קרטן: רק נתניה שלנו תדאג לאזרחים הוותיקים שנשכחו

0
197
נורית קרטן נתניה שלנו רק יוני ג'ורנו
נורית קרטן - רשימת רק נתניה שלנו

אם היו שואלים את נורית קרטן רק לפני עשור אם היא רואה עצמה מתמודדת לתפקיד פוליטי ציבורי ברשימה העצמאית "רק נתניה שלנו" בראשות יוני ג'ורנו, היא הייתה אומרת לא. אולם, המצב החברתי, הקהילתי והציבורי בנתניה הובילו את נורית קרטן לקבל החלטה ולהמשיך את פעילותה הציבורית כפעילה חברתית – דרך מועצת העיר.

נורית קרטן (64), רווקה, דעתנית וסבתא לא ביולוגית לשלושה ילדים, מוכרת לרבים מאוד כאחת העיתונאיות החוקרות המובילות. דרכה המקצועית החלה כמדריכה בפנימיות לנוער בסיכון, בהמשך אף עבדה בשיקום שכונת סלע. משנת 1981 שימשה כעיתונאית הארד-קור, המכסה בסיקוריה את הצדדים הפחות יפים של החברה הישראלית. "התחלתי ככתבת לענייני 'מסכנים' כפי שכינו זאת במערכת. לי נשבר הלב בכל פעם מחדש כאשר סיקרתי את האנשים המדהימים, שההבדל בין אובדן לקיום כל-כך דק ותלוי במערכות בירוקרטיות שלא תפקדו אז וגם היום לא ממש מתפקדות".

מזה שבע שנים עוסקת נורית קרטן בפעילות התנדבותית למען הקהילה בה היא חיה. לזכותה העלאת צפון העיר נתניה למודעות תשובי העיר. לא כולם יודעים, אבל רבים מהאירועים שהתקיימו ומתקיימים כיום בצפון העיר וכן ההתעוררות בבניית מוסדות ציבור בהם המתנ"ס הם בזכותה ובזכות ועד צפון העיר שאותו הקימה. "פעילות סיזיפית, אך מלאת סיפוק".

את בוחרת להתמקד בנושאים מרכזיים שהחברה לטענתך דוחקת: העצמת אזרחים ותיקים ובני הגיל השלישי, הנגשה ונגישות. למה? 

"החברה כמעט מתעלמת מהנושא מסיבות של "לא נעים להתעסק עם זה". אני מאמינה שהעצמת בני הגיל השלישי הוא הוא עניין שרשות מקומית, קרי עיריית נתניה, חייבת לתת עליו את דעת. כיום, למי שיוצא לפנסיה, נשים בגיל 62 וגברים בגיל 67, יש בין 15 – 20 שנות חיים פעילות! בפועל, בקושי יש התייחסות אליהם. עושים את המינימום שבמינימום. בנתניה כיום רק 12 מרכזי יום לאזרחים ותיקים. מרביתם פועלים כחמש שעות ביום. במרכזים יש חוגים בנושאים שונים. הבעיה שרבים לא מגיעים לפעילות כיוון שאינם ניידים והמרכזים רחוקים מתחבורה ציבורית זמינה, והסעות יש רק למעטי מעט. אירועים לאזרחים ותיקים מתקיימים, בעיקר, רק בחודש האזרח הוותיק ולא לאורך השנה. כשהצטרפתי לרשימת "רק נתניה שלנו" בראשותו של יוני ג'ורנו, היה לכולנו ברור שחובה לשנות את המצב האבסורדי הזה. עם משנה ברורה ומצע ברור אנו נפעל לשינוי היחס לאזרחים ותיקים מבחינת תעסוקה, מיצוי יכולות ותרבות הפנאי".

כיצד לטעמך יכולה רשימת "רק נתניה שלנו" בראשות יוני ג'ורנו לשפר היחס העירוני וההשקעה באזרחים הוותיקים?

"' רק נתניה שלנו' תפעל במועצת העיר לקידום הנושא ולהגדלת תקציבים. אנו נפעל לשלב אזרחים ותיקים בפעילויות משותפות עם הקהילה בבתי ספר, במרכזים קהילתיים והקהילה בכלל. לרבים וטובים יש את הידע ואת היכולת לתרום ולתת. רק צריך לעשות זאת – לרכז ולעשות! אנחנו נפעל להארכת שעות הפעילות של המרכזים הקהילתיים, שיפעלו גם אחה"צ לטובת אלה הבודדים. מגיע להם מקום מפגש עם אחרים על כוס קפה. בכוונת רשימת נתניה שלנו להקים גוף וולנטרי אשר יסייע לאזרחים ותיקים בנושא תיקונים קטנים ועזרה הדדית בבית ואף ליווי אזרחים ותיקים לקבלת טיפול רפואי במידה והם נזקקים. ככה בונים קהילה בריאה".

האם זה נכון שבעיר נתניה אחוז האזרחים הוותיקים גבוה יותר מהממוצע הארצי? 

"אכן, אחוז האזרחים הוותיקים בעיר נתניה עומד על כ-30%. אנחנו בנתניה שלנו מתכוונים לשלב כמה שיותר אזרחים ותיקים בקהילה, כי בניגוד לאסקימוסים אין לנו כוונה להשאיר את המבוגרים להמתין למותם בערבות הקרח. אנחנו נוריד אותם מהקרח, נחמם את לבם וחייהם בעשייה כי יש לבני הגיל השלישי ולאזרחים הוותיקים הרבה לתרום".

(אחת הבעיות המרכזיות בעיר נתניה קשורה לנגישות ולהנגשה

"לא הגיוני שבעיר כזו גדולה אין נגישות. לא בבתי ספר רבים, לא במקומות בילוי רבים, גם לא במוסדות ציבור רבים מדי. חייבים לשנות זאת לאלתר. מועצת העיר נתניה חייבת לדרוש תקציבים כדי לסדר ולהסדיר נושא ההנגשה והנגישות – כולל שיפור מיידי של כל נושא התחבורה הציבורית. עבור צעירים מחסור בתחבורה ציבורית מקשה מאוד ומחייב צעדה לכאן או לשם, עבור בני הגיל השלישי מחסור בתחבורה ציבורית נגישה וקרובה מוביל למצב בו הוא אזרחים ותיקים רבים מדי נשארים בבית ולא יוצאים מהבית. יש הרבה מה לעשות ולשנות במועצת העיר – אני מאמינה שרשימת "רק נתניה שלנו" שהיא הרשימה הכי חברתית שיש, תעשה את זה ובגדול".

 

 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן