לקראת יום כיפור – ילדים ותאונות אופניים

0
123
צילום fotolia

בשנים האחרונות הולך ועולה השימוש באופניים חשמליים ובמקביל גם המעורבות של הרוכבים בתאונות דרכים הולכת וגדלה. בשנת 2016 מספר רוכבי האופניים החשמליים שהיו מעורבים בתאונות דרכים היה כמעט זהה לרוכבים שנפגעו בתאונות אופניים רגילים, חלק גדול נפגעו לאחר שלא חבשו קסדה.

1,085 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בתאונות דרכים כשרכבו על אופניים בתחום העירוני בעשור האחרון בין השנים 2007 ל-2016, כך עולה מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים מתפרסמים לקראת יום הכיפורים שיחול בסוף השבוע הקרוב. על פי הנתונים, בעשור האחרון נהרגו 20 ילדים ובני נוער בתאונות אופניים בתחום העירוני ו-280 ילדים ובני נוער נפגעו קשה. כמו כן 220 בני אדם נפגעו ונזקקו לעזרה ראשונה עקב פציעה מרכיבה על אופניים, אופניים חשמליים והחלקה על גלגיליות, סקייטבורד, רולר בליידס וקורקינט ביום הכיפורים בשנת 2016.

בשנת 2016 נפגעו 79 ילדים ובני נוער בתאונות אופניים בתחום העירוני, ארבעה מהם נהרגו, הרוג אחד יותר מאשר בשנת 2015, ושלושה ילדים ובני נוער יותר מאשר נהרגו בשנת 2014. מנתוני עמותת אור ירוק עולה, כי בעשרות האחרון נפגעו בנתניה 31 ילדים בתאונות דרכים בעת שרכבו על אופניים. בשנת 2016 נפגעו 2 ילדים באורח קל, זאת לעומת 7 ילדים שנפגעו בתאונות דרכים בעת שרכבו על אופניים במהלך שנת 2015. בבית יצחק – שער חפר נפצע ילד אחד באורח קל בשנת 2016, כך גם בכפר יונה ואילו בקדימה-צורן נפגע ילד אחד באורח קשה בשנת 2016.

לעבור את יום הכיפורים בבטחה

מאור ירוק נמסר, כי רכיבה על אופניים מהווה אמצעי תחבורה, פעילות פנאי ופעילות ספורטיבית במדינות רבות. אולם, כתוצאה מרכיבה על אופניים נפגעים רוכבים רבים, ולעתים הפגיעה היא קשה. בניגוד לנהגים ברכב סגור, המוגנים במעטפת הגנה שמספק הרכב, אוכלוסיית רוכבי האופניים היא אוכלוסייה פגיעה ולא מוגנת. פגיעות ראש מהוות את הפגיעה הקשה ביותר ובמקרים רבים, פגיעת ראש היא גם הפגיעה השכיחה ביותר בקרב רוכבי אופנים. האופניים אינם מספקים כל הגנה במקרה של תאונה, והסיכון לפגיעת ראש במקרה של נפילה מאופניים הוא גבוה ביותר. בארה"ב נמצא כי שני שלישים מהתמותה של רוכבי אופניים נגרמת עקב חבלות בראש.

באור ירוק הדגישו את חשיבות חבישת קסדה – קסדה היא שומר הראש של הרוכב, רוכבים רק עם קסדה רכוסה-גם באופניים, אופניים חשמליים, רולר בליידס, קורקינט והוברבורד. חבישת קסדה תקנית ומותאמת לרוכב מונעת רבות מפגיעות הראש ומפחיתה את חומרת הפגיעה בתאונה. ממצאי מחקרים מעלים כי חבישת קסדה בקרב כל קבוצות הגיל תורמת לבטיחות האוכלוסייה ומהווה אמצעי מיגון זול, יעיל ונוח. סקירות נרחבות של עשרות מחקרים שבוצעו במדינות שבהן חלה חובת חבישת קסדה בעת רכיבה על אופניים מראות כי חבישת קסדה מפחיתה את הסיכון לפגיעת ראש בעד ל-85%.

כמן כן נמסר, כי ברכיבה בשעת לילה יש ללבוש בגדים בהירים וכן לרכב עם מגיני ברכיים וכפפות. בנוסף חל איסור על רכיבה באופניים חשמליים מתחת לגיל 16, ועל ההורים לוודא תקינות האופניים ולהתאימם לגובה הילד.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, מסר, כי "הילדים שלנו הם הדבר היקר לנו מכל ולכן משרד התחבורה חייב לעשות הרבה יותר כדי לצמצם את ההיפגעות שלהם בתאונות דרכים ובעיקר בתאונות אופניים. בעוד מספר ימים יציינו ברחבי ישראל את יום הכיפורים, יום שמרובה בהיפגעות של ילדים בתאונות אופניים. זה הזמן להגביר את המודעות בקרב הילדים לסכנות שהכביש מציב, ובמקביל ראשי הערים והרשויות חייבים להתחיל להתחשב ברוכבי האופניים ולסלול עבורם שבילי רכיבה רציפים ובטוחים. בכל מפגש בין רוכב אופניים וכלי רכב הרוכב תמיד יפסיד ויפגע ולכן התשתיות חייבות להיות בטוחות עבור הרוכבים במטרה לצמצם את המעורבות הגבוהה שלהם בתאונות דרכים".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן