פרשת הפלנתניה – הקרב על השבת מחריף

0
131
פלנתניה, צילום באדיבות עיריית נתניה

המאבק על צביונה של העיר נתניה, שלטענת רבים מהציבור החילוני והמסורתי משמשת "כרביירה של ישראל רק בין הימים ראשון עד חמישי וכעיר שינה בסופי שבוע" מחריף: למרות החלטת שתי הסיעות הגדולות במועצת העיר, סיעת נתניה אחת בראשות מרים פיירברג וסיעת למען נתניה בראשות הרצל קרן, להצביע במועצת העיר בעד פתיחת הפלנתניה בשבתות, בדיוק כפי שנקבע מלכתחילה והוקפא בהחלטה מעוררת תהיות ומחלוקת על-ידי עיריית נתניה. הביטול והתקפלות העירייה, למרות שמבחינה משפטית אין כל בעיה להפעיל המקום בשבתות: בעקבות לחץ ציבורי ופוליטי אותו מובילים חבר המועצה ד"ר שטבון, עורך הדין ד"ר שריפי וחבר הועד למען שמירת השבת אבי בטיטו.

ביום ראשון השבוע, בעקבות זעם ציבורי חסר תקדים בהיקפו, שזכה לביטוי נרחב הן ברשת והן באתרי החדשות ובתקשורת המקומית ובכללן נתניה און ליין, הודיעה ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, כי סיעת נתניה אחת וסיעת למען נתניה, בראשות המשנה לראש העירייה, הרצל קרן, החליטו להצביע בישיבת מועצת העיר הקרובה, בעד הפעלת הפלנתניה בשבת, במתכונת הדומה להפעלת מבני הציבור בעיר ירושלים. פתיחת הפלנתניה תתאפשר על ידי מכירת כרטיסים מראש בימי חול ודרך אתרי אינטרנט למכירת כרטיסים והפעלת המתקן בשבת על ידי עובדים שאינם יהודים.

בעקבות הודעתם המשותפת של פיירברג-איכר וקרן, פנה ד"ר ניסן שריפי לפיירברג-איכר בבקשה נוספת שלא לפתוח את הפלנתניה בשבת. ד"ר שריפי שלח את המכתב בשם חברי ועדת השבת וכנציגם של קהילות דתיות בעיר. פנייתו עוררה סערה גדולה, בעקבות התבטאויות קשות שנכתבו אודות חלק ממובילי המאבק הציבורי-אינטרנטי, אשר פועל לפתיחת הפלנתניה. במכתבו כינה ד"ר שריפי ציבור זה כ"קומץ צעקנים מקצועיים". "קבוצה המונית", "כת קיצונית" "כמה עשרות תועים ותוהים, טועים ובוהים".

טלי מולנר פעילה חברתית, מסרה בתגובה לדבריו של ד"ר שריפי, כי "אני באמת לא יודעת מי מינה אותו לאותה ועדת שבת דמיונית. לעצם העניין, אני חושבת שהוא צריך להתבייש שהוא מתבטא כך לכל אדם. הוא צריך לכבד כל אדם באשר הוא וזה לא משנה אם חילוני או דתי. דרך ארץ קדמה לתורה. מדובר פה לא בקומץ ולא בכת, אלא במאות אם לא אלפים שרוצים את הפלנטריום פתוח בשבת. הוא צריך לכבד את העובדה שיש אנשים שחושבים שונה ממנו. מדובר פה בעניין עקרוני. ראש העירייה צריכה להבין שלא מדובר בעיר כמו בית שמש או בני ברק. אנחנו לא עיר דתית, אנחנו עיר מעורבת ואי אפשר לסגור את העיר בשבת. חיה ותן לחיות. הפלנטריום ממוקם בציר תנועה ראשי מספיק רחוק מבנייני מגורים או בתי כנסת, אף אחד לא יפגע מזה. היא צריכה להבין שהיא צריכה להתנהל לא על פי לחצים של גורמים פוליטים או דתיים, אלא על פי הציבור שבחר בה".

משבר קואליציוני

"מדובר נטו בהחלטה פוליטית, כיוון שאין כל מניעה משפטית לפתוח כל מוסד בו מתקיימים אירועים תרבותיים בשבת, כולל עם עובדים יהודיים. זה נכון לגבי מתנ"סים וזה נכון לגבי היכל התרבות וכמובן הפלנתניה. דווקא הקואליציה הרחבה כל-כך, עם אופוזיציונר וחצי, הובילו במשך תקופה ארוכה למעין כניעה פוליטית", ציין גורם פוליטי בכיר שהוסיף לנתניה און ליין: "בפעם הראשונה הבינו שתי הסיעות הגדולות, שמרבית המצביעים שלהן אינם חובשים כיפה, כי אינם יכולים ללכת עם ולהרגיש בלי ועליהן לקבוע עובדות. הבעיה הקשה יותר, דווקא, בצד הפוליטי הדתי: בעקבות התבטאויותיו של ד"ר שיטבון, ששם את השבת כדגל, נאלצים חברי מועצה חרדים ודתיים נוספים לצאת למאבק בעד השבת ולו למראית עין".

פרשת פתיחת הפלנטריום בשבת החלה ביום חמישי האחרון, בעקבות פרסום עירוני בו צוין כי הפלנתניה ייפתח בשבת. לחץ של גורמים דתיים הוביל להודעה של עיריית נתניה, כי הפלנטריום לא יפעל בשבת – בעקבות תקלה במערכת המקרנים. כתוצאה מהתקלה נודע, כי לא ניתן יהיה להפעילם מבלי לחלל שבת. בדיקת נתניה און ליין מול החברה המייצרת את המקרנים העלתה, כי מדובר במקרנים הניתנים לתכנות לטווח של 48 שעות. כמו כן, הבדיקה העלתה, כי כבר לפני כחצי שנה, בעת שהוחל בתכנון תכני וימי הפעלת הפלנתניה נקבע כי יפעל בשבת ואף נשקלה, מלכתחילה, העסקת גויים של שבת.

בעקבות ההודעה התארגנו מספר פעילים חברתיים בנתניה, בשיתוף ועדי השכונות, ליציאה למאבק לפתיחת המבנה בשבת. תיבת המייל של ראש העירייה הוצפה בפניות זועמות של הציבור, אשר דרש למצוא פתרון ולפתוח את פלנטריום בשבת. במקביל קראו מספר חברי מועצה, בהם עו"ד אדיר בנימיני, רפי ימין, עו"ד שירי חגואל סיידון, צ'וצי זילברברג, חיים פרידריך ועקיבא יצחקי לפתיחת הפלנתניה בשבת – ללא חילול שבת, ואילו חבר המועצה בוריס צירולניק, האופוזיציונר היחיד בשלב זה, קרא לפתיחת הפלנתניה בצורה טבעית, עם עובדים מתאימים וללא קשר למוצאם: "נתניה היא לא עיר דתית, אבל היא הפכה לכזו בגלל חוסר מוכנות של המערכת הפוליטית להתמודד, אחת ולתמיד, עם שאלות עקרוניות. זו חולשתה. צריך לפתוח את נתניה בשבתות, בדיוק כמו בתל אביב, בהרצליה ועוד ערים רבות –אחרת נתניה תהפוך בשבתות לפיל לבן בו מיעוט מהאוכלוסייה מכתיב לכל השאר את דרך חייהם בעירם שלהם".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן