התגייסות ציבורית ומקצועית לשמירה על מרחב פולג

רשות הניקוז, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, מגמה ירוקה, מועצת חוף השרון וארגון 15 דקות הגישו לאחרונה התנגדות לתכנית לבניית כביש על ביצת פולג

0
250
אזור התעשיה קריית אליעזר. צילום באדיבות עיריית נתניה

.גופים ציבורים ומקצועיים, התגייסו והגישו השבוע לוועדה לתשתיות לאומיות את התנגדותן לבניית כביש על ביצת פולג. זאת על מנת לשמור על מרחב פולג.

בין הגופים המתנגדים החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ומגמה ירוקה. כמו כן רשות ניקוז ונחלים שרון, מועצת חוף השרון וארגון 15 דקות.

בהתנגדויות מטעמן טענו הגופים והרשויות, כי התכנית לסלילת כביש חדש, יגרום לפגיעה אקולוגית וסביבתית אנושה ובלתי הפיכה במרחב פולג ובערכי הטבע הנמצאים שם.

התכנית מציעה להכפיל את מסילות החוף משתי מסילות הקיימות היום לארבע מסיבות. בנוסף בין נתניה לשפיים לשש מסילות. שתי המסילות החדשות צפויות לאפשר תנועת רכבות במהירות של כ-250 קמ"ש. בכך לקצר באופן משמעותי את משך הנסיעה בין חיפה לתל אביב.

עיקר ההתנגדויות היא הכללת הכביש החדש. הכללתו מהווה לטענתן גיבנת על גבה של התכנית וגורם נזק קשה ביחס לתועלת שלו. לטענת המתנגדים הכביש החדש צורף לתכנית, בשלב מאוחר, באופן לקוי. הדבר נעשה, לטענתם, ללא בדיקות נדרשות, ללא בחינת חלופות ראויה.

ההתנגדויות מרתיעות על נזק האקולוגי שעלול להיגרם בעקבות סלילת הכביש וחוסר הנחיצות התחבורתית שלו.

נציגי החברה להגנת הטבע טענו בהתנגדותם, כי "הכביש צפוי להביא לפגיעה קשה בביצת פולג, שהינה בית גידול רגיש וערכי. הכביש מוצג כדרך בלעדית לתחבורה ציבורית, אך מבחינת תחבורתית אין לו הצדקה".

סכנת הצפות באזור התעשייה הצפוני ובשכונת נווה איתמר בנתניה

רשות ניקוז ונחלים שרון טענה בהתנגדותה, כי התכנית מבטלת קטע נחל ומובל ניקוז קיים לנחל אילנות-אודים. עוד טענו, כי "התכנית מסתמכת על כך שרשות הניקוז, עיריית נתניה ורשות מקרקעי ישראל יקדמו בעצמן תכנית חלופית למובל שהתכנית מבטלת. התכנית אינה מעמידה חלופה תכנונית, אינה מעמידה תקציב לתכנון או להחלפה של המובל אותו היא מבטלת".

עוד מסרו בהתנגדותם, כי אם התכנית תאושר, מובל אילנות-אודים הקיים יבוטל לגמרי ללא כל תחליף מאושר. כמו כן התכנית מבטלת מובל תת קרקעי הקיים של נחל אביחיל (מצפון לכביש 57). התכנית אינה כוללת תוואי חלופי לנחת הקיים כיום. בהמשך התכנית אינה כוללת כלל פתרון ניקוז בין המסילה המתוכננת ומאגר מים קיים של תל יצחק.

"פוטנציאל הנזק במקרה זה כולל הצפות בכל אזור התעשייה הצפוני של נתניה ובשכונת נווה איתמר". הדגישו בהתנגדותם.

התנגדות רשות הניקוז והנחלים ציינה ליקויים נוספים בגשר נחל פולג. מתוך ההתנגדות עולה, כי "תכנית הגשר בחציית נחל פולג מהווה מפגע הידראולי, נופי וסביבתי. יש לתכנן חציית נחל במפתחים גדולים ללא עמודים בחתך הזרימה וללא קירות ארוכים".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן