עיריית נתניה לנר רחמים: סיימו בניית בית המדרש או שנפקיע השטח

0
392
בית המדרש נר רחמים - נתניה
הבנייה מתעכבת. בית המדרש נר רחמים

 

"הפיל הלבן", כך מכנים תושבי רמת חן, שיכון רומנים ושכונת בן ציון את שלד מבנה בית המדרש המיועד של עמותת "נר רחמים". סביב צדדיו של המבנה, הממוקם בין פרויקט טריו דמרי בקצה שכונת רמת חן לבין כפר עידוד, צמחה צמחיית פרא ועד כה דווח על שני מקרים בהם תושבי הבניינים הסמוכים נתקלו בנחשי צפע שהגיחו מאתר הבנייה הנטוש, שמתאכלס בשלב זה, רק בחגים, באישור מיוחד מטעם העירייה.

חילופי מהלומות

בחודש נובמבר 2006 נחתם בין עיריית נתניה לבין נציגי עמותת נר רחמים הסכם להקצאת קרקע להקמת בית מדרש – זאת לאחר שש שנים של מאבקים ציבוריים ומשפטיים בין המתנגדים לתומכים. התומכים: ביקשו הקצאת קרקע לבניית בית מדרש גדול דיו שיאפשר מתן מענה לאלפים מתושבי נתניה הלומדים ומתפללים אצל הרב משה בן משה – במקביל מבנה קיים ופעיל עד היום בלב שכונת בן ציון. המתנגדים באותה עת, בין השנים 2003 וכן 2004, תושבי שכונת בן ציון ואיתם חברי המועצה אדיר בנימיני וחברת המועצה לשעבר שוש ערער, טענו בתוקף כי יש לאפשר בניית בית המדרש מחוץ לשטחי השכונה (המיקום כיום). עוד דרשו המתנגדים מעיריית נתניה, לחתום על התחייבות לפינוי המבנה הפעיל עד היום בלב השכונה, שלטענת התושבים באותה עת, כמות האנשים הפוקדת אותו פגעה באיכות חייהם.

בשנת 2006, כאמור, נחתם הסכם ההחכרה. על-פי ההסכם, מרגע מתן היתר בנייה ובכפוף למגבלת זמן להליך השגת היתר בנייה, אמורה הייתה העמותה לסיים הבנייה בתוך שלוש שנים. אלא, שרק בין השנים 2009 לבין 2010 החלה בפועל הבנייה ונעצרה בקומת המרתף – זאת לאחר שבעקבות ההחלטה על בניית בית מדרש גדול ומפואר יותר, קפצו עלויות הבנייה במיליונים רבים.

לטענת הדיירים באזור, לפחות מזה שלוש שנים ויש הטוענים גם ארבע, לא מתקיימת במקום בנייה. לפני כשמונה חודשים שלח נציג הדיירים במתחם דימרי, פעיל הציבור מאיר ברדוגו, מכתב חריף לעיריית נתניה – בו ביקש לדעת מדוע עיריית נתניה לא מבצעת בדיקה או מפקחת על הנעשה, או במקרה הזה מה שלא נעשה.

תגובה מפורטת, כך לטענת ברדוגו, לא התקבלה. לפני כחודשיים, בעקבות פניית נתניה און ליין, התקבלה תגובה בה נמסר כי הנושא ייבדק. עוד נמסר, כי עד שהנושא ייבדק בהיבט המשפטי, יישלחו למקום אנשי מקצוע לבחון את נושא הצמחייה הסבוכה, שכזכור, ממנה זחלו בשני מקרים שונים נחשי צפע. בפועל, הצמחייה עד לסגירת הגיליון לא נגזמה.

למערכת נתניה און ליין מסר מאיר ברדוגו: "עובדתית, עיריית נתניה לא ביצעה בדיקת נאותות כלכלית על בסיס המבנה שתוכנן בפועל ונבנה בפועל, אחרת הבנייה לא הייתה נעצרת ולא היה נוצר מצב בו כל מיני עמותות מעמידות מבנים ריקים או חצי בנויים למשך שנים ובפועל קובעות מציאות של אחיזה בקרקע. גם המיקום שנבחר לפני למעלה מעשור מצביע על אי-חשיבה עתידית. בשכונה שלנו, מלבד 300 משפחות בפרויקט דימרי, נבנים כבר כעת עוד כ-700 יחידות דיור ובעתיד מתוכננות עוד 1500 יחידות דיור. בפועל, מדובר בבית מדרש שבתוך מספר שנים יוקף באלפי יחידות דיור עם תושבים חילוניים ומסורתיים, שצריכים מתנ"ס הרבה יותר מבית מדרש".

חבר המועצה בוריס צירולניק צפוי להגיש שאילתה בנושא. "אני פשוט לא מצליח להבין מדוע עיריית נתניה, במשך שלוש שנים ברציפות, לא מצאה לנכון להוציא מכתב התראה. מדובר באדמת ציבור".

סגן ראש העירייה, חגי חדאד, אשר שימש בעברו כעוזרו של הרב בן משה מסר בתגובה, כי "בתוך מספר חודשים יושגו התרומות והבנייה תימשך. לרב בן משה אלפים המגיעים מדי יום לבית המדרש בשכונת בן ציון, תוך התחשבות בשכנים איתם אנו חיים בשלום. לכולם מגיעה הנוחות הבסיסית, שתינתן במבנה הקיים. בעניין הקמת מתנ"ס בשכונה, אשמח לסייע יחד עם הנהלת העיר לקדם הנושא".

מעיריית נתניה נטען בתגובה, כי כחלק ממסמכי הסף למתן הקצאה בוצעו שורה של בדיקות בהן יכולת מימון לבנייה. באשר למיקום שנקבע נמסר, כי הנכס ממוקם בשולי השכונה, בסמוך לציר תנועה מרכזי ולא אמור להוות מטרד של רעש, תנועה או אחר.

עוד נטען בעירייה, כי מאז הופסקה הבנייה טרם השלמת בית המדרש, התנהל שיח מול נציגי העמותה – בו נמסר כי אנשי העמותה מחכים לתרומות נוספות "אולם, לצערנו (עיריית נתניה א.ח), עד כה לא התקדמה הבנייה". לפני כחודשיים, באופן תמוה במקביל לשאלות שהעביר באותה עת נתניה און ליין, נמסר מעיריית נתניה כעת, כי "אכן נשלח לפני כחודשיים מכתב התראה לנציגי העמותה – בו נדרשו לפעול להשלמת הבניה באופן מידי כמוזכר בחוזה החכירה – וזאת לאחר התייעצות עם היועצים המשפטיים של העירייה ונציגי אגף הנכסים האמונים על הפיקוח והבקרה על הנכסים ועל הקצאות הקרקע. במידה והבניה לא תושלם בחודשים הקרובים, השטח יושב לחזקת העירייה ע"פ ההסכם".

לשאלת נתניה און ליין מדוע לא נשלחו למקום גורמי פיקוח בעניין צמחיית הפרא שצמחה במקום, וכפי שצוין, בשני מקרים שונים אותרו שני נחשי צפע שזחלו ככל הנראה מאזור צמחיית הפרא, לא נמסרה תגובה.

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן