שמונה שנות מאסר לריקו שירזי

0
86
ריקו שירזי. צילום ארכיון נתניה און ליין

עבירות מס, הלבנת הון בהיקף של 25 מיליון שקלים וכן שתי עבירות איומים, אלה העבירות בהן הורשע ריקו שירזי, אשר נדון, ביום שני השבוע, לשמונה שנות מאסר בפועל וקנס בסך מיליון שקלים – בגין עבירות המס והלבנת ההון, גזר בית המשפט על שירזי שש וחצי שנות מאסר ואילו בגין עבירות האיומים גזר עליו בית המשפט שנת מאסר אחת. שירזי נדון לחצי שנת מאסר נוספת בגין הכשלת הליך שיפוטי.

כזכור בכתב האישום, שהוגש על ידי רשות המיסים, נטען, כי שירזי פעל לביצוע תכנית, במסגרתה נתן הלוואות בריבית קצוצה ללווים שונים וביצע עבירות במטרה להסתיר את מתן ההלוואות, להתחמק מתשלום מס הכנסה ומע"מ בגין הריביות אותן גבה ולהלבין רכוש שמקורו בעבירה או אשר שימש ואפשר את ביצועה.

עוד עולה מכתב האישום, כי שירזי עשה שימוש בעוסקים שונים, בהם פעל עד המדינה, שביצע את העבירות נשוא כתב האישום מטעמו של שירזי, במטרה לסייע לו להסתיר את מתן ההלוואות ולהתחמק ממס הכנסה ומתשלום מע"מ. שירזי קשר קשר עם עד המדינה לרישום כוזב במסמכי החברות ולהוצאת חשבוניות מס על שם העוסקים בהן ירשם בכזב, כי העוסקים ביצעו עסקאות אמת עם הלווים.

כפי שנטען בכתב האישום הלווים זומנו לביתו של שירזי ביחד עם עד המדינה, שם אושרו על ידי שירזי כמקבלי הלוואה. במעמד הפגישה הוסברו ללווים, על ידי הנאשם ו/או עד המדינה בנוכחות הנאשם, פרטי ותנאי ההלוואה. הוסבר להם, כי יקבלו חשבוניות פיקטיביות בגין ההלוואות והריבית, כאשר סכום המע"מ הגלום בחשבוניות שווה לסכום הריבית השבועית או החודשית בגין ההלוואה או לחלק ממנה. באופן זה יכלו הלווים להגדיל באופן פיקטיבי את הוצאותיהם לצרכי מס הכנסה, לנכות את החשבוניות הפיקטיביות בדיווחיהם התקופתיים למע"מ ובפועל להתחמק ממס הכנסה ומתשלום מע"מ ולהזדכות על מלוא או על חלק מסכומי הריבית אשר היה עליהם לשלם לשירזי ולעד המדינה בגין ההלוואות. ואכן, חלק מהלווים קיבלו חשבוניות פיקטיביות וניכו אותן בדיווחיהם התקופתיים לרשות המסים, כך שהחזר ההלוואה והריבית בגינה או חלקם שולמו על חשבון המדינה ומקופתה. במסגרת זו, קיבל שירזי המחאות הרשומות לכאורה לפקודת החברות, תוך הסוואת בעלותו בכספים הרשומים בהן, מקורן והפעולות האמתיות המבוצעות בהן, כאשר בפועל המחאות אלה נמשכו לטובתו, נפרטו על ידו או על ידי מי מטעמו והכספים הרשומים בהן שימשו אותו לצרכיו.

לטענת פרקליטו של שירזי, כי הוא גורם משני במסכת העבירות ואילו הגורם הראשי הוא ד' שהגה את המיזם הפלילי והיה גורם עיקרי במימושו, קבע שופט בית המשפט המחוזי, ד"ר עודד מודריק, כי "אני סבור שבתוך ד' האמות של המיזם הפלילי המתואר בכתב האישום ובהכרעת הדין, הנאשם היווה גורם מרכזי וראשון במעלה. אכן ההוצאה לפועל של הרעיון הפלילי הצריכה את שיתופו של ד', שבלעדיו לא ניתן היה להגשים את התוכנית הפלילית, אך בכך אין כדי לגרוע ממרכזיותו של הנאשם".

עוד קבע ד"ר מודריק, כי "בעבר הייתה תופעה של הקלת ראש בערכן של עבירות מס והלבנת הון. עבריינים אלה נתפסו, משום מה, כמסוכנים פחות לציבור מאשר עברייני אלימות, סמים וכיוצא באלה. זה מכבר השתנתה המגמה ובתי המשפט רואים את הפגיעה במרקם החברתי ובמבנה החברתי שהיא פועל יוצא מעבירות כאלה, כמצדיקים ענישה מחמירה".

לעניין עבירות האיומים, נטען, כי בשלב מסוים בחקירה השמיע שירזי פעמיים באוזני חוקריו, איומים לפגיעה בעד המדינה. הוא איים שישיג את עד המדינה, גם אם יצטרך להגיע עד קצווי ארץ ולחרוש את כל תחומי הגלובוס. בגזר הדין קבע השופט ד"ר מודריק, כי "לעבירות האיומים מן הסוג הזה השלכה כפולה. ראשית, יש בהן משום איום לא מבוטל על חייהם ושלומם של אנשים. עבירות כאלה יש לעקור מן השורש, בין היתר באמצעות ענישה הולמת. שנית, החשש מפני פגיעה מידו של הנאשם, במיוחד נאשם בעל "מוניטין" כמו הנאשם דנן, עלולה להרתיע עדי מדינה בכוח מפני שיתוף פעולה עם גורמי אכיפת החוק וממילא בכוח הטרור מושלט ומועצם משטר אימים עברייני".

בנוסף לשמונה שנות מאסר בפועל, גזר בית המשפט על שירזי קנס בסך מיליון שקלים. עם הישמע גזר הדין הודיע שירזי באולם בית המשפט, כי חפותו תוכח בבית המשפט העליון. שירזי טען לחפותו מיום מעצרו.

עו"ד אורי שפיגל מהמחלקה לתיקים מיוחדים ברשות המסים, שעמד בראש הצוות שניהל את התיק, מסר, כי "גזר הדין החמור מהווה דוגמה להישגים אליהם ניתן להגיע במאבק משותף של מערך אכיפת החוק בפשיעה חמורה ולתמורה הייחודית שיש לרשות המסים למאבק הזה ולהבאת העבריינים לדין".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן