתי עיקש – לקראת ישיבת מועצת העיר נתניה שאישרה באותה עת את ההחלטה. בראש המתנגדים עמד באותה תקופה הרצל קרן אשר שימש כיו"ר האופוזיציה. קרן טען באותה עת, כי מדובר בבזבוז משווע של כספי ציבור וכי עדיף היה להשקיע את התקציב בקידום התרבות המקומית, בשכונות הוותיקות ועוד. מנגד, בראש התומכים, עמדו ראש העירייה פיירברג-איכר ומחזיקת תיק התרבות צ'וצ'י זילברברג שטענו, כי ראוי לעיר כמו נתניה, שבעבר הייתה לה תזמורת עירונית, שתהיה לה תזמורת. עוד טענו, כי תזמורת נתניה הקאמרית קיבוצית, הנחשבת לאחת מחמש התזמורות הטובות מסוגה בישראל, תסייע מאוד למיתוג העיר ברמה הארצית והבינלאומית וכן תתרום רבות לחינוך לצריכת תרבות בקרב ילדים ובני נוער באמצעות קונצרטים, מפגשי תרבות ואירוח.

בשבוע שעבר, כאמור, אישרה המועצה את הקיצוץ. "הקיצוץ הנוכחי", מסר בתגובה המשנה לראש העיר, הרצל קרן, "נעשה חמש שנים מאוחר מדי. לאורך כל השנים סברתי שמדובר היה בהחלטה חסרת אחריות וביזבוז זועק של כספי ציבור, במיוחד על רקע הארנונה הגבוהה מאד שמשלמים תושבי נתניה לעירייה, והצורך של העירייה להשקיע עדיין כספים רבים במערכת החינוך של העיר, בשכונות הוותיקות ובמרכז העיר. היום, בדיעבד, ברור לכל לדעתי למקבלי ההחלטות בעירייה, שאימוץ התזמורת לא תרם דבר למטרה שלשמה נעשתה והעובדה  שתמיכת העירייה בתזמורת  ירדה לשליש, מוכיחה זאת. חשוב לציין, שאילו רצתה העירייה לרכוש את שירותיה המקצועיים והתרבותיים של התזמורת לטובת תושבי העיר, חובבי המוסיקה, היא הייתה יכולה לעשות זאת, תמורת כמה אלפי שקלים בודדים בלבד בשנה או לרכוש הופעות של תזמורות אחרות דומות הפועלות בישראל. אני שמח שהצלחתי לשכנע את ראש העיר 'לרדת מהעץ' ולפחות לצמצם את ההוצאות".

בניגוד לעמדתו של הרצל קרן, מאמין חבר סיעתו ומי שתמך באותה עת במהלך, חבר המועצה עו"ד אדיר בנימיני שאף שימש כחבר הוועד המנהל של התזמורת, כי ההחלטה על הקיצוץ הינה טעות – בוודאי באופן בו נעשתה, ללא כל התראה מוקדמת. "תזמורת נתניה תרמה לעיר הרבה יותר ממה שהעיר תרמה לה. בהיבט השיווקי, תוספת השם נתניה ואין-ספור הכתבות שפורסמו במהלך השנים האחרונות על תזמורת נתניה והופעותיה, שוות הון כסף. כך גם תרומתה התרבותית. חברי התזמורת מתאמנים דרך קבע בשכונת דורה ואת חדרי החזרות פוקדים שוחרי מוסיקה הנפגשים עם הנגנים. במהלך השנים קיימה תזמורת נתניה עשרות קונצרטים המיועדים לילדים ולבני נוער, ובכך קידמה משמעותית את החינוך לתרבות ואת חשיפת הדור הצעיר למוסיקה קלאסית על גווניה השונים. תזמורת נתניה מקיימת בכל שנה עשרות קונצרטים בכל רחבי הארץ וגם בחו"ל, והשם נתניה לא רק נישא בפי כל – אלא נתניה מזוהה יותר ויותר עם תרבות ואמנות. שיקולי רייטינג לא אמורים להוות שיקול מרכזי בכל הקשור בתמיכה במוסדות תרבות שהינו עניין ערכי בדרגה ראשונה".

בעקבות הסערה הציבורית שנוצרה ואשר מעמידה בספק את המשך פעילותה של תזמורת נתניה, ניסו בעיריית נתניה להנמיך את הלהבות. בתגובה רשמית נמסר, כי "אין בכוונת עיריית נתניה להביא לסגירת התזמורת או להקטין פעילותה, אלא לבחון  מולה צעדי התייעלות תקציבית. בהתאם לכך, תתקיים ב-8 בדצמבר ישיבת עבודה אצל מנכ"ל העירייה בהשתתפות הנהלת התזמורת  ואנשי המקצוע בעירייה – לטובת בחינת דרכי ההתייעלות וכן בדיקת אופן ההתקשרות מול התנועה הקיבוצית ומשרד התרבות. נציין, כי ראש העיר רואה חשיבות רבה בטיפוח מוסדות תרבותיים בכלל ותזמורת ייצוגית עירונית בפרט- ולא תאפשר סגירת מוסד תרבותי".

תזמורת נתניה הקאמרית קיבוצית
תזמורת נתניה הקאמרית קיבוצית. צילום נורית מוזס

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן