מגינים על המצוק: נחנכו שני שוברי גלים בנתניה

במסגרת פרויקט הדגל להגנה על המצוק החופי בנתניה, נחנכו שני שוברי הגלים הראשונים; במסגרת זו יוקמו 12 שוברי גלים מחוף סירונית ועד לחוף ארגמן

0
296
חנוכת שוברי הגלים. צילום רן אליהו

המשרד להגנת הסביבה, עיריית נתניה והחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון חנכו השבוע בחוף סירונית את שני שוברי הגלים הראשונים. זאת מתוך 12 שוברי גלים שיוקמו מחוף סירונית דרומה עד לחוף ארגמן.

המצוק החופי בנתניה נמנה בארץ על המצוקים הגבוהים והדחופים ביותר לטיפול. פרויקט ההגנה על המצוק החופי בנתניה הינו פרויקט דגל. הפרויקט כולל הקמה של 12 שוברי גלים והזנת חול לצורך הרחבת רצועת החוף. הפרויקט מתפרש על פני כ-3.5 ק"מ של רצועת חוף, אשר בעורפה המזרחי מתנשא מצוק כורכר בגובה של עד 40 מטרים. המצוק החופי בנתניה נמנה על המצוקים הגבוהים והדחופים ביותר לטיפול על פי תמ"א 9/13/א. העבודות החלו לפני כשנה והן צפויות להסתיים במהלך 2025.

החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון בע"מ כפופה למשרד להגנת הסביבה. היא הוקמה בסוף שנת 2013 כזרוע ביצועית לטיפול בנושא התמוטטות המצוק החופי. מטרתה העיקרית של החברה הינה לתכנן, לבצע ולתחזק את הקמת ההגנות הימיות. כמו כן להעניק שירותי ניהול, תיאום וייעוץ למדינה בכל הנוגע לקידום ההגנות היבשתיות לעניין התמוטטות המצוק החופי וניטור קצב נסיגת המצוק.

שוברי הגלים מבטיחים את שמירת החופים

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, התייחסה להגנה על המצוק. "הקמת שוברי גלים לאורך רצועות החוף הצפופות בערים, על אף שבצידה מחירים סביבתיים לא זניחים, הוכרה על ידי המשרד להגנת הסביבה כהכרחית לשמירה על תועלות ובטיחות הסביבה האנושית. כמו גם על התשתיות השונות. זאת במסגרת איזונים ובלמים שנערכו בשיתוף הגורמים השונים. שובר הגלים מבטיח את שמירתם והרחבתם של החופים הנפלאים במרחב. חופים שהם מפניני הטבע, הנוף והפנאי החשובים בעיר".

"אני מברכת את עיריית נתניה ואת החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון על שיתוף הפעולה למציאת האיזונים הנדרשים והקמת שובר הגלים".

ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר ציינה. בשנים האחרונות מובילה העיר כמה וכמה פעולות סביבתיות. בהם הטיפול במצוקי החוף ופינוי אתר האשפה העירוני, ששימש כאתר אשפה לא רק לפסולת הביתית של תושבי העיר אלא של הארץ כולה".

"חנוכת שוברי הגלים הינה בשורה גדולה לנתניה שממשיכה להיות פורצת דרך בנושא של ההגנה על המצוקים. כמו כן מניעת המשך תהליך הבלייה שלהם, כדי למנוע חלילה פגיעות בנפש ו/או התמוטטות של מבנים. העירייה הייתה חלוצה בקידום תוכנית בניין עיר בנושא. היא העיר היחידה בארץ שעשתה כך בשנים האחרונות. היום אנו חונכים את שוברי הגלים הראשונים ועל זה נאמר: שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה".

מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון, אילן לביא, סיפר על התכנית. "הקמת שובר הגלים בנתניה הינו חלק מתוכנית כוללת שקידמה החברה הממשלתית. זאת בסיוע צוות מומחים מהארץ ומחברות בינלאומיות מהמובילות בתחומן בעולם להגנה על המצוק החופי בנתניה. בעיה אקוטית שהלכה והחריפה עם השנים בשל שינויי האקלים. נמשיך לפעול יחד עם המשרד להגנת הסביבה ועיריית נתניה. על מנת להבטיח שחופי הים יהיו פתוחים ובטוחים לציבור. תוך מיצוי הפוטנציאל הטמון ברצועת החוף, ושמצוק נתניה יהיה מוגן ובטוח למען אזרחי המדינה."

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן