נתניה: עיר ללא אלימות רושמת הישגים

1
423
פיתוח מיומנויות לימוד - תיכון תל אביב (נתניה) הכנה לבגרות
צילום פוטוליה

התוכנית הלאומית "עיר ללא אלימות", המיושמת בעיר נתניה, רושמת הישגים רבים. כל מה שרציתם לדעת על התוכנית בכתבה שלפניכם.

 המאבק בתופעת האלימות בחברה הישראלית נמצא בליבת העשייה של המשרד לביטחון הפנים על כל זרועותיו. התמודדות נכונה עם תופעה זו מחייבת עבודה רב מערכתית, בכמה זירות במקביל.

 משטרת ישראל נמצאת בחזית האכיפה. ואולם, לצידה, כמעט במקביל במאמץ האזרחי, התוכנית הלאומית "עיר ללא אלימות" –  תוכנית הדגל של המשרד לביטחון פנים, שבמהלך השנים בהן היא פועלת, נרשמו הישגים יוצאי דופן – הן בירידה החדה בנפח האלימות בקרב בני נוער והן במתן חלופות ראויות ומקצועיות לצעירים.. התכנית, אשר  משלימה את מאמצי האכיפה של משטרת ישראל, מיושמת הלכה למעשה במתכונת דומה בכל רחבי הארץ. בנתניה, מובילה את התוכנית ראש העיר, מרים פיירברג-איכר, בשיתוף בשיתוף מפקד תחנת משטרת נתניה, אנשי החינוך ואנשי הרווחה. את הפעילות הענפה מרכזת מנהלת התוכנית בנתניה, נגה אהרוני, כחלק מגישה רחבה יותר המשלבת בין החינוך הפורמאלי והחינוך הבלתי-פורמאלי בעמותה לחינוך בלתי-פורמאלי.

נגה אהרוני, מנהלת תכנית עיר ללא אלימות - נתניה
נגה אהרוני, מנהלת תכנית עיר ללא אלימות – נתניה

 נגה אהרוני, מנהלת התוכנית בנתניה, מסרה בדבריה לנתניה און ליין, כי התכנית פועלת למניעת אלימות כבר בגני הילדים, דרך חטיבות הביניים ועד בתי הספר תיכוניים. כחלק מהשינוי העירוני אותו מביאה עמה עיר ללא אלימות מופעלות תכניות פנאי מגוונות בשיתוף פעולה פורה עם משרדי ממשלה נוספים ובהם משרד החינוך והרווחה וכן עם אגפי החינוך והנוער ברשויות המקומיות. תרומתה הגדולה של תכנית עיר ללא אלימות לנתניה היא התפיסה הכוללת של עבודת עומק ושיתוף פעולה בין כל הגורמים בעיר.

 אכיפה

"אסטרטגיית האכיפה של תכנית "עיר ללא אלימות" בנתניה מגובשת תוך שיתוף פעולה הדוק עם משטרת ישראל. שותפות זו באה לידי ביטוי בהובלה וברמת מעורבות גבוהה של מפקדי תחנות המשטרה, וזאת על ידי פורום אכיפה עירוני בראשות מפקד התחנה, הפורום מתכנס באופן קבוע ועוסק בתיאום פעילות כלל גורמי האכיפה בעיר ובהגדרת יעדים משותפים למשטרה ולרשות המקומית", מסבירה נוגה אהרוני ומוסיפה: "הצבת מערך שליטה של מצלמות אבטחה באזורים המוגדרים "נקודות חמות" והפעלת ניידות של שיטור עירוני במטרה לטפל באירועים הקשורים בפגיעה באיכות החיים של התושבים. כמו כן מתקיימים מבצעי אכיפה  ב"זירות חמות" ושילוב כוחות אזרחיים כגון סיירות הורים".

 חינוך

תכנית "עיר ללא אלימות" בנתניה מציעה מגוון פרויקטים ותכניות המשלימים את המאמצים הנעשים במסגרת משרד החינוך. זאת באמצעות חיזוק רצף הנוכחות הבוגרת בבית הספר על ידי מדריכי מוגנות, מתן מענה להיבטים הקהילתיים הרלוונטיים להתמודדות עם אלימות במערכות החינוך. הנחת היסוד היא כי נדרשת מעורבות של ההנהגה העירונית, יחד עם מדיניות עירונית ברורה ויכולת לייצר תמונה כוללת של המאמצים המכוונים להגברת תחושת המוגנות של התלמידים.

 במסגרת תחום החינוך פועלת ועדת החינוך בהובלת ראש מינהל חינוך ובהשתתפות אנשי חינוך, גורמי פנאי, אכיפה רווחה וקהילה. קיים מתכלל חינוך, איש מקצוע המרכז את עבודת החינוך בעיר ומסייע לראש המינהל ומנהל התכנית בהובלת ועדת החינוך ובקידום היוזמות והמענים הקהילתיים שיוזמת הקהילה.

 פנאי

עיקרון מרכזי בתכנית "עיר ללא אלימות" בא לידי ביטוי בהנחת העבודה לפיה לצד החינוך לאי אלימות והתגובה להתנהגות האלימה יש לספק גם חלופות בריאות לבילוי שעות הפנאי.  התכנית בנתניה מספקת חלופות עבור הנוער בעיר, התכנית פונה לכלל בני הנוער ומטרתה להרחיב משמעותית את מעגל הצעירים המוצאים עצמם עסוקים בשעות הפנאי, תוך ליווי ופיקוח של מבוגרים משמעותיים.

 על-כך הרחיבו בעמותה לחינוך בלתי-פורמאלי: "התכנית מספקת משאבים להרחבת שעות הפעילות במועדוני הנוער, במגרשי הספורט בעיר וכן בהארכת שעות עבודתם של אנשי מקצוע ומתנדבים הנוכחים בזירות בהן יש ריכוזי נוער. התכנית עוסקת גם בגיוס מנהיגים מקרב בני הנוער – כאשר מנהיגים אלה משמשים כ"סוכני מניעה". ניתנים מענים רבים לבני הנוער המצויים בקצה הרצף, מתקיימות ועדות פנאי עירוניות בהן משתתפים נציגים מכל הגופים ברשות המקומית, מתקיימות תכניות ספורט המהוות קרקע מצוינת להקניית ערכים ומיומנויות אישיות וקבוצתיות, בימי הקיץ והחופשות קיימת הערכות מיוחדת לאור היעדר תעסוקה לתלמידים על ידי מגוון מסגרות חלופיות ואטרקטיביות הפועלות בו זמנית ובעיקר בשעות הלילה".

 התכניות המופעלות בקיץ – מגרשי ספורט מוארים, מחצלות, לילות לבנים, אירועי שיא במתחמים מפוקחים, מדריכי חבורות רחוב ועוד.

 רווחה

תכנית "עיר ללא אלימות" פועלת בשיתוף עם משרד הרווחה לשם קידום יכולתה של העיר נתניה לתת מענה לטיפול בנזקי הטיפול. ליבת העשייה בתחום הרווחה מהווה השלמה וריכוז של מענים טיפוליים לכל סוגי האלימות ולמכלול המעורבים בה. עקרונות היסוד הן – טיפול בכל מי שמעורב במקרי אלימות – מתן מענה לקורבנות, לתוקפים ולעדים לאלימות. ולרבות, ילדים, בני זוג, קשישים, אנשים בעלי צרכים מיוחדים ועובדי ציבור. הטיפול מתקיים בכל הזירות – בבית , בקהילה, ברחוב ובמוסדות כגון: בתי אבות, בתי ספר ומרכזים רפואיים.

 תכנית "עיר ללא אלימות" עוסקת גם בתחום ההקשר העירוני הרחב, ובאמירה הכוללת היוצאת כנגד הפרות חוק והתנהגויות לא נורמטיביות במישור העירוני. התכנית עוסקת בבניית תשתית אנושית ומקצועית המסוגלת להתמודד עם תופעות אלימות, חיזוק המודעות של כלל האוכלוסייה בעיר לתהליך, פיתוח מנהיגות קהילתית הנרתמת למאמץ להפוך את היישוב לבטוח יותר , הרחבת מעגל התושבים הלוקחים חלק במאמץ ומניעה המכוונת להפוך את הסביבה לסביבה הדוחה פשע.

 

תגובה 1

  1. ברצוני לומר מספר מילים בשבחה של מערכת שלוקחת פרוייקט כל כך חשוב ועם פחות "דיבורים" על למה לא לעשות כי….עושה ועושה נפלא …ישר כוח נגה ועיריית נתניה שזכתה להנהגה כזו

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן