נתניה: קבוצת בני נוער תנסה לגמול חבריהם מההתמכרות לניידים

1
137
חברי הקבוצה בצילומי הווידאו-קליפ

ההתמכרות לניידים והבריונות ברשת הפכו מזמן למגמה מטרידה בה יותר מדי ילדים ובני נוער איבדו כל יכולת לתקשר. קבוצת הנוער "הסוד" תנסה לשים לזה סוף.

כמה פעמים יצא לכם לשבת יחד עם חברים שלא מרימים את הראש מהמסך ולרצות ולקלל את ממציא הסמארטפון, אשר באשמתו (או שמא בזכותו?) הפכו המכשירים הקטנים האלה לחלק בלתי נפרד מחיינו? כן, זה הזמן להודות, אנחנו משועבדים. אנשים מתעצלים להיפגש ולנהל שיחת פנים מול פנים ומעדיפים להשתמש באפליקציות חינמיות. ומה קורה כשהם כבר נפגשים לכוס קפה? ניחשתם נכון, שתיקה רועמת. כל אחד מרוכז במכשיר הזה שמשגע את העולם.

קבוצת ההתנדבות "הסוד" הפועלת תחת פרויקט מחויבות אישית במחלקה לחברה ונוער מטעם עיריית נתניה והעמותה לחינוך בלתי פורמאלי, החליטה להעלות על המוקד את התופעה המצערת הזו ולנסות לשים לה סוף, או לפחות לנסות ולמזער נזקים.

"לפני כחודשיים יצאה הקבוצה, יחד עם מועצת הנוער העירונית ובשיתוף סטודנטים במגמת תקשורת וקולנוע במכללת סמינר הקיבוצים ליום צילומים ארוך ומפרך ברחבי העיר, בו צולמו שלושה סרטונים המתארים סיטואציות יומיומיות מחיי בני הנוער והמבוגרים במטרה להעביר מספר מסרים הנוגעים להרגלי גלישה ולבריונות ברשת", מספר לנתניה און ליין – ksn נתנאל רוזמן (24), מנחה הקבוצה וסטודנט לחינוך וניהול עסקים חברתיים.

"בתום עבודת עריכה מאומצת, פורסם השבוע הסרטון הראשון מתוך שלושה שנקרא "מתי נראית לאחרונה?", כפי שאמר חכמנו, הוואטספ. בשבועות הקרובים יופצו השניים הנוספים. המטרה היא להעלות את המודעות בקרב בני הנוער לנושא זה", הוא הוסיף.

 

מהי מהות קבוצת "הסוד"?

"בקבוצה חברים בני נוער נתנייתים הלומדים בכיתה י' ממגוון בתי ספר בעיר ופועלים למען העלאת המודעות לגלישה נכונה ולתופעת הבריונות ברשת האינטרנט וברשתות החברתיות בכלל, בין השאר, באמצעות סדנאות פעילות לילדי מועדוניות ולבני נוער. הקבוצה הוקמה על-ידי מחלקת הנוער במיוחד למטרה זו והושקעו בה משאבים רבים. ייעודה היה ידוע מראש והיא נפתחה לשם קידום נושא זה. הגענו לבתי הספר כמו שאר קבוצות ההתנדבות הפועלות מטעם העירייה ושיווקנו אותה. ניסינו להסביר. לשמחתי, המון תלמידים רצו להצטרף. לאחר יום ראיונות מרוכז בחרנו עשרה תלמידים מהתיכונים אלדד, טשרניחובסקי, שרת ובר-אילן. לטעמי, הייחודיות של הקבוצה, להבדיל מקבוצות התנדבות אחרות, היא שהתלמידים יצרו לעצמם את ההתנדבות. הם נפגשו, קיימו שיח מלווה ברעיונות שלאחר מכן סוננו, בבית המשיכו ליצור דברים והכל סביב אותו הרצון. לעורר מודעות".

האם זו השנה הראשונה שבה פועל פרויקט מסוג זה?

"כן, המחלקה שמה לעצמה מטרה השנה לדון בכל עניין הדיגיטל אשר תופס מקום גדול וחשוב כל-כך בימינו. בדיוק השבוע התקיים כנס עמיתים בן יומיים בנושא בטיחות ברשת. גם בשנה שעברה היה כנס מאד מוצלח וככה עלה הרעיון במחלקה, לפיו שווה לפתוח קבוצה כזו. היא אמנם הייתה מאד ניסיונית, הרי רוצים לרענן ולחדש את התכנים, מידי שנה פותחים וסוגרים קבוצות – אבל לאט-לאט הרעיון בהטמעת החשיבות והרצון ליצור מודעות גברו. בהתחלה הכל נראה מעורפל. עשינו לחבר'ה סדנה עם שרון אדלר. זה מדהים לגלות עד כמה נושא הגלישה הנכונה נוגע לכולנו, מקטן ועד גדול. לאחר מכן עלה הרעיון להפיק את הסרטונים, בנינו תסריט, שיפצנו והתוצאה לפניכם".

רוי יהלומי, תלמיד כיתה י' בתכנית מצוינות "מופת" בבית-ספר אלדד ופעיל מתנדב בקבוצת "הסוד" מוסיף: "חבריי לפעילות הם טל פרימרמן, אורי רשף, מיתר להב, יובל קצולרי, תהילה גרידיש, עינב איינהורן, מור וילצ'יק, יובל ברודצקי, ציון אבודרהם ובן דביר. התחלנו לפעול בנובמבר 2014. אנחנו נפגשים אחת לשבוע במחלקה לחברה ונוער, חושבים איך אפשר להתקדם ומה האלטרנטיבות לשלב הבא. בהתחלה עשינו כל מיני פעילויות הקשורות לתקשורת ולאינטרנט. בהמשך חשבנו על דרכים שיעזרו לנו לשפר את תרבות בני הנוער עם הטלפונים. לפני פסח גם הפעלנו תכנית בצהרון של העירייה. הילדים אמנם היו בכתה ב' ולא בכתה ו' כמו שתכננו, אבל זה הצליח כי היום כבר בגילאים האלה מתחילים עם הפלאפונים. אני מקווה שנמשיך במתכונת הזו".

מדוע, לדעתך, נושא הגלישה הנכונה הזה כל-כך חשוב?

"לפעמים אני מסתכל בהפסקות ואפילו בשיעורים על הסובבים אותי ושם לב שכולם בטלפונים. ילדים לא מתייחסים אחד לשני יותר מידי. זה ממש מפריע לי אישית. אנחנו דור שנולד לתוך עולם הטלפונים, לעיתים זה טוב אבל זה לא הכי כיף כשאני רוצה לדבר עם מישהו והוא מרוכז בפלאפון- בין אם זה במוזיקה, משחקים, וואטספ, פייסבוק, אסמסים ועוד. הסמארטפונים לוקחים מאיתנו את חיי החברה מבלי שנרגיש. בנוסף יש את כל העניין של הסכנות ברשת".

ספר לי קצת על המחויבות האישית, בזמני זה היה בגדר התנדבות…

הוא צוחק. "פרויקט מחויבות אישית הוא מיזם של שר החינוך לשעבר, שי פירון, בהתאם לרפורמה החדשה ומטרתו להגביר את הזדהות הנוער עם הקהילה הסובבת אותו ועם אוכלוסיות חלשות. זה חובה, כל תלמיד בכתה י' חייב להשתתף במיזם כתנאי לזכות לתעודת הבגרות, למרות שיש מקרים יוצאי דופן. במסגרת המיזם על כל תלמיד להשלים 60 שעות פעילות ללא רווח כספי בשנה הראשונה, וביא'-יב' 30 שעות נוספות בכל שנה".

מה התכניות להמשך?

"יש כמה. קודם כל, אנחנו רוצים לפעול גם בבתי הספר היסודיים. הכל למעשה מתחיל שם", אומר רוי ונתנאל מוסיף: "הצעד הבא הוא פרויקט בו נצלם ידוענים שיסתכלו למצלמה ויגידו: "גם אני גולש נקי". לפני הבחירות צילמנו את מירי רגב וכמה נציגים ממפלגת הבית היהודי. אנחנו צריכים כמה שיותר אנשים. אני מאד מקווה שזו תהיה אמירה חזקה שתתפוס, תהיה מגניבה ותעזור לאנשים להבין שיש חיים מחוץ לדיגיטל. אתמול, כאמור, נכחתי בכנס עמיתים בבית-ספר אלדד בו לקחו חלק כמה מאות תלמידים מכל שכבת כיתות ט' בנתניה שהגיעו לשמוע ולחוות דעה על תחום הבטיחות ברשת וגלישה נכונה. בין היתר, הראנו להם את הסרטונים שהקבוצה יצרה והם מאד התלהבו. נמשיך לקדם את הנושא כמה שאפשר ואולי, עוד כמה שנים, נשמח לגלות שהמדיה לא השתלטה עלינו כפי שכולם צופים לעתיד".

עדיין לא עשיתם לנו לייק לעמוד החדש של נתניה און ליין – ksn מבית נתניה און ליין? זה הזמן!

תגובה 1

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן