מרססי מים: הקרב על הרעש עולה מדרגה

3
141
צילום fotolia

המחלוקת המשפטית בדבר חוקיות השימוש במפוחים מסוג מרססי-המים בעיר נתניה עולה מדרגה; חבר המועצה אדיר בנימיני פנה ליועמ"ש שיכריע במחלוקת המשפטית בכל הנוגע לחוקיות השימוש במרססי מים

לאחרונה, בצעד נדיר יחסית, פנה חבר מועצת העיר, עו"ד אדיר בנימיני, הממונה על הגנת הסביבה, ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, בבקשה כי יכריע במחלוקת המשפטית הקיימת בינו לבין הלשכה המשפטית העירונית, בכל הנוגע לפרשנות החוק וחוקיות השימוש במכשירי-גינון אלה.

כזכור, הנושא התעורר לראשונה לפני כשנה כאשר תושבים התלוננו על השימוש שנעשה על ידי מכשיר שזכה לכינוי "מרסס-מים". מכשיר גינון זה דומה בפעולותיו למפוח-אוויר, אך במקום לנשוף אוויר בלבד, הוא מחובר למיכל מים, וכל עוד ישנו נוזל כלשהו במיכל, הוא משלב בין נשיפת האוויר לנשיפת הנוזל במיכל. ברחבי העיר פועלים מספר גורמים בתחום הגינון שעושים שימוש במכשיר שבמחלוקת, קבלני גינון מטעם העירייה וקבלני גינוי פרטיים.

נתניה און ליין – ksn, הוביל את המאבק וחשף את "הבלוף". עו"ד בנימיני הצטרף למאבק לאחר שרשויות רבות, בהן העיר נתניה, חיפשו דרך "לעקוף" את החוק שאסר שימוש במפוחים והחלו להשתמש במרססי מים, אשר דומים בפעולתם למפוחים, אולם הם אינם נושפים אוויר, אלא מים.

לאחר מספר פניות ללשכה המשפטית מטעמו של חבר המועצה, עו"ד אדיר בנימיני, התקבלה תשובה מהתובעת העירונית, כי להשקפתה, על פי פרשנותה את תקנות למניעת מפגעים (מניעת רעש), התשנ"ג-1992, יש להגדיר את "מרסס המים" כ"אביזר גינון אחר" המותר לשימוש על פי תנאים מסוימים. לפיכך, אין איסור גורף לעשות שימוש בו, להבדיל מן האיסור הגורף הקיים לגבי המפוח אוויר.

לאור זאת, כינס עו"ד בנימיני את הוועדה העירונית לאיכות הסביבה שבראשותו, לדיון בנושא חוקיות השימוש במפוחי אוויר. בתום הדיון סוכם, כי תצא פניה למשרד להגנת הסביבה, ומשם התקבלה תחילה עמדה השוללת שימוש במרססי-מים. עמדה זו תועדה בפרוטוקול ישיבת הוועדה, אך מספר שבועות לאחר מכן, בעקבות לחץ שהגיע מכיוון גורמים מתוך העירייה, התגלתה עמדה סותרת של המשרד, ישנה יותר, מגורם שאינו משפטי במשרד להגנת הסביבה.

חבר מועצת העיר נתניה, עו"ד אדיר בנימיני. צילום סטודיו ליאורית
חבר מועצת העיר נתניה, עו"ד אדיר בנימיני. צילום סטודיו ליאורית

בעקבות ההתכתבויות החדשות, ולאור הספק שנוצר בנוגע לאכיפה אפשרית של החוק על מרססי המים, חזרה הלשכה המשפטית העירונית לעמדתה המקורית, ונקבע שוב, כי לא ניתן לאכוף איסור פלילי על שימוש במרססי מים לפי החוק הקיים.

על פי פסיקת בית המשפט העליון בפרשת סגן השר, רפאל פנחסי, עמדת היועמ"ש לממשלה ונציגיו היא זו המחייבת מבחינה משפטית את הרשות. בהקשר של השלטון המקומי, הייתה לאחרונה התפתחות נוספת בפרשת זאב הרטמן ושמעון גפסו מעיריית נצרת-עילית. שם פותחה ההלכה המשפטית, ונאמר כי במקרה בו נבחר ציבור במועצת הרשות המקומית חולק על חוות הדעת של הלשכה המשפטית בעירייה, שמורה לו הזכות, במקרים המתאימים, לפנות ליועמ"ש לממשלה על מנת שיכריע במחלוקת. בהיעדר מוצא אחר, כך מצא לנכון עו"ד בנימיני, לעשות במקרה הזה.

חבר מועצת העיר, עו"ד אדיר בנימיני, מסר לנתניה און ליין – ksn, כי "לטעמי החוק לפי מתכונתו הקיימת מאפשר אכיפה כנגד השימוש ב'מרססי-מים'; כפי שכתבתי בפנייתי ליועמ"ש לממשלה, מצב בו קבלני גינון פרטים יוכלו להמשיך לעשות שימוש במכשיר והאיסור יכול רק על הגננים של אגף שפ"ע העירוני, אינו מקובל עלי. אין בלבי ספק שבמשרד המשפטים יפסקו לטובת העמדה המשפטית שלי, היות ומדובר במפוח לכל דבר ועניין, בחזקת 'אותה גברת בשינוי אדרת'. במידה ולא, נצטרך לדרוש את שינוי החקיקה הדרוש בכנסת".

3 תגובות

  1. כל הכבוד לחבר המועצה אדיר בנימיני שממשיך להאבק בנושא מפוחי האוויר (גם אם יש כאלו הקוראים להם מרססי מים), מקווה שתתקבל ההכרעה התומכת בעמדת התושבים, ולמען התושבים…

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן