שבעה מכל עשרה בני נוער צורכים אלכוהול דרך קבע

0
97
סמליל (לוגו) אתר חדשות נתניה און ליין - אתר המסקר את חדשות נתניה והאזור, ספורט בעיר, תרבות בנתניה ועוד

 

 

ישיבת ועדת היגוי שנייה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול, בראשות מנכ"ל העירייה איזי ענבר, התכנסה בשבוע האחרון לדיון נוקב במאמצים להילחם בנגע. מהישיבה עלתה תמונה קשה. על-פי מחקרים, שבעה מכל עשרה בני נוער בטווח הגילאים 15 עד 18 צורכים דרך קבע אלכוהול. נתוני משרד הבריאות מצביעים, כי בכל שנה מאושפזים למעלה מ-800 בני נוער בעקבות שתיית אלכוהול מופרזת.

לראשונה בארץ, כך חשף לראשונה עיתון נתניה און ליין, הוחלט, במסגרת התוכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון והשירות לטיפול בהתמכרויות, להקים יחידת איתור עירונית ניסיונית. מבין שמונה ערים נבחרה העיר נתניה להוביל את המהלך, שייבחן לאורך זמן.

התוכנית העירונית, שמיושמת על-ידי האגף לשירותי רווחה בעיריית נתניה ובשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים, ביניהם הרשות העירונית למלחמה בסמים ואלכוהול, קידום נוער, מערך החינוך הבלתי-פורמאלי ועוד, תפעל במספר מישורים אופרטיביים בשעות אחר הצהריים והלילה לאיתור נוער שמשתמש באלכוהול. הצוות כולל פסיכולוג, עובדת סוציאלית ומומחים להתנהגות בני נוער. לנתניה און ליין הרחיבה רותי גור, מנהלת היחידה לטיפול בהתמכרויות באגף הרווחה של עיריית נתניה: "בעשור האחרון אנו עדים להתרחבות ארצית בכל הקשור לתופעת שתיית אלכוהול בקרב בני נוער וצעירים. גיל תחילת השימוש ירד מאוד ורואים היום ילדים שותים כבר בגיל בית הספר היסודי. תדירות השתייה והכמויות ששותים עלו מאוד, כאשר השתייה מתקיימת בעיקר בקבוצות ופוגעת בו זמנית במספר רב של בני נוער".

דני (שם בדוי), הוא נער בן 15 המעיד על עצמו כמי שנוהג לשתות אלכוהול ולהשתכר מאז גיל 11. לדבריו, לאלכוהול נחשף במסיבה שנערכה בבית חבר, בה ההורים לא השגיחו. "אני שותה לפחות שלוש פעמים בשבוע יחד עם חברים", אומר דני, המתגורר עם הוריו בשכונת יוקרה, "אנחנו מתחילים עם בירה ועוברים מהר מאוד לוודקה ומשקאות אנרגיה, הכל כדי לתפוס ראש כמה שיותר מהר. היו הרבה פעמים שעשינו בלילה דברים לא כל כך טובים ובבוקר לא זכרנו כלום. לפעמים יש לי הבזקים על דברים שעשיתי בזמן שהייתי מחוק לגמרי. היום אני במצב שגם אם אני לא רוצה לשתות אני שותה, והאמת היא שלמרות שאני יודע שזה מזיק לי, אני לא רוצה להפסיק".

הדוגמא הזו, וכמוה עוד הרבה, הביאו לישיבה, בעקבותיה הודיעה עיריית נתניה על חיזוק המאבק בנגע הסמים והאלכוהול בעיר. לשם כך, תגברה העירייה את הרשות העירונית למלחמה בסמים ואלכוהול בשני רכזים, דוברי צרפתית ואמהרית, במטרה להתאים ולהנגיש את השירות לשתי הקהילות בנתניה. לנתניה און ליין נודע באופן בלעדי, גם כי צעדים נוספים יינקטו בהקשר, כולל הגברת האכיפה העירונית, חידוש פורום אכיפה משותף לעירייה ולמשטרה ושילוב תוכניות עבודה בנושא בכל אחד מתחומי הפעילות העירונית. כמו כן, תוקם סיירת הורים ויגויסו סטודנטים מנתניה לפעילות בקהילה.

בשבוע האחרון התכנסה בעירייה ועדת היגוי שנייה למאבק בנגע הסמים והאלכוהול, בראשות מנכ"ל העירייה איזי ענבר, חבר מועצת העיר ד"ר ישראל שטבון ויו"ר ועדת הסמים העירונית, שמואל צבע – נציג ציבור ומקים תחנת אל סם בעיר. בישיבה, בה נטלו חלק בנוסף ראשי אגפי החינוך והחינוך הבלתי-פורמאלי, נציגי המת"נסים, הרווחה ובכירי משטרת נתניה, הציגה אורטל חזקיהו, מנהלת הרשות העירונית למלחמה בסמים ואלכוהול, תמונת מצב.

"אני מאמין שהנושא הוא בעייתי מאוד בחברה שלנו, ויש לו השלכה יומיומית על כל תחומי החיים, החל מנהיגה תחת השפעת אלכוהול, וכלה במקרי התעללות, תקיפה, הריגה והוצאת אנשים משיווי משקלם", ציין לנתניה און ליין מנכ"ל העירייה ענבר: "לנו יש את הכלים להתמודד ולהפחית את התופעה הזו וכולנו סביב השולחן הזה, כל אחד בתחומו, נעשה את המקסימום כדי להפוך את הנושא לחלק מסדר יום העבודה שלנו".

הרשות העירונית למלחמה בסמים ובאלכוהול היא יחידה עירונית, האמונה על תוכניות המניעה וההסברה בעיר בנושא התנהגויות סיכוניות בכלל, ושימוש בסמים ואלכוהול בפרט. יש לציין, כי נתונים על היקף השימוש לרעה בסמים ואלכוהול מצביעים על-כך שבשנת 2009, 50% מהנוער הלומד דיווח על צריכת אלכוהול. לעומתם, 62% מהנוער המנותק דיווח על צריכת אלכוהול ו- 64% מהמבוגרים דיווחו, כי הם שותים אלכוהול. 14% מהנוער הלומד דיווח על שימוש בחומרים נדיפים (כ- 80 אלף תלמידים), בעוד שהיקף תופעת צריכת חומרים נדיפים בקרב נוער מנותק עומדת על 9.5%.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן