אסון אקולוגי – עשרות בעלי חיים מתו כתוצאה מזיהום חופי הים

אלפי מתנדבים יצאו לנקות את חופי הים שכוסו בטונות של זפת וגופות של בעלי חיים ימיים; אסיף איזק, יו"ר איגוד ערים שרון כרמל: האסון האקולוגי הינו מהקשים שידענו

0
612
אחד מצבי הים שנמצאו מתים מזיהום הזפת. צילום איגוד ערים לתברואה

אלפי מתנדבים יצאו במהלך השבת לנקות את חופי הארץ מראש הנקרה ועד אשקלון. זאת בעקבות זיהום זפת חמור אשר גרם למות בעלי חיים ימיים רבים. בין החופים שפקדו המתנדבים היו חופי מכמורת, בית ינאי, נתניה, געש ושפיים.

בשעות הבוקר של יום שבת זיהתה טיסת סיור של המשרד להגנת הסביבה כתמי זיהום בים, במרחק של כ-500 מטרים מהחוף.

במהלך היום יצאו אלפי מתנדבים בראשות איגוד ערים שרון כרמל ויו"ר האיגוד, אסיף איזק לניקיון החופים ואז התגלתה תמונה מחרידה – גופות של בעלי חיים ימיים היו פזורים לאורך החופים כשהם מלאים בזפת.

מאיגוד ערים שרון כרמל ועמותת אקואושן, אשר השתתפו במבצע הניקיון, נמסר, כי "האסון האקולוגי שפקד את חופי הים הינו מהקשים שידענו. בשעה זו אנו עדים לפניה היפות של המדינה בדמות אלפי מתנדבים שניקו בסוף השבוע את החופים".

עוד נמסר, כי "בהחלטה משותפת של כלל הגורמים המקצועיים הוחלט כי בימים ראשון ושני, ה- 21/22-2 יפעלו כלים כבדים לפינוי הזפת בחופים ומכאן שלא תתאפשר פעילות מתנדבים".

אסיף איזק, יו"ר איגוד ערים שרון כרמל וראש המועצה האזורית חוף הכרמל, מסר, כי "יש פה אירוע סביבתי חמור בסדר גודל שלא הכרנו כמותו בעבר".

ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, פרסמה הודעה בה נמסר: "ביחס לערי החוף בארץ כמות הזפת שנפלטה לחופי נתניה נמוכה ואנו מטפלים באיסוף מיידי בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה. כמו כן אנו ערוכים גם לגיוס מתנדבים אם נידרש לכך".

"כמו כן הנחתי את מנכ"ל העירייה ואת ראש מנהל התפעול להשתתף בהערכת מצב ארצית שמקיימת השרה להגנת הסביבה בנושא. אני עוקבת מעודכנת באופן רציף בממצאי המעקב והפעולות שנעשות על ידי עובדי העירייה ומנחה את גורמי המקצוע בהתאם".

במשרד להגנת הסביבה מעריכים שהשתחררו לים בין עשרות למאות טונות של זפת, שזיהמו כ-160 ק"מ של חופים. בתוך כך עשרות בעלי חיים נפגעו, בהם 12 צבי ים ושחף אחד.

השרה להגנת הסביבה הגיעה אמש (מוצ"ש) לחדר המצב של המשרד להגנת הסביבה בחיפה, וקיימה יחד עם מנכ"ל המשרד, דוד יהלומי, הערכת מצב עם נציגי הרשויות המקומיות, איגודי ערים לאיכות סביבה, עמותת אקואושן וכלל הגופים הרלוונטיים.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, מסרה, כי "מרגש מאוד לראות את המתנדבים שהשתתפו במבצעי הניקיון. אני רוצה לציין שיש לנו כרגע שליטה על האירוע, למרות שמדובר באירוע מורכב ביותר. טיסת הסיור שהוצאנו הבוקר גילתה שלא נראו יותר כתמי זפת בים שזה מצב מעודד. אנחנו מגייסים את המשאבים, הקרן למניעת זיהום ים כבר אישרה את הסיוע התקציבי לרשויות, ובימים הקרובים נעביר את הסיוע בפועל".

"הפעלנו באמצעות המערך שהכשרנו עם עמותת אקואושן כ-4,000 מתנדבים, שפעלו כולם לפי ההנחיות שלנו. גם אנחנו וגם יתר הגופים קראנו למתנדבים לפעול אך ורק בתיאום בשלוש דרכים: או דרך הרשויות המקומיות, או דרך רשות הטבע והגנים או דרך עמותת אקואושן בשיתוף עם המשרד. אני יודעת שכולם רוצים לסייע, אבל זפת היא חומר מסוכן! חובה לפעול בזהירות ובאחריות".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי בהערכת המצב הציגו אנשי המקצוע תחזית שלפיה ביום שלישי תתחיל סערה נוספת עם גלים גבוהים ומשום כך, יתכן מצב בו גושי זפת שנמצאים כעת על הסלעים בחוף, יינתקו ויוסעו עם הזרמים לחופים סמוכים.

במשרד להגנת הסביבה הוסיפו: "משום שמדובר באירוע שבו הזיהום הוא בצורת זפת חצי מוצקה או מוצקה לגמרי, ומכיוון שהזפת פגעה בחופים בזמן סערה, אנו ניצבים בפני מצב שבו פרט לזפת, ישנם סוגים שונים של פסולת בחופים – שחלקם זוהמו מהזפת וחלקם לא. לכן, האסטרטגיה הנכונה לפינוי הפסולת מהחופים היא בניקוי ידני, תוך הפרדה ככל הניתן בין הפסולת השמנית לחול ולפסולת הרגילה – מה שמקשה על הניקוי".

בנוסף נמסר, כי האחריות לניקיון בחופים מוטלת על הרשויות המקומיות, והמשרד להגנת הסביבה ציין בהערכת המצב כי הוא לרשותן כדי להנחות ולתת ביטחון וכן לארגן תקציבים למימון הפעולות. בשלב זה הפסולת שנאספה ממתינה במשטחים ייעודיים בעורף החופים, ואנו בוחנים פתרונות שונים לטיפול בפסולת, גם באמצעות החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה. המשרד יעשה כל מה שניתן כדי לקדם פתרונות סביבתיים מהירים.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן