הורי ילדי בית ספר נורדאו נגד סגירת בית הספר

0
879
הפגנה נגד סגירת סגירת בית ספר נורדאו

ביום ראשון, עת חזרו ממסען בארה"ב ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר וראש מינהל חינוך טובה דולב, מסע שהניב השגת תרומה בסך שישה מיליון שקלים למימון שיפוץ בית ספר נורדאו והפיכתו לבית ספר יסודי, על אזורי, המתמחה בלימודי מדעים מכיתות גן ועד כיתה ו', נודע לשתיים כי ביום שישי השביתה הנהגת ההורים בבית הספר את הלימודים ליום אחד. הסיבה הרשמית: כוונת עיריית נתניה לסגור את בית הספר הוותיק ופיזור הילדים הלומדים בו. הסיבה הלא רשמית: איש לא טרח באמת לשבת עם נציגות ההורים של 150 התלמידים ולהסביר להם מהו התהליך הצפוי, מהן האפשרויות הקיימות ומדוע, בעצם, צריך בכלל לפזר את התלמידים.

התכנית הגדולה

על-פי טובה דולב, ראש מינהל חינוך, לבית הספר נורדאו במתכונתו הנוכחית, על-פי משרד החינוך, אין בפועל זכות קיום. צפי הרישום לכיתה א' בשנה הבאה עומד, כך לטענת דולב, על כשלושים תלמידים. בנורדאו בית ספר נוסף יגאל אלון שמו. גם שם הצפי לשנה הבאה היא כיתת א' אחת. המשמעות, מבחינת משרד החינוך, הינו חוסר כדאיות כלכלית ותקציבים שהולכים ופוחתים בשל מחסור בתלמידים. בנוסף, בית הספר נחשב לחלש באופן יחסי.

בניסיון לבנות מחדש את השדרה החינוכית של נורדאו, הוחלט ליישם את גישת האינטגרציה ההפוכה. לנתניה און ליין הרחיבה דולב: "הרעיון הוא להקים בשכונה ותיקה בית ספר על אזורי, שימשוך אליו תלמידים מכל העיר. השיטה הזו יושמה בבית ספר רבין בשכונת עמליה, שהזדקנה, והשיטה הזו יושמה בהקמת קמפוס דורה לאמנויות שהפך, בדיוק כמו בית ספר רבין, לבית ספר מבוקש. לשאלת נתניה און ליין האם בכוונת העירייה לתת עדיפות לתלמידים הגרים בנורדאו, בדיוק כפי שניתנת עדיפות לתלמידים המתגוררים בדורה ומבקשים ללמוד בקמפוס לאמנויות, התשובה שלה הייתה חיובית. לשאלת העיתון מדוע, אם כך, הוחלט על פיזור כלל התלמידים וסגירת הרישום לכיתה א', ענתה דולב כי "כאנשי מקצוע בתחום החינוך אנחנו לא מאמינים ביצירת טלאים. המטרה היא הקמת בית ספר על אזורי המתמחה במדעים – החל מכיתת גן. לילדי נורדאו תינתן עדיפות ברישום. בכיתה ג', כשיתקבלו תוצאות מכל העיר על זיהוי תלמידים מחוננים תיפתח כיתה ייעודית לתלמידים אלה. באשר לפיזור הילדים, אנו מציעים מעבר, אפילו בכיתות אורגניות שלמות לבית ספר יגאל אלון. וכמובן, מי שיעדיף בית ספר מחוץ לשכונה יקבל האפשרות, כולל סיוע צמוד והשלמת פערי לימוד. זה מה שהיה עם סגירת בית ספר מסילות והקמת קמפוס דורה – שיטה שבפועל הוכיחה עצמה בהיבט הפדגוגי וטובת הילדים".

הנהגת ההורים זועמת

יו"ר הנהגת ההורים של בית הספר, רוחמה אהרוני, פנתה, לדבריה, פעמים רבות לעיריית נתניה. אולם, לא קיבלה מענה באשר לעתידם של כ-150 תלמידי בית הספר.

במכתב ששלחה אהרוני לעיריית נתניה כתבה: "השכונה שלנו בנויה מאוכלוסיה מעורבת מאוד עם חלק נכבד של יוצאי העדה האתיופית, רוב האוכלוסייה אינה ניידת ומתקשה במאבקים מול גורמים ממשלתיים – דבר אשר מנוצל היטב במהלך של סגירת בית ספר נורדאו. בעקבות ההחלטה לסגור את בית הספר נורדאו, אתם משאירים את השכונה עם בית ספר ממלכתי אחד ויוצרים מין "גטו" לתלמידי השכונה. החזון הנהדר שאתם מעוניינים לבנות בשכונה בית ספר למצוינות, עם דגש על לימודי מדעים ואנגלית מגיל 4 עם חטיבה צעירה ורישום על אזורי הוא חזון יפה, אך לא ישרת את ילדי השכונה ויפגע אנושות בדורות הקיימים בבית הספר נורדאו ובשני דורות קדימה. הדרך בה מינהל החינוך התנהל בהעברת ההודעה על הסגירה ובחוסר אחידות לגבי הדברים, יצר חוסר אמינות אצל ההורים והבנה שבעצם אין שום ניהול – אלא החלטות פוליטיות על גבם של ילדי בית ספר נורדאו".

עוד ציינה אהרוני, כי בית הספר נותן מענה לילדים שבכל בית ספר דידקטי אחר ילדים אלה היו נפלטים ולא נשארים במערכת החינוך הרגילה.

למערכת נתניה און ליין אמרה:  "זה לא נתפס, הקלות הזו להתנהג כך עם אוכלוסיות חלשות. לא יכולים לקחת 150 ילדים ולזרוק אותם. יש פה ילדים מרקע לא פשוט בכלל, ואני לא יודעת כמה בבתי ספר אחרים ידעו להכיל אותם. התגובות בבתי הספר האחרים שליליות. ברבים  מבתי הספר האחרים אין מקום, והמנהלים מודעים שהם נכנסים לבעיה. הם אמורים לקלוט ילדים מרקע לא פשוט והמנהלים צריכים כלים לטפל בילדים האלה. הכל מאד לא אחיד, באפלה, לכל בית ספר אומרים משהו אחר. אין תכנית מסודרת. אנחנו מתכוונים להביא לעירייה תוכנית שתשלב את ילדי השכונה בבית הספר הזה".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה, כי "מינהל החינוך מאמין בדיאלוג עם ההורים ומתכוון להמשיך ולקיים אותו לטובת תלמידי נורדאו והשכונה כולה. במסגרת זו הודיעה ראש מינהל החינוך, טובה דולב כי ביום ראשון הקרוב היא תזמן אליה ועד פעולה של הורי ביה"ס כדי לשמוע את עמדתם בנושא ויחד איתם תגבש מהלך העונה גם על רצונותיהם, תוך התחשבות בשיקולים המקצועיים הנדרשים. יודגש, כי מינהל החינוך עשה כל מאמץ כדי להסביר את התהליך ואת הנימוקים להחלטה לסגור את בית הספר, החלטה שהתקבלה מתוך דאגה לתלמידי נורדאו ולתושבי השכונה כולה. כך, למשל, נפגש בתחילת ינואר מנהל אגף החינוך היסודי בעירייה, ד"ר שי פרוכטמן לשיחה אישית עם יו"ר ועד ההורים של בית הספר, כאשר ארבעה ימים מאוחר יותר, נפגשו המפקחת במשרד החינוך וכן מנהל אגף היסודיים עם כחמישים הורים מבית הספר, אשר במהלכה הוסבר התהליך וכן הסיבות להחלטה. כמו כן זומנה פגישה נוספת בנושא עם כלל ההורים לסוף החודש".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן