נתניה – חה"כ אלהרר: "המשטרה כשלה ביחסה ליוצאי אתיופיה"

0
99
חה
חה"כ קארין אלהרר

במהלך דיון סוער בכנסת, שעסק באלימות משטרתית נגד בני העדה האתיופית בארץ, חשפה חה"כ קארין אלהרר, המשמשת כיו"ר הוועדה לביקורת המדינה, כי במהלך שלוש השנים האחרונות נפתחו במשטרת נתניה כ-500 תיקים נגד קטינים וכ-1000 תיקים נגד בגירים – כולם בני העדה האתיופית.

עוד עולה מהנתונים שהגיעו לחה"כ אלהרר, כי מתוך התיקים הללו נעצרו, בסופו של הליך, רק 133 קטינים וכן 277 בגירים. "הקלות של פתיחת תיקים היא בלתי נסבלת", הרחיבה בהמשך חה"כ אלהרר לנתניה און ליין. "הנתונים הללו אינם מפתיעים אותי", מסר בתגובה לעיתון דניאל מהרט, פעיל חברתי מנתניה: "המערכת כשלה לחלוטין בכל הקשור לטיפול ביוצאי העדה האתיופית".

בראיון קצר לנתניה און ליין הרחיבה חה"כ אלהרר: "אני באמת חושבת שהעובדה שיש יותר עצורים וחשודים בתיקים שנפתחים נגד יוצאי אתיופיה, מלמדת על-כך שהחברה היא גזענית. משטרת ישראל, שאני רוחשת לה כבוד גדול, פשוט כשלה בכל הנוגע ליוצאי אתיופיה. יש שוטרים המתנהגים בצורה מחפירה ומעירים הערות גזעניות. לראיה, היינו עדים לכך ששלושת אחיו של יוסף סלמסה קיבלו מכות משוטרים. זה מצב בלתי סביר, כולם לא נורמטיביים? כולם לא בסדר?".

עד כמה החברה הישראלית גזענית?
"מבחינת גזענות אנחנו במקום רע מאד. בכלא אופק, למשל, 30% מהנערים העצורים הם בני העדה האתיופית. זה מלמד על תופעה שלילית. האם מישהו חשב, שאולי לא נותנים לנערים האלה את השירותים המגיעים להם על-פי דין ואז מתפתחות תופעות שליליות. שייתכן, שבסך הכל מדובר בנוער נורמטיבי, שהצבע שלו שונה. המדינה חייבת לטפל בזה. תמיד היינו חברה גזענית ואני חושבת שבמקום שנלך ונשתפר, אנחנו או עומדים במקום או חוזרים בזמן" הדגישה חה"כ אלהרר והוסיפה: "מדובר בבעיה רחבת היקף. הפתרון של המשטרה, למשל, להביא מתורגמן, איננו פתרון – בוודאי לא כשמדובר בבני הנוער. משטרת ישראל צריכה לשמש דוגמא ומופת ביישום. המשטרה צריכה לעשות בדק בית ולהוציא את השוטרים שמתנהלים שלא כדין משורותיה".

לטענת דניאל מהרט הבעיה החמורה מתחילה ונגמרת בכך שהרשויות כלל לא מכירות בעובדה שיש בעיה. "יש הרבה ניפוח של מצבים על-ידי הרשויות, יש יותר מדי תיקים בנושא של תקיפת שוטרים, שבסופו של דבר מגיעים לאמת ומתברר שלא הייתה תקיפת שוטרים. הפתרון, לדעתי, הוא בחינוך. תקציבים לא חסר, אבל לא משקיעים מספיק".

מהמשטרה כאמור, סרבו לחשוף את הנתונים השנתיים ומסרו, כי "ללא קשר לתוכן פנייתך, למידע המופיע או למידת מהימנותו, איננו נוהגים לעסוק פומבית בנתוני פשיעה בחתך מגזרי-עדתי".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן