בולו – לחמניה מתוקה קטנה ומטריפה

1
4165
בולו - לחמניה נתניה
בולו, לחמניה מתוקה. צילום סער אהרוני

צפון אפריקה בכלל ואזור לוב בפרט, משופעים במטעמים ומאפים מדהימים לערבי שבת ולחגים. אחת הלחמניות המפורסמות יותר, היא לחמניית בולו (bulu). כמו כל מאכל בעל אופי עדתי מאותו אזור, קיימות מספר גרסאות. בעודי יושב ומכין בולו על-פי הגרסא הטוניסאית, נכנס שכן, טריפוליטאי, שהסביר לי שעל-פי המטבח הטריפוליטאי מכינים את הבולו אחרת. "תשנה, אצלנו זה טעים יותר", הוא אמר. על טעם ועל ריח אני לא מתווכח, אבל אם יש הזדמנות לחישוב מסלול מחדש ולהתנסות, אני תמיד בעד. אגב, ההבדל בין הבולו הטוניסאי לטריפוליטאי זה בתצורה הסופית: אחד מוגש כמעין בישקוטי ואילו השני כמעין לחמניה שהיא כמעט על תקן עוגה.

מתכון לבולו 

מרכיבי הבצק שנכנסים לקערת המיקסר יחדיו: 
קילו קמח מנופה
50 גרם שמרים טריים
260 גרם סוכר
110 מ"ל שמן
3 ביצים גודל M
כף זרעי שומר/אניס
כף גדושה קצח
150 גרם צימוקים
100 גרם אגוזי מלך קצוצים גס (לא חובה, אני כן מוסיף)
300 מ"ל מים: שמים בהדרגה. יש מצבים בהם אין צורך בכל כמות המים

מרכיבים לציפוי:
200 גרם שומשום (לא חובה, אבל ממש מתאים)
150 גרם סוכר גבישי (לא חובה, אבל זה הטוויסט שלי)
ביצה +מעט מים (להברשת הלחמניות לפני אפיה)

שלבי הכנה:
שימו לב כמה התענוג הזה קל להכנה. את כל החומרים של הבצק, חוץ מהמים, משלבים בקערת המיקסר – עד לאיחוד חומרים. מנמיכים מהירות ומוסיפים בהדרגה את המים – עד שמקבלים בצק אלסטי ורך. לא בצק של לחם, אלא יותר רך. משהו שיזכיר לכם בצק של פיצה. אוורירי ונעים למגע.

מכסים ומשאירים למנוחה של שעה. יוצרים כדורים בגודל רצוי ומשאירים למנוחה של רבע שעה נוספת. לאחר המנוחה מורחים את כדורי הבצק בביצה ומעט מים, מוסיפים שומשום וסוכר גבישי. מניחים על מגש אפיה ואופים בתנור שחומם מראש על 170 מעלות למשך כחצי שעה. זהו הבולו בסגנון לחמניה שהיא כמעט עוגה, מוכן.

במידה והלכתם על בולו בסגנון הקשיח יותר, סגנון הבישקוטי, עצבו את הבצק לצורת כיכר ארוכה. אפו אותה 30 דקות בחום 170 מעלות. תוציאו את הכיכר ותפרסו לפרוסות. סדרו שוב על אותו מגש אפיה והכניסו לאפיה חוזרת של 10 דקות נוספות. בשלב זה הבולו יקבל מרקם קריספי של בישקוטי.

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן