נתניה: המאבק באלפי רכבים נטושים מחריף

0
539
רכב נטוש - נתניה
מעל 2000 רכבים נטושים בכל רחבי העיר רק בשנת 2015

 

2000 כלי רכב המוגדרים על-פי חוק כנטושים או שאינם בעלי טסט תקף טופלו במהלך שנת 2015 ברחבי העיר נתניה ובשכונותיה – 2000 כלי רכב שעליהם התלוננו אלפי תושבים שמצאו עצמם ללא מקומות חנייה באזורים המדוברים. בצעד ראשון מסוגו ברמה ארצית, שכבר מעורר עניין בקרב רשויות שונות, אישרה הלשכה המשפטית של עיריית נתניה למערך הפיקוח להגביר את האכיפה – תוך שימוש בשני חוקים במקביל: טיפול במה שהוגדר "רכב נטוש" על בסיס חוק הניקיון שבאמצעותו פעלו עד כה הרשויות ובכללן עיריית נתניה, והחל מיום שלישי, בשלב זה בשטחי העיר נתניה בלבד, ברישום דו"ח יומי בסך 730 שקלים על-פי חוקי העזר העירוניים בסעיפי מפגע סביבתי, סכנה וגרימת אי-נוחות לציבור. את הפרטים אישר לנתניה און ליין ראש מינהל פיקוח ואכיפה אלון אהרון.

התושבים סובלים

תהליך טיפול ברכב נטוש על-פי חוק הניקיון נמשך זמן רב – עד שניתנת לעירייה הסמכות לגרור את הרכב מהמקום. מצב זה, כידוע, גורם לתסכול ולהפרעה לתושבים המתלוננים. הרכב שעומד ללא שימוש לכשעצמו מהוה מפגע סביבתי. הוא לרוב מלוכלך ומצטברת פסולת במקום בו הוא חונה, הוא מהווה סכנה במיוחד לאור העובדה, כי לרכב אין טסט וביטוח בתוקף ואפשר להיפגע ממנו. ריבוי הרכבים הנטושים בשטחי העיר נתניה אף גרמו לריבוי תלונות המתקבלות במשטרת נתניה מצד אזרחים, המדווחים על רכבים חשודים העלולים לשמש כרכבי תופת. ואולם, כך נדמה, הבעיה המרכזית הינה מצוקת מקומות החנייה המתעצמת בשל ריבוי הרכבים הנטושים, שחלק גדול מהם עומד ללא כל שימוש ברחובות העיר. כך, למשל, אותרו במהלך שנה שעברה עשרות רכבים נטושים בשכונות קריית השרון וכן רמת פולג ואף בעיר ימים. בשכונות ותיקות כדוגמת ותיקים, אזורים, עמליה, סלע ודורה מדווחים התושבים על "תעשייה" של ממש מצד סוחרי רכב וחאפרים המעמידים רכבים למשך חודשים ארוכים – לעתים עד שהם מוכרים את הרכבים לחלקי חילוף או לרוכשים.

בשיחה עם נתניה און ליין הרחיב אלון אהרון על המהלך. "ההליך החוקי מחייב אותנו לפעול על-פי חוק הניקיון. מדובר בהליך ארוך מאוד. המהלך שאושר לנו על-ידי הלשכה המשפטית בעיריית נתניה מאפשר, במקביל להליך הבירוקרטי עד לסילוק הרכב, לפעול באופן מידי באמצעות מתן דו"ח על סך 730 שקלים בכל יום מחדש בו הרכב הנטוש מחנה".

אחת הטענות המרכזיות היא, שסוחרי רכב מעמידים רכבים למכירה ברחובות שונים בעיר ובכך מונעים מהדיירים להחנות?
"נושא זה מטופל על-ידינו מזה ארבע שנים, זאת באמצעות שימוש בחוק מנדטורי האוסר לפרסם רכב למכירה באמצעות מודעה המוצמדת על שמשת הרכב. בעניין זה הטיפול הוא נקודתי ובהתאם לתלונות המתקבלות מתושבים. בשלב זה ניתן לומר, שבמרכז העיר התופעה כמעט ומוגרה לחלוטין – מה שהוביל באופן מידי לשחרורם של עשרות מקומות חנייה.

האם נמצא פתרון לטענות ועדי בתים המתלוננים כי 'מעאכרים' משתלטים על חניות בבניינים ומציבים רכבים נטושים?
"ניתן לומר שכן. בשיחה שהתקיימה בנושא זה ביני לבין מפקד תחנת נתניה ניתן גיבוי מלא לפעולות שיבוצעו בתוך חניוני בניינים משותפים – באם תתקבל תלונה מוועד הבניין. כיום במרבית הבניינים גם מצלמות אבטחה, המקלות מאוד באיתור ובטיפול משפטי כנגד 'המעאכרים'".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן