צריכת חשמל: האם עיריית נתניה חסכונית או בזבזנית?

3
191
עיריית נתניה. צילום נתניה און ליין

האם עיריית נתניה בזבזנית או חסכונית באנרגיה (צריכת חשמל)? תלוי את מי שואלים.

משרד האנרגיה פרסם, לראשונה, מדד המאפשר השוואה בין צריכת החשמל לתושב של 120 רשויות מקומיות בישראל. את הנתונים סיפקו הרשויות השונות.

המדד החדש, כאמור, מבוסס על נתונים אותן מילאו ושלחו כ-120 עיריות ומועצות מקומיות באמצעות דיווח הצריכה השנתי. במדד, המתייחס לשנת 2018, מוצגים שני פרמטריים מרכזיים.

הפרמטר הראשון שנמדד הינו סך צריכת החשמל הרשותית לתושב ואילו הפרמטר השני מבוסס על צריכת החשמל של תאורת החוץ לקמ"ר. המדד, כך נמסר ממשרד האנרגיה, מאפשר לגורמים המקצועיים ברשות ואף לתושבים, להעריך את שיעור צריכת החשמל הרשותית לתושב – ביחס לממוצע הארצי של שאר הרשויות, לנתח טוב יותר את מאפייני הצריכה ואת הפוטנציאל לחיסכון, וכך – לקדם התייעלות וחיסכון באנרגיה.

על-פי נתוני משרד האנרגיה, שכאמור מתייחסים לשנת 2018 ואשר מבוססים על הנתונים שהרשויות עצמן סיפקו, מצבה של נתניה נחלק לשניים.

בעוד מצבה של נתניה מוגדר כבינוני בצריכת חשמל רשותית ממוצעת לתושב, הרי שבתאורת חוץ מוגדרת נתניה כעיר בזבזנית.

מהנתונים עולה, כי הממוצע הארצי עומד על 210 קוט"ש (צריכת חשמל רשותית). בפרמטר זה נתניה מתחת לממוצע עם 189 קוט"ש. נתון זה מציב אותה על-פי משרד האנרגיה בהגדרה "ממוצע".

בצריכת חשמל המבוססת על תאורת חוץ (רחוב) ממוצעת לשטח שיפוט, נתניה על-פי משרד האנרגיה הינה ברף העליון ברמת בזבוז: בעוד הממוצע הארצי עומד על 260 קוט"ש, בנתניה עומד הממוצע על 481 קוט"ש.

צריכת חשמל ציבורית, ערים בכלל ועיריית נתניה בפרט

על-פי משרד האנרגיה, כ-50% מצריכת האנרגיה של הרשות הינה בגין תאורת הרחובות; כ-30% מהצריכה מתבצעת במוסדות חינוך והשאר – במבני ציבור. על פי תקנות מקורות אנרגיה, על כל רשות מקומית למלא דיווח שנתי של צריכת האנרגיה. מדד הרשויות שהופק על בסיס דיווח הצריכה השנתי, מאפשר מעקב אחר מגמות ושינויים במשק האנרגיה המוניציפלי, והשוואה בין כלל הרשויות, במטרה להוביל לחיסכון משמעותי באנרגיה ובתקציב המופנה לצורך כך ברשות.

בשנים האחרונות, מקדמות רשויות מקומיות רבות פרויקטים לחיסכון באנרגיה. הפרויקטים כללו למשל החלפת תאורת החוץ בתאורה יעילה וחסכונית באנרגיה והחלפת מזגנים ישנים ובזבזנים במזגנים יעילים בבניין הרשות ובבתי הספר.

מהלך זה מתבצע במסגרת המחויבות הבינלאומית שקיבלה על עצמה מדינת ישראל לצמצום צריכת החשמל ב-17% עד שנת 2030. על מנת להשיג יעד זה, מקדם משרד האנרגיה, בין היתר, מגוון רחב של צעדים המעודדים חיסכון והתייעלות באנרגיה ברשויות בישראל: מתן מענקים והלוואות לפרויקטים להתייעלות באנרגיה, שיתוף פעולה עם מרכז השלטון המקומי להעלאת המודעות לנושא וליווי מקצועי של הרשויות ומימון סקרי אנרגיה לאיתור הפוטנציאל לחיסכון באנרגיה ברשויות.

יחזקאל ליפשיץ, סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים, במשרד האנרגיה, הוסיף למערכת "נתניה אונליין", כי "המדד אותו מפרסם משרד האנרגיה, מאפשר לכל רשות מקומית לדעת כמה היא בזבזנית או חסכונית בצריכת חשמל ביחס לרשויות אחרות. אנו קוראים לרשויות לנצל את המענקים וההלוואות שמשרד האנרגיה מעמיד לרשותן, ולחסוך בצריכת החשמל, אשר מאפשר הפניית תקציבים לטובת פרויקטים חיוניים אחרים".

יש לציין, כי העיר נתניה – כך גם על פי משרד האנרגיה – היא בין הערים היחידות בעלת תקן ISO לניהול אנרגיה 50001, במסגרתו אף הוקם צוות ניהול אנרגיה עירוני ומיושמים מגוון פרויקטים להתייעלות אנרגטית ועל-פי הנתונים השנים חלה משנה לשנה ירידה בצריכת האנרגיה – זאת בשל פרויקטים שונים בהם משתמשים בכל פרויקט עירוני חדש, בין אם מדובר בחידוש מוסד חדש ובין אם מדובר בבנייה חדשה, שימוש בתאורה חסכונית, לרבות שימוש בלדים.

3 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן