עמותת אמני נתניה מציגה: מחושך לאור

0
96
היצירה הפגנה של דליה לביא. צילום תמי סואץ

בתערוכה החדשה נוגעים אמני נתניה במושג "מחושך לאור" באינטרפטציות מעוררות עניין – הנעות בין מחאה חברתית ופוליטית לאופטימיות זהירה

"מחושך לאור", התערוכה החדשה של אמני נתניה ואשר מתקיימת לקראת חג החנוכה, עוסקת בהתמקדות ברורה במושג עצמו – המעלה קשת רחבה של אפשרויות. התערוכה, שתיפתח רשמית ביום רביעי (10.12.14) מעוררת עניין רב, דווקא בשל האינטרפטציות החברתיות והציבוריות הנקשרות למושג.

 למערכת נתניה און ליין – ksn הרחיבו אוצרות התערוכה, אסתר רוקח ודליה לביא: "חושך הוא מצב המתקיים בהיעדר אור. עוד משחר הבריאה אנו מתייחסים, כחלק מהתרבות, לעניין החושך והאור ומשמעותיו. יש המתייחסים למקומות בעלי תאורה חלשה כאל מקומות חשוכים, יש המקשרים את החושך לצבע השחור, יש הרואים בתהום עמוקה מקום חשוך ובשפה העברית שלל ביטויים המתארים מצבים חברתיים ואישיים סביב החושך והאור – החל מהביטוי 'חושך מצרים', דרך 'נקודת אור באפלה' או 'אור בקצה המנהרה' וכלה בביטוים כגון 'מחושך לאור'. השחור, טרם הפך לצבע אופנתי כל-כך, מזוהה עם הרוע וכתבי מלחמות בני החושך בבני האור מלווים את ההיסטוריה האנושית אלפי שנים".

 הרבה מהמציגים התייחסו לנושא בצורה מילולית ובעבודות שלהם פתחים מוארים לעומת אזורים חשוכים, יום בהיר לעומת לילה חשוך ומשחקים של אור וצל, אבל דליה לביא לקחה את הנושא אל האקטואליה. ביצירה שלה 'הפגנה', היא מתייחסת לכל אותן אוכלוסיות שעדין שרויות באילה, בין אם אלה אזרחי המדינה שלא יכולים ל'גמור את החודש', או אוכלוסיות חלשות, בני מיעוטים ועובדים זרים.

 "זוהי הפגנה של כל אותם זרים, חלשים,  מקופחים, ה'תקועים בחושך', הם מתקהלים ודורשים צדק חברתי ומוחים נגד חברה מנוקרת, גזענית, אלימה, החיה על פי סטריאוטיפים ואינה סבלנית", הסבירה לביא. לעומתה, המיצב של מיכה גדיאל הוא אופטימי יותר, וכולל דיוקן ברונזה זעיר של הרצל, כשעדשת זכוכית בוהקת מאירה את חלומו של חוזה המדינה וצמח צבר המתנשא אל-על ומייצג את הדור הצעיר שקם וצמח בארץ. גם קטי עזרא, רואה את האור הקצה המנהרה, כשמאירים את המיצג שלה, 'כנפיים' מדמים את הציפור פורשת כנף ועפה משוחררת אל השמיים.

 מחושך לאור – גלריית בית העירייה, רחוב הצורן 6, אזור התעשייה פולג, נתניה. שעות פתיחה: ימים א', ד', ה'  בין 8:30-12:30, ימי ב' 12:00-16:00

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן