במד"א ברחבי הארץ נערכו לסופה

0
72

כוחות מד"א ערוכים בכל רחבי הארץ לטפל בחולים ובנפגעים שונים גם כתוצאה מנזקי הסערה הצפויה, ובמקביל נערכים גם בכוננות שלג, לקראת השלג הצפוי לרדת בהמשך השבוע בהרי הצפון ובירושלים.

בסערה שפקדה את ישראל לפני כשנה הגיעו למוקדי מד"א 49,561 פניות לעזרה מאזרחי ישראל, מתוכן 17,287 במרחב ירושלים. באותה העת, פעלו כ-600 רכבי הצלה ברחבי הארץ, בהם ניידות טיפול נמרץ, אמבולנסים, רכבי 4*4 וג'יפבולנסים. במרחב ירושלים פעלו למעלה מ-80 רכבי הצלה, רובם בעלי הנעה קדמית 4*4 שאפשרה הצלת חיים גם בתנאים קשים.

במהלך הסערה הקודמת, טיפלו כוחות מד"א בכ-500 יולדות בכל רחבי הארץ, ובלמעלה מ- 300 נפגעים שנפלו והחליקו בשלג ובקרח. בנוסף לכך התרחשו בגזרת ירושלים בלבד 102 תאונות דרכים שאליהן הוזנקו כוחות מד"א.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין, הנחה את הכוחות הפועלים באזורים המועדים לשלג השנה, לנקוט בשורת צעדים שתביא אותם למוכנות הגבוהה ביותר האפשרית על מנת שיוכלו להעניק שירות מלא, מהיר ומקצועי לתושבי האזור גם בתנאי מזג אויר קשים במיוחד.

בין היתר, הונחו כוחות מד"א לתגבר את המשמרות בעובדים ובמתנדבים, על מנת להעניק מענה מלא במידה ויהיה ביקוש גובר לשירותי מד"א ובעיות עבירות לכלי רכב פרטיים, דבר שעלול לגרום לקריאות רבות יותר לאמבולנסים.

עשרות אמבולנסים עם הנעה קדמית (4X4) הועמדו במצב הכן. כמו כן, שרשראות שלג כבר הורכבו על גלגלי האמבולנסים, על מנת שאלה יוכלו לעבור במהירות וביעילות גם במקרים של שלג הנערם על הקרקע באזורים שונים, אליהם יצטרפו גם 120 ג'יפים מיחידית הג'יפים המיוחדת של מתנדבי מד"א אשר ירתמו לכל המשימות הנדרשות בימי הסערה הצפויים.

בנוסף, הופצו במד"א הנחיות נהיגה בטוחה בשלג, בגשם ובשיטפונות עבור כוחות ההצלה של מד"א, שתאפשר שמירה על חייהם של אנשי הצוותים הרפואיים.

מנהלי המרחבים במד"א הונחו לתאם עם הרשויות המקומיות, עם גורמי הביטחון, צה"ל, משטרת ישראל וכיבוי אש דרכי פעולה, במקרים של ניתוק דרכי הגישה לבתי החולים. במקרה של צירים חסומים לאמבולנסים, הרשויות המקומיות יפנו בעדיפות עליונה מפלסות לפתיחת הצירים באותם מקומות, על מנת שיתאפשר פינוי חולים ונפגעים במהירות האפשרית לבתי החולים. ולאמבולנסים הוכנס ציוד רפואי ייעודי לטיפול בפגיעות קור.
גם בשירותי הדם של מד"א נערכים בכוננות מוגברת באזורים בהם צפוי לרדת שלג. במד"א עומדים בקשר עם בתי החולים וערוכים לספק את מנות הדם על פי הצורך גם בתנאי מזג אוויר קיצוניים.

כיצד להתמודד עם הסערה והקור:

במזג אויר קר שכזה, קיימת חשיבות רבה לשמירה על אוכלוסיה שיכולה בקלות להיפגע מפגעי הקור- בעיקר קשישים ותינוקות. על כן, מחדדים במד"א את ההנחיות לשמירה על ביטחונן של אוכלוסיות אלה: לא לקחת סיכונים מיותרים- במקרה חירום הדורש פינוי לבית החולים בתנאי מזג אוויר קשים, צרו קשר עם מד"א בקו החרום 101 ואל תצאו עם רכבכם הפרטי לכביש. על מנת להישמר ולהימנע מפגיעות בגוף ממליצים במד"א לציבור:

במקומות בהם יצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים, מתבקש הציבור להימנע מלנוע שם שלא לצורך, בשל ריבוי מקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר.

במקרה של הפסקת חשמל- עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא כי סוללות הגיבוי של המכשיר זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך.

מחשש לקריסה- יש להימנע משהייה תחת סככות, פרגולות, צריפים או מבנים ארעיים שנערם עליהם שלג בגובה של מעל ל-10 ס"מ.

היזהרו מתנורי הסקה:
הרעלת חד תחמוצת הפחמן (co), היא קטלנית. הגז עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט בכללי בטיחות:

איוורור – בזמן הפעלת ההסקה יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר.

תחזוקה – יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף.

מנע שריפה – הרחק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה (כגון ספירלה) מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות). אין לייבש בגדים על תנורים כאלה מחשש לדליקה ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. הקפידו למנוע גישה של ילדים לתנור. במד"א מדווחים כי בימים האחרונים חלה עליה משמעותית בכמות השריפות בשל תנורים שנותרו ללא השגחה, ועל כן נדרש הציבור ליתר תשומת לב בנושא זה.

סימני הרעלה – סחרחורת, בחילה והקאה, עייפות,חולשה והרגשה כללית רעה. במקרים קשים – גם אבדן הכרה. זהו מצב חירום רפואי מסוכן, ויש לנהוג מיד על פי ההנחיות הבאות.

ערנות מצילה חיים! במקרה של הופעת הסימנים לעיל בבית שמופעלת בו מערכת הסקה, סגור מיד את המערכת, אוורר את הבית והזעק את מד"א בטלפון חירום 101.

שימרו על חום גופם של קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם:

יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה אלה בשכבות של בגדים קלים, שיאפשר תנועה (תנועה מייצרת חום), יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום של כ- 24 מעלות.

שימו לב – אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק. בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שלא יפגעו בו במהלך הלילה.

סימנים לירידה בחום גוף: ירידה בתפקוד, בלבול,מיעוט אכילה ושתיה, שינוי התנהגות וישנוניות. בהופעת סימנים אלה יש לחמם את החולה ולהזעיק את מד"א בטלפון חירום 101

נהיגה בטוחה:

בימים גשומים במיוחד, הכבישים חלקים מאוד וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק מהרכב לפניכם, ולנסוע במהירות נמוכה ביותר. בנוסף, יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע.

בנוסף, יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות- גם אם נראה שאינן עמוקות במיוחד. רכבים עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה.

ילדים ברכב מחומם:

אין להשאיר ילדים ללא השגחה ברכב מחומם! האוויר המחומם אינו מספק די חמצן לפעוטות ועל כן עלול להיגרם להם נזק. יש להימנע באופן מוחלט מלהשאיר ילדים ללא השגחה ברכב!

זהירות מרוחות חזקות:

בעת השתוללות רוחות חזקות ברחבי הארץ, עלולים חפצים רבים להינתק ממקומם, לעוף במהירות רבה ולפגוע בעוברים ושבים. על כן, יש להקפיד לחזק חפצים שונים הנמצאים בחוץ, כגון כסאות ושולחנות גן, עמודי תאורה, חבלי כביסה ומתקנים לתליית כביסה הנמצאים בחוץ, צעצועים ועוד על מנת שלא יפגעו בקהל החולף ברחובות.

חשוב להקפיד ולהיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות הנושבות בחוזקה.

נפגעתם מקור??

כך תעניקו טיפול רפואי ראשוני עד להגעת כוחות מד"א למקום:

קבוצות סיכון עיקריות למצבי היפותרמיה – קשישים, תינוקות, אלכוהוליסטים, הומלסים, חיילים (במהלך שמירות ואימונים) וספורטאים (כתוצאה מסקי וגלישת גלים בחורף).

סימנים עיקריים – ירידה במצב הכרה , התנהגות לא ברורה וירידה בשיקול הדעת, רעד שמתגבר עד הפסקה מוחלטת, ירידה בדופק, דופק לא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית, ירידה בקצב הנשימה, ריח אציטון, עור חיוור וכחלחל.

סכנה עיקרית – הפרעות קצב לב.

טיפול – במידה והחולה רטוב יש להוריד את הבגדים וייבוש החולה. בכל מקרה יש להלביש ולכסות.

כוויות קור

סימנים – תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול.

טיפול – הפשרת איברים ע"י מים פושרים!, קיבוע האיבר. אסור! לעסות את האיבר הקפוא.

בכל מקרה של התנהגות חריגה או סימנים חשודים, יש להזעיק מיידית את כוחות מד"א בחיוג למוקד חירום 101 ולהישמע להוראות הפאראמדיקים והחובשים במוקד עד להגעת כוחות מד"א למקום.

במד"א קוראים לציבור הנהגים לנהוג במשנה זהירות בשל תנאי הנסיעה הקשים והמכבידים ולדווח למוקד החירום של מד"א בטלפון 101 על כל תאונה עם נפגעים.

מנכ"ל מד"א, רמ"ג אלי בין: " בימים האחרונים תרגלו צוותי מד"א תרחישים לטיפול באירועים בתנאי מזג אויר קשים ובמד"א עומדים בקשר ובתיאום מלא עם הרשויות המקומיות, משטרת ישראל, כיבוי וצה"ל. כוחות מד"א בכל רחבי הארץ הונחו לכוננות מוגברת בשל מזג האוויר הסוער, הצפוי להתגבר בימים הקרובים,. על מנת שכוחותינו יוכלו להעניק מענה מיידי ומהיר לכל אזרח בכל אזור שהוא, ערוכים כוחות מד"א בכוננות מיוחדת גם באזורים המועדים לשלג. אני קורא לציבור במיוחד במהלך ימי הסערה לשמור על קשר רציף עם בני משפחה ושכנים קשישים המתגוררים בגפם ולוודא שאינם נזקקים לעזרה, ולתת את הדעת על הנחיות הבטיחות המצילות חיים שמפרסם מד"א, על מנת להימנע מפגיעות מיותרות בנפש ולהישמע להנחיות משטרת ישראל והרשויות המקומיות על מנת למנוע סכנת חיים. אני מאחל לכולנו חורף בטוח ובריא".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן