נתניה: באין הנחיות; ההורים חרדים לשלום ילדי גני הילדים

0
174
בתמונה: ילדי גן משחקים. התמונה להמחשה.
צילום fotolia

יום שני שעבר. הורים שהביאו את ילדיהם לאחד מגני הילדים ברחוב אונטרמן נדהמו לגלות עובדי גינון העובדים בשטח הגן ללא פקח צמוד. הם, בדיוק כמו מאות הורים לילדים בגני הילדים העירוניים שנתקלו במהלך כל השבוע האחרון בעבודות גינון או עבודות תחזוקה שוטפות בגני הילדים, לא ידעו שבעיריית נתניה ניתנה הנחיה בעל-פה על חזרה לשגרה. כך מצאו עצמם הורים מודאגים יושבים וצופים בעובדי גינון, המשתמשים בין השאר בכלי ניסור חשמליים ומרעישים, משגיחים עליהם – בעוד דלתות הגן עצמו נעולות.

המשמעות: ביטול ההחלטה העירונית שהייתה תקפה בחודשים האחרונים, שלא לאפשר לפועלים מטעם קבלני משנה לבצע עבודות בשטח הגן ללא פקח צמוד. "במצב הביטחוני הקיים, בין אם משרד החינוך מעולם לא סיפק הנחיות ברורות ובין אם ישנן רק המלצות, ראוי הוא להתאים את התקנות למציאות בה אנו חיים", אמרה לנתניה און ליין סמדר סגל, יו"ר ועד ההורים העירוני, שהעלתה את הנושא לדיון ביום שני האחרון – במהלך פגישה עם נציגי פורום מרכז השלטון המקומי. רק אז גילתה סגל, כי כל רשות נוהגת אחרת מבחינה ביטחונית.

"עבודות תחזוקה של גורמים עירוניים בתוך מוסדות החינוך מותרות, ובלבד שכל האנשים הנכנסים לבתי הספר או לגנים מוכרים לרשות המקומית וקב"ט העירייה", הסבירו לנתניה און ליין במשרד החינוך, כמענה לשאלה האם יש או אין בחוזר מנכ"ל משרד החינוך הנחיות בדבר צעדי הבטיחות הנדרשים לביצוע עבודות בזמן לימודים בכלל ובגני הילדים בפרט. "יחד עם זאת, אנו ממליצים לצמצם למינימום את המגע בין עובדי התחזוקה ובין התלמידים ולקיים את העבודות, בחופשות או בתום יום הלימודים".

בנתניה, כידוע, מתבצעות עבודות הגינון וכן עבודות תחזוקה, בין השאר, בשעות פעילות גני הילדים. מסתבר, שבמרבית הרשויות בישראל כך הוא המצב. הסיבה פשוטה: כל עוד מדובר בעובדי עירייה, הרי ששעות עבודתם מקבילות לשעות העבודה בהן פעל גן הילדים. בנתניה, כידוע, כבר למעלה משני עשורים הוחלפו, אט-אט, עובדי עירייה שפרשו בעובדי קבלן. אומנם, כאשר מדובר בעובדי קבלן, בעיריית נתניה מבצעים את כל הבדיקות הנדרשות בחוק כדי לאשר את עובדי הקבלן של החברה הזוכה, אך בשל פעילות הצהרונים והסכמי העבודה מול הקבלנים, כמו גם הצורך לשלם תעריף יקר בהרבה לפועל בשעות אחה"צ וערב, מאשרים בעירייה ביצוע העבודה בזמן הלימודים.

לנתניה און ליין הרחיב גורם בכיר בעירייה: "עבודות תחזוקה שוטפות במבני בתי הספר הרבה פחות בעייתיות, כיוון שלכל בית ספר מאבטח ובמקרים מסוימים אפילו שניים. המאבטחים עוקבים יחד עם הצוות הניהולי אחר העבודות. הבעיה העיקרית היא בגני הילדים, שבנתניה – למשל – רק בגני ילדים המהווים אשכול גנים ישנו מאבטח ובשאר ישנה אבטחה היקפית". לשאלת העיתון מה קורה ברשויות אחרות, ענה הבכיר: "כל רשות נוהגת אחרת. חלק, בעיקר הקטנות, מממנות מאבטחים, יש רשויות בהן ההורים משתתפים במימון ויש רשויות, בעיקר הגדולות, בהן נצמדים להנחיות גורמי הביטחון".

מעיריית נתניה נמסר בתגובה לנתניה און ליין, כי "כל המבצעים עבודות תחזוקה בגני הילדים הינם תושבי המדינה וכולם עברו הבדיקות הנדרשות על-פי חוק". בתשובה פחות רשמית שהתקבלה על-ידי גורם בכיר בעירייה נמסר לנתניה און ליין, כי "בשנה האחרונה התיישרו כל נותני השירות לעירייה בתחום גני הילדים והחלו להעסיק אך ורק בעלי תעודת זהות ישראלית. כלל העובדים, כנדרש בחוק, מחויבים להמציא תעודת יושר (ר.פ) ממשטרת ישראל. לפני כשבועיים, בעקבות ההחלטה לחזור לשגרה בהתאם להמלצות גורמי הביטחון, הנחה ראש מינהל הביטחון בעיריית נתניה את כל הצוותים, כי בכל עבודה המתבצעת בגן ילדים בעיר, יחויב להימצא במקום מנהל עבודה ישראלי שעשה צבא או עובד עירייה. החוק במדינה אוסר על כל סוג של אפליה בגין דת, גזע, לאום או שפה – אבל החוק במדינה כן מאפשר לרשות מקומית לקבוע מי יועסק אצלה- בהתאם לדרישות התפקיד".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן