הלינזר טורט של סבתא רינה קם לתחייה

2
310
לינזר טורט. טעם מושלם. צילום fotolia

שחזור מתכונים הוא תהליך לא פשוט, במיוחד כשמעורבים בו רגשות, זיכרונות, וטעמים וריחות שמתקהים עם הזמן. כדי להצליח במשימה אתה חייב להיות חלק מהתהליך, להיות התהליך עצמו, להתחבר לכל רכיב ורכיב בבניית ובשחזור המתכון.

סבתא רינה ז"ל, היא סבתם האהובה של שכניי בנתניה. הם אהבו מאוד, כילדים, את עוגת הטורט שנהגה סבתא רינה לאפות. במשך שלושה ימים עסקתי בניסיון לשחזר את הטעם המדויק שליווה את הנכדים בילדותם. אפילו נעזרתי בחבר טוב, דובר גרמנית, שיסייע לי בתרגום המתכון הכתוב של סבתא רינה.

אני מודה, שהתהליך הזה טלטל אותי. הוא לקח אותי, לפחות בדמיוני, לכפר קטן ליד היער השחור בגרמניה, לדרך בה הייתה סבתא רינה קוטפת בילדותה כל מיני פירות יער מתוקים והייתה מכינה ריבה.

בכל פעם עצמתי את עיניי וניסיתי לדמיין את החיים באותו כפר, דווקא בתקופה האפלה ביותר בהיסטוריה של המין האנושי, שהדברים הקטנים ביותר, כמו פירות יער מתוקים, הם אלה המחזיקים אותך ברגעים קשים. אני חייב להודות, שאותו לינזר טורט, הוא חוויה אמיתית. עם כוס תה מהביל לצידו, אין הנאה מושלמת יותר.

לינזר טורט – המתכון של סבתא רינה

 מרכיבים לבצק

2.5 כוסות קמח לבן

כפית אבקת אפייה

כוס חמאה רכה

2/3 כוס סוכר לבן

2/3 כוס אגוזי מלך טחונים או שקדים טחונים

כפית שטוחה קינמון טחון

חצי כפית אגוז מוסקט טחון (אפשר גם פחות)

חלמון מביצה גדולה

שליש כוס חלב

מרכיבים למלית ריבת פירות יער

כוס מים

2/3 כוס סוכר

חצי קילו מיקס פירות יער אדומים קפואים (אוכמניות, חמוציות, פטל שחור ואדום)

מקל קינמון

ביצה טרופה לזיגוג פסי הבצק

מעט אבקת סוכר (לקישוט)

אופן ההכנה:

להכנת מלית ריבת פירות יער יש להניח את כל המרכיבים בסיר בינוני ולבשל בעוצמת אש נמוכה – עד לקבלת מרקם סמיך. להוריד מהאש, לשלוף את מקל הקינמון, לטחון גס ולצנן את הקונפיטורה לטמפרטורת החדר.

להכנת העוגה, יש להכניס את מרכיבי הבצק למיכל מעבד המזון, להפעילו – עד שנגיע למרקם של בצק אחיד. את הבצק יש להכניס לשעתיים למקרר.

ישנן שתי צורות עיקריות בהן מכינים את העוגה: בצורה עגולה או מלבנית. הכינו מראש תבנית עם נייר אפיה עליה. קחו 2/3 מכמות הבצק ותרדדו דק על משטח מקומח לצורה שתתאים לתבנית האפייה שבחרתם. מה שנותר הוא להעביר את הבצק לתבנית האפיה ובזהירות להניח על נייר האפייה ולדאוג לסדר את הבצק כך שייווצר גובה קל בדפנות (ראו בתמונה)

מעל הבצק יש למרוח בשכבה נדיבה ואחידה את קונפיטורת ריבת פירות היער שהכנו מבעוד מועד. הריבה היא "המלכה" של העוגה – אז אל תתקמצנו. קחו את 1/3 הבצק שנותר, רדדו על משטח מקומח היטב ובאמצעות סכין חד צרו פסים בעובי של סנטימטר בערך וברוחב של אצבע. הניחו את פסי הבצק על העוגה בצורה של שתי וערב – כמה שיותר סימטרי ומדויק – גם אלכסונים נראים מצוין. קחו ביצה טרופה ומישחו את פסי הבצק.

לתנור שחומם מראש לטמפרטורה של 180 מעלות תכניסו את העוגה ותאפו כחצי שעה (עד שהעוגה מקבלת צבע זהוב). בעניין הזמן יש לשים לב, כיוון שכל תנור מתנהג קצת אחרת. את העוגה יש להוציא ולאפשר לה להתקרר. יש להגישה פושרת או קרה. ניתן לקשט במעט אבקת סוכר מעל והמשקיענים מוזמנים לעבור על הרצועות עם נפאז נטרלי להברקה (לא חובה).

חברים, אתם מוזמנים לבקר גם בקבוצת הפייסבוק שלי: המטבח של אהרוני הגולשים מנתניה ומהסביבה מוזמנים להצטרף לעמוד הפייסבוק של   נתניה און ליין – ksn מבית נתניה און ליין

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן