עיריית נתניה מזגזגת: לא תפתח גן לילדי אריתריאה

0
318
תמונת אילוסטרציה. צילום fotolia

עיריית נתניה הודיעה, כי לא יפתח גן ילדים לילדי עובדים זרים מאריתריאה וכי הילדים ישולבו בגני הילדים באזור מגוריהם. ביום שני השבוע קמה סערה בקרב תושבי צפון נתניה, לאחר שנפוצה הידיעה, כי גן האורן ברחוב יצחק שדה בנתניה, יפתח בשנת הלימודים הקרובה ל-34 ילדי מסתננים רשומים, פליטים ובעלי אשרת שהייה מאריתריאה.

קדמה להחלטה זו החלטה לשבץ את הילדים בגן ילדים בשכונת סלע, לאחר שהעירייה הצליחה לשבץ 40 ילדי עובדים זרים בגנים באזור ול-35 לא נותרו מקומות.

בעקבות ההחלטה לפתוח גן לילדים אלה בשכונת סלע, הסמוכה למקום מגוריהם של העובדים הזרים, קמה צעקה ונשמעו התנגדויות לפתוח גן כזה בשכונה בה הרמה הסוציואקונומית נמוכה. ואכן לאחר הסערה שקמה בציבור ובקרב נבחרי ציבור, חזרה בה העירייה מהחלטתה והוחלט, כי למרות הנחיית משרד החינוך לא לשבץ ילדים אלה בגנים של החינוך הממלכתי דתי, בהם יש מקום, ישובצו הילדים בגנים אלה.

השבוע, לאחר שגורמים בכירים במשרד החינוך רמזו לעירייה כי במידה ויופרו ההנחיות, ייאסר על הגננות בחמ"ד להפעיל את הגנים, הוחלט בעיריית נתניה לפתוח את גן האורן, העומד ריק ברחוב יצחק שדה, בצפון נתניה, לטובת הילדים.

עשרות רבות של תושבים המתגוררים בצפון נתניה הביעו זעם נוכח ההחלטה ואף הודיעו, כי אינם מתכוונים לאפשר לגן לפתוח את שעריו במתכונת זו ומתכננים להילחם נגד פתיחת הגן, אשר במקור היה צריך להיפתח בשכונת סלע בנתניה.

מספר פעילים חברתיים בצפון נתניה ארגנו הפגנה נגד ההחלטה וקראו לציבור לצאת נגד ההחלטה ולא לאפשר לעיריית נתניה להמשיך ולהתייחס לצפון נתניה כחצר האחורית של נתניה. אחת מתושבות צפון העיר אף הביעה חשש, כי פתיחת הגן תהפוך את צפון נתניה לדרום תל אביב, בה מתגוררים עובדים זרים רבים.

גורם בכיר בעירייה אישר לנתניה און ליין, כי אכן בעיריית נתניה הוחלט לפתוח את הגן לילדי העובדים הזרים ברחוב יצחק שדה. לדבריו המפקח הארצי והמפקחת המחוזית הטילו וטו מוחלט על הכוונה לפזרם בגנים של החינוך הממלכתי דתי, בהם יש מקום בשפע, והודיעו, כי לא יאפשרו לקלוט את ילדי האריתראים בגנים דתיים, כפי שהיה עד השנה.

חבר מועצת העיר , עקיבא יצחקי, הממונה על החינוך, יצא נגד ההנחיה לא לשלב ילדי עובדים זרים בגנים של החינוך הממלכתי דתי, ומסר למערכת נתניה און ליין, כי "בשנה האחרונה מינהל החינוך דאג לשלב את ילדי העובדים הזרים בכל הגנים בהם היה מקום פנוי אשר באזור המגורים שלהם. שילוב העובדים הזרים היה גם בגני חמ"ד (חינוך ממלכתי דתי. א.ח). להפתעת כולנו נתקבלה הנחייה שלא לשבץ ילדי עובדים זרים בגני חמ"ד. אני, אישית, נגד ההנחיה האומללה הזו. אני לא רואה כל אסון לשלב 2-3 ילדים בגיל הרך בתוך גן דתי, ואני לא רואה כל הבדל בין שילובם בגן ממלכתי או בגן ממלכתי דתי. גם בתורה, בספר ויקרא כתוב: "ואהבתם את הגר" וכן "אל תונו את הגר". ואף נאמר:" ואוהב גר לתת לו לחם ושמלה". חבל ששר החינוך שלנו לא מקפיד למלא את המצווה של לאהוב ולקרב את הגרים, לאמצם אלינו בחום, ובכך לגלות את סגולתו המופלאה של עם ישראל והחברה בכלל".
מתברר, כי בערים שונות בארץ כבר פועלים גני ילדים לילדי האריתראים ושאר עובדים זרים. בפתח תקווה פועלים שלושה גני ילדים לילדי עובדים זרים, בתל אביב פועלים מספר גני ילדים ואפילו בקריית מלאכי נפתח גן לילדי העובדים הזרים.

ממשרד החינוך אישרו , כי ההנחיה שלא לשלב ילדי עובדים זרים במוסדות חינוך של הממ"ד אכן יצאה במסגרת חוזר מנכ"ל משרד החינוך: "בחוזר המנהל הכללי מו' 8- כא' אדר ב' התשמ"ו (1986) סעיף 261 נכתב תחת הכותרת הרשמת ילדים לא יהודים למוסדות ממלכתיים דתיים – "אין לרשום ילדים שאינם יהודים למוסדות החינוך הממלכתי דתי".

במשרד החינוך שללו את הטענה לאפליה, אלא למדיניות שונה ותוכנית פדגוגית שלמה בעקבותיה. במשרד החינוך לא התייחסו לעובדה כי עד שנה שעברה למדו בגני חמ"ד ילדי אריתראים.

מעיריית נתניה נמסר בתגובה רשמית, כי "לכשתתקבל החלטה נמסור עליה. בכל מקרה, הילדים מאריתריאה לא ירוכזו בגן ילדים אחד – אלא ישולבו בכלל גני הילדים בסביבת מגוריהם״.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן