ביה"מ העליון זיכה את יונתן היילו מעבירת רצח

0
115
יונתן היילו הפגנת תמיכה
הפגנת התמיכה ביונתן היילו. צילום באדיבות "צדק חברתי - חדר מצב"

שופטי בית המשפט העליון, קיבלו את ערעורו יונתן היילו (29), מנתניה, שש שנים לאחר שהרג את ירון איילין, בטענה, כי עשה זאת מתוך הגנה עצמית וכי איילין אנס אותו פעמיים. מעבירת רצח שונה סעיף האישום להריגה ועונש 20 שנות מאסר שהוטל עליו קוצר ל-12 שנות מאסר.

יונתן היילו, תושב נתניה, הורשע ברצח ונשלח לפני כשנה למאסר של 20 שנים. זאת, על אף שבית המשפט הכיר בו כקורבן תקיפה מינית.

במהלך משפטו ולאחר הרשעתו, קם קמפיין ציבורי לשחרר את היילו, בטענה, כי בית המשפט היה צריך לשחרר את היילו, מאחר והוא הגן על עצמו לאחר שנאנס פעמיים. היילו הגיש ערעור על גזר הדין ששלח אותו ל-20 שנות מאסר, לבית המשפט העליון .

פרקליטו של היילו, עו"ד אלון אייזנברג, טען בדיון בערעור, להגנה עצמית. עוד טען, כי מעשיו של היילו נעשו לנוכח קנטור מתמשך, כאשר אירוע ליל האירוע היוו התגרות נוספת. הוא ביקש לזכות את היילו מעבירת רצח ולהרשיעו בעבירת הריגה.

בנוסף טען, כי אין לנתק את אירועי ליל ההריגה מיתר מעשי ההתעמרות שביצע המנוח בהיילו, בין השאר, השפלות, סחיטה, איומים ומעשי סדום, אשר לטענתו "דחפו (את היילו א.ח. )לסף שגעון כל אימת שנתקל במנוח".

בגזר דין ארוך פירט שופט בית המשפט העליון, חנן מלצר, את הסיבות לשינוי סעיף הרצח בהריגה וכן הקלה בעונש המאסר וקיצורו מ-20 שנים ל-12 שנים.  השופטים מלצר, אורי שהם ודפנה ברק-ארז קבעו, כי "זהו אחד מאותם מקרים שבהם המשפט אינו יכול להכיל את מלוא מורכבותם של החיים ושל הצער האנושי. כמו כן, זהו מקרה שמחייב איזון בין ההתחשבות במצוקת הפרט לבין שיקולי צדק כלל חברתיים, ובכלל זה השמירה על קדושת חייו של כל אדם, גם מי שפשע, והחשש מפני מתן הכשר לעשיית דין עצמית ולנקמה".

בנוסף קבעו: "ניתן לומר כי, בנסיבות העניין, נתקיימה דרישת הקנטור הסובייקטיבי והאובייקטיבי. בהתייחס לקנטור הסובייקטיבי, המדובר בתקופה ארוכה של התעמרות מצידו של המנוח כלפי המערער, אשר כללה מסכת של אירועי אלימות, איומים באלימות לרבות איומים על חייו של המערער, סחיטה כספית והתעללות מינית שכללה שני מעשה סדום. בנסיבות אלה, גרירתו של המערער לסמטה והוצאת איבר מינו של המנוח (גם אם לצורכי הטלת מימיו), כאשר קודם לכן ביקש המנוח לסחוט מהמערער 1000 ₪, לכל אלה היתה השפעה של מעין "טריגר" שגרם למערער לאבד את עשתונותיו ולהמית את המנוח".

השופטת דפנה ברק-ארז ציינה, כי "יונתן היילו ימר, המערער, נפל קורבן להתעללות מינית, ואף סבל מחיים של חולי ומצוקה, אשר הקשו עליו לקבל עזרה ב"זמן אמת" על דרך פנייה לרשויות או למעגלי תמיכה אחרים. עם זאת, יונתן היילו ימר גם נטל את חייו של אדם אחר, ולא בנסיבות של הגנה עצמית, אף אם עשה זאת בהשפעה של מצוקה וסבל".

ספיר סלוצר עמראן, ממטה המאבק למען היילו מסרה למערכת נתניה און ליין – נתניה און ליין, כי "אנחנו שמחים שהעונש שונה מרצח להריגה, אבל אנחנו לא מרוצים מהתוצאה. מבחינתו יונתן היה צריך לצאת יחד איתנו מבית המשפט ולחזור למשפחה שלו. בכל מקרה אנחנו מתכוונים להמשיך במאבק לשחרור יונתן ולפתוח במאבק ציבורו לחנינה מהנשיא, כי אני חושבת שאם יש מקרה שראוי לחנינה, זה המקרה. מבחינתו המאבק הוא לא רק עבור יונתן אלא כל קורבנות האונס והתקיפה המינית. הקשיים שהם מתמודדים איתם, המצוקות, חוסר המענה ועבור כל אלה שהמערכת הפקירה אותם והשאירה אותם להתמודד עם המצוקות"

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן