"עלות ייצור דירה הכפילה את עצמה בעשורים האחרונים"

0
131
שר האוצר בפורום נתניה לנדל"ן. צילום המכללה האקדמית נתניה

במהלך פורום נתניה לנדל"ן במכללה האקדמית נתניה, שהתקיים, ביום שני השבוע, במכללה האקדמית נתניה השתתפו בכירי ענף הנדל"ן בארץ וכן שר האוצר, משה כחלון.

שר האוצר, כחלון, התייחס ליוקר המחיה בשוק הנדל"ן ומסר, כי "הספסרות בקרקעות המדינה מתקיימת כאן כבר 70 שנה על גבם של דורות של זוגות צעירים. כל שיווקי הקרקע שמבוצעים בחודשים אלה הם אך ורק במסגרת תכנית "מחיר למשתכן". נכון, הספקולנטים, הקבלנים, היזמים והבנקים לא אוהבים את התכנית. הם מנסים להערים קשיים בכל דרך. צריך להגיד את האמת, חוץ מהזוגות הצעירים כל הגורמים במשק רוצים שהתכנית תיכשל. אנחנו נמשיך עם התכנית הזאת ככל שיידרש, כבר שיווקנו כ-30 אלף דירות במסגר התכנית, נשווק עד סוף השנה 70,000 דירות בכל הארץ ונמשיך עם התכנית גם ב-2017 ו-2018. כולם יקבלו משכנתאות גם אם המדינה צריכה להתערב, אין לי טענות לבנקים הם איתנו בעניין הזה".

במהלך דיון בנושא יכולתו של דור ה-Z לרכוש דירה בישראל, מסרה דניאלה פז, מנכ"ל פז כלכלה והנדסה, כי "עלות "ייצור" דירה הכפילה את עצמה במונחים ריאלים מ-800,000 שקלים ב-1990 ל-1.6 מיליון שקלים כיום. דור ה-z מונה כשלושה מיליון צעירים, בני נוער וילדים. משנת 2020 הם יצרכו 1.5 בתים. כיום נבנות בישראל רק כ-40,000 יחידות דיור בשנה״.

בתחזית עתידית למחירי הדירות בישראל התייחסה פז וטענה: ״מגמת מחירי הדירות שקיימת היום תשתנה ותתמתן. הכנסת טכנולוגיות ושימוש ביכולות מתקדמות יותר יכולות להביא להפחתה בעלויות הדירה בישראל. ישנה רגיעה בהכנסת תקנים המקלים על בירוקרטיה בנושאי בניה.

במהלך המושב הראשון בפורום שנדון בנושא "המהלכים הבאים בעולם הנדל"ן" התייחס אשל ארמוני, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לתכנית מחיר למשתכן ומסר: "התחלנו לפני כשנה את פרויקט מחיר למשתכן וכעת זהו זמן טוב לעשות סיכום ביניים בכדי להבין את מצבנו. היכולת לצמצם את פער ההיצעים היא בתהליך ארוך ומורכב, הפתרון של שר האוצר ושר הבינוי הוא להגדיל את ההיצעים באמצעות הגדלה של כל שרשרת הייצור. לתת הרשאות נוספות, לאשר יותר קרקעות במוסדות התכנון ולשווק יותר את הדירות. ניהול מחיר למשתכן הוא מורכב, כמעט כל המכרזים של מחיר למשתכן מצליחים".

בהתייחס לסיכום 2016 ועתיד התכנית לשנת 2017 טען ארמוני: "עד סוף השנה נבצע הגרלות לכ-15,000 יחידות דיור עד סוף 2017 נבצע הגרלות ל30,000 יחידות דיור נוספות. רוצים לבצע הגרלות רבות ככל האפשר ובעלויות נמוכות ככל הניתן. אני אופטימי ואני חושב שאנחנו עושים דברים נכונים. ככל שמדינת ישראל תמשיך להשקיע בפיתוח וסבסוד נביא דירות נוספות לחסרי דיור ונשפיע על הענף והמשק".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן