מורי תיכון תל אביב: המשבר החינוכי בתקופת הקורונה פתיר

כבר כעת ברור, כי הנזקים החינוכיים שגרמה מגפת הקורונה, בעיקר בקרב תלמידי תיכון, הם רבים. איך מצמצמים פערים, מונעים נשירה ומצליחים בבגרויות? מומחי החינוך של תיכון תל אביב מציגים שורה ארוכה של פתרונות.

0
903
מורי תיכון תל אביב מציגים טיפים להתמודדות עם משבר החינוך בקורונה. תיכון פרטי בנתניה זה רק תיכון תל אביב
בצילום: גביעים ופרסים בהם זכו תלמידי תיכון תל אביב - סניף נתניה.

כבר כעת ברור, כי הנזקים החינוכיים שגרמה מגפת הקורונה, בעיקר בקרב תלמידי תיכון, הם רבים. איך מצמצמים פערים, מונעים נשירה ומצליחים בבגרויות? מומחי החינוך של תיכון תל אביב מציגים שורה ארוכה של פתרונות.

אין זה סוד, שככל שההשכלה רחבה יותר, כך השכר העתידי גבוה יותר. ניתן לראות זאת בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – בהם יש קשר ישיר בין רמת והיקף ההשכלה לבין השכר. שנת 2020, שנת הקורונה, הובילה למשבר חינוכי חסר תקדים בהיקפו. פערים גדולים נפערו ועדיין לא ברור מהם היקפי הנזקים החינוכיים וכמובן הרגשיים על התלמידים. גם מומחי החינוך של תיכון תל-אביב ראו זאת. רק שלהם יש גם פתרונות שעובדים.

כאשר מדובר בתיכוניסטים – החל מכיתה י' ועד כיתה י"ב, שנת הלימודים האחרונה הובילה לפגיעה ישירה. תיכוניסטים, שפשוט התקשו ללמוד מהבית, ויתרו על מקצועות שלמים. גם הריחוק החברתי לא תרם לחיזוק ביטחונם העצמי.

"יציאה מהמשבר, מחייבת השלמת פערים. הדרך היחידה להשלמת פערים, היא באמצעות מתן יחס אישי. זאת באמצעות בניית תוכנית לימודים מותאמת לכל תלמיד", קובע  אלי לוין, מנהל תיכון תל אביב  בעיר נתניה. תיכון פרטי ובפיקוח מלא משרד החינוך.

כיצד מורי תיכון תל אביב מצליחים לגרום לתלמידי י' עד י"ב להצליח יותר – בהיבט הרגשי ובהיבט הלימודי?

"אנו מנצלים את היתרון המובנה שלנו. מערכות חינוך גדולות צריכות להתמודד עם ההטרוגניות של התלמידים. בשעת משבר, כמו בתקופת מגפת הקורונה והסגרים שנכפו, אילצו שימוש בשורה של כלים כדי להעניק לתלמידים מענה בהיבט הרגשי וכמובן הלימודי. הדרך היחידה להשלמת פערים כה גדולים היא באמצעות מתן יחס אישי ותוכנית לימודים מותאמת אישית. זה היתרון המרכזי של תיכון תל אביב. אצלנו זה אפשרי כיוון, שבתיכון שלנו לומדים עד 75 תלמידים. כאשר, בכל שכבה יש אך ורק כיתה אחת".

לוין: "המוטו של תיכון תל אביב הוא: תיכון פרטי בעלות של תיכון ציבורי. כמובן, בפיקוח מלא של משרד החינוך. כל היתרונות של שיטות לימוד פרטניות ואישיות, אשר מיושמות בכיתות עם מספר תלמידים קטן".

מה הכוונה מעטפת חינוכית ורגשית מותאמת אישית לכל תלמיד?

"התלמידים שמגיעים לבית ספרינו, הם מגוונים. חלקם לא הסתדרו במערכות גדולות של המערכת הציבורית (כל אחד מסיבותיו), חלקם בחרו במודלי החינוך הייחודיים שלנו. בזכות גודלו של ביה"ס בו כמות התלמידים קטנה, יש ביכולתנו לבנות ולהתאים מערכת לימודית אישית שגם עונה על הצרכים הרגשיים לכל תלמיד. בכך, לאפשר לתלמיד למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בו – הן בהיבט החינוכי/ רגשי  והן בהיבט הלימודי. לדוגמא: השלמת פערים באמצעות התאמת שיטות הוראה על בסיס אישי".

מחקרים מוכיחים, שלימוד בכיתות קטנות תורם רבות להצלחת תלמידים – בעיקר תלמידי תיכון העומדים בפני בגרויות. מעבר לזה, מה עוד מומלץ כדי לצמצם פערים?

"לצוות המורים וניסיונו, קשר ישיר להצלחת תלמיד בבגרויות. אצלנו, למשל, מתמקדים, במתן שיעורים פרטניים ללא הגבלה. חלק מרכזי בבית הספר שלנו, הוא מתן כלים ופיתוח מיומנויות הנדרשות בשוק העבודה העתידי. חשוב לנו מאוד לאפשר לכל תלמיד או תלמידה לבחור תחום מסוים שמעניינים אותם – במטרה לאפשר להם להתפתח. זאת, כמובן, במקביל ובנוסף ללימודים לבגרויות. תלמיד שמרגיש שייכות, תלמידה שיש לה ולומדת פיתוח מיומנויות עתידיות שיסייעו לה למצוא עבודה, תלמידים שמבינים את החומר הנלמד ונהנים מהלימוד עצמו – אלה הם הדרכים שלנו לצמצום פערי חינוך – גם בשנת קורונה".

התיכון פרטי, שעות פרטניות ללא הגבלה, כמות תלמידים קטנה. בוודאי יש לזה עלות גבוהה?

"לא. המוטו של תיכון תל אביב הוא: תיכון פרטי בעלות של תיכון ציבורי. כמובן, בפיקוח מלא של משרד החינוך. כל היתרונות של שיטות לימוד פרטניות ואישיות, אשר מיושמות בכיתות עם מספר תלמידים קטן. יתרון זה בולט במיוחד, כעת, לאור השנה האחרונה בה תלמידי ישראל עברו טלטלה חינוכית ורגשית בעקבות ובמהלך משבר הקורונה החינוכית".

ליצירת קשר עם תיכון תל אביב – סניף נתניה – לחץ כאן

 

 

 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן