עושים שוק חוגג שנה: מיזם חובה לחובבי אוכל

0
268
עושים שוק - נתניה
עומר בוני ומהפכת הצרכנות עם עושים שוק. צילום יח"צ

בימים אלה חוגג המיזם "עושים שוק" של עומר בוני יום הולדת שנה – שנה בה פלטפורמה אינטרנטית שהעמיד, המחברת בין הבסטיונרים הוותיקים והמוכרים של שוק נתניה לבין הצרכנים, מתאפשרת בלחיצת כפתור – מבלי לצאת מהבית.

אותם ירקנים ובסטיונרים שהיו כאן הרבה לפני שהאינטרנט השתלט על חיינו, נדחקו לשוליים עם הקמתם של רשתות השיווק הגדולות. תרבות הקנייה המרכזית שאפיינה ערים רבות בהן שוק מקומי ותוסס כדוגמת נתניה, החלה להשתנות לטובת סופרים ענקיים.

עומר בוני, חובב קולינריה ואוכל, נחשב כבר שנים כסוג של אקטיביסט חברתי. במחאת האוהלים של קיץ 2011 היה לו חלק מרכזי. ולא רק, דווקא החיבור שלו לעיר נתניה, לים ולשוק העירוני, הובילו אותו למסקנה, שכדי לשמר את הקיים – רצוי להוביל מהפכה גם בשוק הירקות והפירות. בכל זאת, עד ששוק נתניה יהפוך למרכז תרבותי ומושך קהל לפחות כמו 'מחנה יהודה', ייקח עוד שנים רבות של השקעה פיזית ומיתוג.

אחרי חודשים ארוכים של חקר שוק הגיע בוני למסקנה, שאין שום סיבה בעולם, שאם צרכן המעדיף שלא לצאת מהבית וליהנות מריחות ומאווירת השוק יכול להזמין סחורה דרך האינטרנט מרשת שיווק, הוא לא יוכל לעשות זאת מהשוק העירוני. "הרעיון שלי", כך מסביר בוני: "מבוסס על מחקר שוק. לא כל אחד יכול או רוצה להגיע פיזית לשוק על בסיס קבוע, שזה אומר למצוא חנייה ולטייל בין הבסטות בין אם בשמש היוקדת או בימי חורף קרים כל זאת כדי לבחור סחורה איכותית וראויה. המיזם שלי, בעצם, הנגיש את השוק להזמנות דרך האינטרנט – תוך שימור מסורת השווקים, אותם דוכנים אליהם רבים רגילים ללכת מזה שנים אך יותר מכך, שימור החוויה וההנאה של הלקוח. קניות אוכל באינטרנט, מה שמכונה משלוחי מזון, הפכו לחלק בלתי-נפרד מחיינו. זה, בעצם, מה שעשיתי: חיבור בין קהל יעד המחפש מוצרי מזון טריים ואיכותיים לבין הספקים הכי אותנטיים שיש: הבסטיונרים".

איך אתה מסכם את השנה הראשונה של המיזם עושים שוק בהיבט החברתי והתרבותי. בכל זאת, בסטה ומערכת טבלט מתקדמת זה לא משהו רגיל?
"במילה אחת: "מהפכה". לפני שנה בדיוק, זה היה עבורי סוג של חלום שהתגשם. בתור מי שמכיר את הריחות, הטעמים והאיכויות של השוק בנתניה, חלמתי על להביא את כל זה לעידן הדיגיטלי בו אנו חיים היום. פשוט לאפשר, גם לקהל הלקוחות שכבר לא יוצא מהבית, לערוך קניות, כי הוא מעדיף משלוחי מזון באינטרנט, אפילו משלוחי ירקות. מדובר בקהל שהולך וגדל עם השנים, שחשובה לו איכות וטריות המוצרים והסחורה אותן ניתן למצוא בשוק. בהיבט התרבותי, מדובר במהלך המסייע לשוק לשמר את כוחו ולהביא את טעמיו עד לבית הלקוח"

אתה בחור צעיר, שהחליט להוביל שינוי דווקא בנישה המזוהה יותר עם הקהל המבוגר, שוק וקניות בשוק ועוד באמצעות קניות אונליין. תעוזה?
"רק המעזים מצליחים. חוצמזה, כאדם שמאוד אוהב לאכול, לבשל ובכלל לחיות את עולם הקולינריה, כל עניין האוכל הוא סוג של תאווה בשבילי. אני גם מכיר את העולם הזה הרבה שנים ומהרבה כיוונים שונים. במקביל, אני מכיר גם את עולם הסטארט אפ והאינטרנט. בעולם הקולינריה, לא בכדי, כל השפים והשפיות בארץ ובחו"ל, רוכשים את הפרודקטים שלהם בשווקים. בעניין החיבור בין הישן והמצוין לחדש, בהשכלתי אני יועץ ארגוני ועבדתי לא מעט עם עולם האונליין – כך שהייתי ער למגמה המתפתחת. גם עובדה שהיום מעל 20% מהציבור רוכש מוצרים דרך האינטרנט. מעל לכל, הייתי צרכן אינטרנט לא מרוצה. מצד אחד, אני לא מרוצה מהמוצרים אשר מגיעים אלי הביתה בהזמנה אינטרנטית, ומצד שני ללכת לשוק, לסחוב שקיות אחרי יום עבודה בשמש או בגשם, לדאוג להוציא מזומן ולמצוא חנייה, זה משהו שהייתי נמנע ממנו ועל הדיסוננס הזה קם מיזם "עושים שוק".

אחת החוויות בשוק, היא מישוש הסחורה הטריה. איך התגברת על-כך באמצעות האתר הייעודי שהקמת?
"באתר עצמו, הנושא את השם עושים שוק אנחנו משתמשים אך ורק בצילומים אמיתיים ואותנטיים של הסחורה הנמצאת בדוכנים. עשינו הפקת צילום של למעלה משבועיים – בה צילמנו כל מוצר בנפרד כדי שהלקוחות יראו בדיוק מה הם קונים. לא תמצאי אף תמונה הלקוחה ממאגר תמונות כזה או אחר, כי אני מאמין בשקיפות. חשוב לי שיראו בדיוק מה יש לנו להציע. חשוב להבהיר, שבניגוד ללקוח המגיע אחת לחודש לאותם סוחרים איתם אנחנו עובדים ועושה קניה קטנה, עושים שוק היא בעצם הלקוח מספר אחת של אותם סוחרים. אנחנו עושים מהם קניות גדולות על בסיס יומי. הסוחרים הבינו שהסטנדרט שלנו הוא הכי גבוה שיש – כך שאם המוצר לא עובר בבקרת האיכות שלנו או לחילופין המוצר עבר את בקרת האיכות והלקוח מכל סיבה שהיא עדיין לא מרוצה, אנחנו מזכים, מפצים או מחליפים את המוצר באותו רגע. הצבנו סטנדרטים גבוהים ללא פשרות, על מנת לתת חוויה לא פחות ממצוינת".

איך בעצם חוגגים את השנה הראשונה של המיזם?
"גם בלי חגיגות, אנחנו אוהבים תמיד לצ'פר את הלקוחות שלנו במתכונים, בהצעות ייעול באתר על מנת שהעיסוק והשימוש במוצרים שנקנו יהפכו להמשך ישיר לחוויית הקניה. לחגיגות השנה אנחנו עושים בשבועיים האחרונים וגם בשבוע הקרוב מארזים מיוחדים: שקיות הפתעה בהן כל לקוח מקבל הפתעה מאיתנו. בגלל שהמיזם הוא אינטרנטי, אנחנו חוגגים בעיקר באינטרנט. בשנה הקרובה התכנון הוא לצאת החוצה – גם למקומות נוספים. כלומר, לחשוף את שוק נתניה בכמה שיותר מקומות, בצורת השוק מגיע אליכם: ממש לפתוח דוכני שוק של הסוחרים משוק נתניה בכל מיני מקומות בארץ".

מהן המטרות הבאות?
"מטרת העל של המיזם הזה, היא לעשות לאנשים כיף ולהפוך את עולם הקולינריה הפרטי שלהם למהנה עוד יותר. לא מספיק לי שאנשים יקבלו את המוצרים שהזמינו וזהו, לא פחות חשוב לי לדעת שהם נהנו לבשל עם הסחורה שהם קיבלו, לטעום ואפילו לראות שהסחורה טרייה ומחזיקה מעמד זמן רב במקרר. בקיצור להפוך את המטבח של הלקוח ליותר שמח".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן