הקרב על אוויר נקי מחריף

0
128
נלחמים על אוויר נקי. צילום חזי ויסוקי

מבוכה לעיריית נתניה: קבוצת פעילים חברתיים מנתניה הפגינה בבוקר יום שני ומחתה על התנהלות עיריית נתניה בכל הקשור לשמירה על איכות הסביבה ולטיפולה במפעלים מזהמים.

את המחאה קיימו הפעילים בכניסה למבנה בו התקיים באותה שעה הכנס השנתי של רשת ערים בריאות בישראל, אותו אירחה נתניה ובו הוצגה התכנית החינוכית העירונית בנושא "טבע עירוני".

כפי שפורסם בנתניה און ליין, בשבועות האחרונים חלה עליה במספר תלונות תושבי נתניה אודות ריחות חריפים המגיעים, ככל הנראה, ממפעלים באזורי התעשייה. בין השאר התקבלו דיווחים מתושבים בשכונות קריית השרון, רמת פולג – עיר ימים, קריית נורדאו, גלי ים, אגמים ובמרכז העיר.

רק בחודש האחרון – אוקטובר, נרשמו במוקד העירוני למעלה מעשר תלונות אודות ריחות חריפים וריחות של חומרים כימיים. בעקבות ריבוי התלונות הוקמה בפייסבוק קבוצה שמנהליה כולם פעילים חברתיים, תושבי העיר.
ביום ראשון האחרון התקיימה פגישה בין הפעילים החברתיים לבין מ"מ ראש העירייה, אלי דלל. הפעילים שטחו, בין השאר, את תלונותיהם אודות מפגעי הריח, שהפכו את חיי התושבים לבלתי נסבלים. דלל אישר, כי בעקבות התלונות נעשתה פניה למשרד להגנת הסביבה לאישור הצבת שתי תחנות ניטור. בנוסף העלו הפעילים את נושאי השלכת הפסולת בשטחים פתוחים, בהם ריבוי לוחות אסבסט המהווים לדבריהם סכנה.

חזי ויסוקי, אחד מראשי הקבוצה, מסר למערכת נתניה און ליין, כי "בפגישה שנערכה הועלו כל טענותינו על דף: אי ניטור מפעלים ומתן האפשרות 'לחתול' לשמור על השמנת, אי-המצאות תחנות ניטור והעובדה שאין באפשרות התושבים לקבוע על מקום מוסכם במידה ויאפשרו תחנות ניטור. בנוסף, עד היום לא, פורסמו דו"חות עדכניים על המפעלים המזהמים".

ויקטור בר, הפעיל גם הוא בקבוצה, הוסיף: "אנו דורשים גם ניקוי שטחי פסולת אסבסט מסרטנת. לא נסכים יותר לקבל את זיהום האוויר, המים והקרקע".

אדי עובד, אף הוא פעיל חברתי הוסיף, כי "עיר עם למעלה מ -230 אלף תושבים ללא תחנת ניטור אויר אחת פעילה המשדרת נתונים. הגיוני?"

מעיריית נתניה נמסר, כי "כל הפניות המגיעות לעירייה נבדקות בשטח במסגרת סיורים ובדיקת מדדים שונים. הריחות החזקים שהורגשו באחרונה לא נבעו מפעילות המפעלים, אלא, ככל הנראה, משריפות – מרביתן לא מתחומי העיר נתניה. המפעלים בנתניה מפוקחים ומנוטרים באופן שוטף ובכולם אמצעים למניעת פליטת מזהמים. לאור פניית התושבים פנינו למשרד להגנת הסביבה בבקשה להצבת שתי תחנות ניטור בעיר. בנתניה קיימת תחנת ניטור אוויר המוצבת על-ידי איגוד ערים שרון כרמל במהלך שלושת החודשים האחרונים. התחנה טרם חוברה למערך הארצי היות והינה בשלבי פיילוט לבחינת יעילותה. הצבת תחנות ניטור אינה באחריות העירייה, אלא נעשית על פי שיקול המשרד להגנת הסביבה, לרבות לגבי מיקום התחנה ומשך זמן פעילותה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי "לאור תלונות הציבור בנתניה בנוגע למפגעי ריח, המשרד להגנת הסביבה מבצע בימים אלה בדיקה מקיפה של הנושא, לשם מיגור התופעה. במסגרת השיח של המשרד עם העירייה והתושבים, התקבלו פניות להצבת תחנות ניטור אוויר בנתניה. לאחר שהמשרד ישלים את בדיקותיו, יוחלט אם אכן נדרשת הצבת תחנות ניטור במסגרת הצעדים שאותם יש לנקוט".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן