נתניה בין המובילות בעולם במו"מ להקמת מערך ההסעות Skytran

0
173
skytran נתניה
בתצלום מערך ה-SkyTran. בתצלומים משמאל: אלי דלל ומוטי פנחסי

נתניה און ליין חושף: זה אולי נשמע כמו מדע בדיוני, אולם' אם הכל יתנהל כמצופה, בתוך מספר חודשים יתבצע ניסוי ראשון על אדמת ישראל במערכת תחבורה אישית מהירה שתוכננה במיוחד כדי לצמצם את עומסי התנועה בכבישים.

בשעות הצהריים של יום שני התייצבה משלחת בת ארבעה אנשים, נציגי עיריית נתניה, במפעלי התעשייה האווירית הישראלית. בכירי התעשייה ליוו את חברי המשלחת, שכללה את מ"מ ראש העירייה אלי דלל, מתכנן הערים מוטי פנחסי אשר מקדם את הפרויקט המדובר עבור עיריית נתניה מזה ארבע שנים, לילך שנקמן המשמשת כסגנית ראש אגף תכנון ותיאום תשתיות ואורי בן ארי, מומחה ויועץ בכיר לעיר חכמה, לאגף הפיתוח של SkyTran. הרעיון אשר עומד מאחורי המיזם התחבורתי, או בשמו המלא: "מערכת תחבורה אישית מהירה (prt)" מבוסס על הצורך לפתרון יעיל ומהיר לבעיית הפקקים ועומסי התחבורה.

מזה מספר שנים שהמערכת מפותחת בפארק המדע של נאס"א בקליפורניה, ובמהלך השנה האחרונה בשיתוף פעולה עם התעשייה האווירית הישראלית. המיזם עצמו, שהפך מתיאורטי למעשי לפני ארבע שנים, עורר את עניין המנהלת לתחליפי נפט במשרד ראש הממשלה. עם כניסת התעשייה האווירית לתמונה, הצליחו בעיריית נתניה לשכנע ולקבל כמיליון שקלים ממשרד התחבורה לקידום תכנון הקו הניסיוני הראשון. נתניה, כך מסתבר, אינה העיר היחידה בישראל שהביעה עניין בפרויקט. קצת אחרי נתניה נכנסה לתמונה עיריית תל-אביב, זאת לצד חמש ערים נוספות בעולם. למרות זאת, על-פי הערכות, סיכויים גבוהים מאוד שהפיילוט הראשוני בערים עצמן יתקיים בנתניה. בראיון לנתניה און ליין אישר את הפרטים דלל.

על איזה עיקרון פועלת המערכת והאם היא שמישה?
"מדובר על עיקרון הרחיפה המגנטית. מדובר בטכנולוגיה מתקדמת, המאפשרת ניצול מלא של עקרונות הרחיפה המגנטית. יתרונה המרכזי של הטכנולוגיה היא עלות הייצור הנמוכה באופן יחסי ומשמעותי לטכנולוגיות מתחרות, מהירות היישום, הבטיחות הגבוהה והשימוש האפסי הנדרש מבחינה חשמלית. בביקור במפעל צפינו בהתקדמות הקמת ובחינת הפרויקט מבחינה טכנולוגית. אנחנו מאוד התרשמנו, כאשר בחודשים הקרובים אנו נזומן שוב, הפעם, לביצוע ניסוי רחיפה אמיתי ומעשי למרחק של כמה עשרות או מאות מטרים".

מהו הרעיון העומד מאחורי הטכנולוגיה ולמה מיועד השימוש?
"במהלך אין-ספור בדיקות שבוצעו בישראל התברר, כי מהירות הנסיעה הממוצעת בתוך העיר, אם לוקחים בחשבון את זמן העמידה ברמזורים ובפקקים ואף בחיפוש חנייה, עומד על 12 קילומטר לשעה. עוד עולה, כי בתשעה מכל עשרה רכבים בתוך הערים, בין נהג אחד לשניים ברכב. המערכת המדוברת מבוססת על מעין קרון המיועד לשני אנשים בלבד. הקרון עצמו נע מעל מסילת אלומיניום ללא מתח חשמלי ובגובה של חמישה עד שבעה מטרים מעל הכביש. המהירות בתוך העיר תנוע בין 50 ועד 70 קילומטר לשעה, כאשר מחוץ לעיר, במסלול ישיר לאורך כביש החוף לדוגמה – עד למהירות של 250 קילומטר לשעה. כך, למשל, ניתן יהיה להגיע מנתניה לתל-אביב, בין אם מדובר בשעות העומס ובין אם לא, בזמן הנע בין חמש דקות ועד שבע דקות. שיטת הריחוף המגנטי מונעת, בפועל, חיכוך המאט את המהירות. היתרון העיקרי, כאמור, שהכל מתנהל בגובה – כך שאין כל הפרעה לפעילות בכביש. החלק של עיריית נתניה הוא בתכנון המיקום בו תוקם התשתית המתאימה –כאשר בימים אלה נבחנות שתי חלופות לפיילוט, שתיהן בתיאום מול משרד התחבורה ורכבת ישראל – כאשר ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, מעורה בכל הפרטים. מדובר על קו שיחבר בין רחוב הרצל במרכז העיר לתחנת הרכבת או קו שיחבר בין קריית נורדאו לתחנת הרכבת באזור התעשייה. בשני המקרים מדובר בקווים ניסיוניים לטווחים הנעים בין 500 מטרים לקילומטר בשלב ראשוני". על השאלה מתי ייחנך הקו הראשון, במידה ובחודשים הקרובים יודיעו החברות המפתחות על המעבר להליך יישומי וייצור מקצועי, ענה דלל "במהלך השנים הקרובות – הכל תלוי בקצב הפיתוח".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן