סכנה מתמדת: 17.2 מיליון שקלים לחיזוק מצוק החוף

2
583
מצוק החוף נתניה
מצוקי החוף נתניה. צילום עיריית נתניה

תשע שנים לאחר שממשלת ישראל אישרה תכנית לאומית להצלת מצוקי החוף, ולאחר שעיריית נתניה השקיעה עשרות מיליוני שקלים מכספיה בניסיון להאט התפוררות המצוקים, אישר משרד הפנים תקציב ראשוני ליישום פעימה ראשונה לטובת הקמת מערך ההגנה היבשתי לחיזוק שרשרת מצוקי החוף.

עיריית נתניה, חלוצת המאבק הציבורי בנושא, שפרסמה ביוזמתה בשנת 2005 דו"ח מקיף בו נקבע כי בקצב התפוררות מצוקי החוף, בתוך 50 שנה עלול כל מה שכיום מכונה בעיר קו ראשון לים להיעלם, התבשרה בימים אלה כי משרד הפנים אישר, לראשונה בארץ, תקציב של כ – 17.2 מיליון שקל לטובת קידום הפעימה הראשונה בהקמת ההגנות היבשתיות למצוקי החוף.

הגנות אלה, בליווי ההגנות הימיות (שוברי הגלים) אותן תקים החברה הממשלתית לחיזוק מצוקי החוף, נועדו להאט באופן משמעותי את תהליכי הבלייה של המצוק. תהליכים אלה הינם פועל יוצא של כמה גורמים, בהם, אנרגיית הגלים, הנגר העילי, התנהגות השכבות הגיאולוגיות לאורך המצוק, הרוח המליחה מהים ועוד.

ההגנות היבשתיות אותן תבצע העירייה יתפרשו לאורך של  3.5 ק"מ – מחוף סירונית לחוף ארגמן. זאת, כאמור, במקביל לשוברי הגלים שיוקמו על ידי החברה הממשלתית לחיזוק מצוקי החוף שהוקמה לצורך העניין.

נתניה היא העיר הראשונה בארץ שנכנסה לתהליך, זאת לאחר שפעלה במשך שנים ארוכות מול משרדי הממשלה את הצורך להכיר בטיפול במצוקי החוף כתכנית לאומית. על-פי הערכות מקצועיות, רק עלות הצלת מצוקי החוף בנתניה נאמדות בסכום של מעל רבע מיליארד שקלים.

במקביל, במשך  שנים ארוכות, קידמה עיריית נתניה תב"ע (תוכנית בניין עיר) ייעודית לנושא אשר מסתמכת על תב"ע רחבה יותר המהווה שינוי לתכנית המתאר הארצית  לאורך חופי נתניה. המאבק עצמו להכרה ממשלתית נמשך כמעט שני עשורים, שכלל בחלקו אף הליכים בבג"צ.

בתום המאבק, אותו הובילו ראש עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, בליווי הצוות המקצועי, הוחלט כאמור בהחלטה תקדימית כי החברה לחיזוק מצוקי החוף – תבנה 12 שוברי גלים, בהשקעה של כ – 150 מיליון שקל ואילו העירייה נדרשה לבצע את ההגנות היבשתיות. את שלב א' שלהן תקצב בימים אלה משרד הפנים.

לכתבות נוספות הקליקו: 

המצוק החופי בסכנת התמוטטות

 

 

2 תגובות

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן