ניתוח חדשני להחלפת מרפק ירך בלניאדו

0
275

ניתוח להחלפת מפרק הירך נדרש, בדרך כלל, עקב שחיקה של הסחוס במפרק. שחיקת הסחוס גורמת לכאבים ופוגעת בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות ובהליכה. מדובר בתופעה שמופיעה, לרוב, אצל אנשים מבוגרים מעל גיל 70 אולם גם אנשים צעירים אחרי שברים במפרק או הסובלים ממשקל יתרת, בעיות גנטיות או התפתחות לא תקינה של המפרק במהלך הילדות עלולים להזדקק להחלפת המפרק – כמוצא אחרון לאחר שנוסו טיפולים שמרניים תרופתיים וכן טיפולים בפיזיותרפיה.

אם הקושי בהליכה והכאבים גורמים בפגיעה באיכות החיים אין מנוס מניתוח להחלפת המפרק. עם זאת בחמישים השנים האחרונות עמדו לנגד עיניי הרופאים גם השיקולים כנגד ביצוע הניתוח – הצורך להחליף מפרק ביולוגי במפרק מכני עם אורך חיים מוגבל והגישה המסובכת לאזור הניתוח עמוק בגוף ועטוף בשרירים וגידים המפעילים את המפרק.

מבית חולים לניאדו נמסר, כי בזכות חומרים חדשים של השתלים ושיטה חדשה בביצוע הניתוח, אשר הוחל בביצועה בבבית חולים "לניאדו" ניתן כיום לתת מענה טוב יותר מבעבר לשתי הסוגיות המקשות על ההחלטה לביצוע הניתוח.

במהלך הניתוח מוציאים את התפוח של ראש הירך ומבצעים השחזה להכנסת משתלים מיוחדים העשויים ממתכת (מטיטניום) ומותאמים לפי הגודל והאורך האנטומי. כך למעשה מחליפים את הסחוס של המפרק במשתלים חלקים מקרמיקה, מתכת או פוליאתילן. אורך החיים של השתלים עומד כיום על מעל 20 שנה, ולרוב אפילו יותר, וכך מאפשר ביצוע ניתוח זה גם אצל אנשים צעירים יחסית בלי לחשוש כי בהמשך החיים יפוג תוקפו של השתל עם צורך לניתוחים חוזרים.

לשיפור הגישה למפרק בניתוח מצטרפת השיטה החדשה שמוצעת למנותחים ב"לניאדו" החוסכת חיתוך של שרירים או גידים במהלך הניתוח על מנת להחדיר את השתל למפרק.

ד"ר קלוד פיקאר, מנהל המחלקה האורתופדית בבית חולים לניאדו, הסביר על הניתוח: "מיקום המפרק בתוך הגוף הוא עמוק יחסית. עד לפני כארבע שנים היינו נכנסים אל המפרק מהצד או מאחור ונאלצים לחתוך שרירים או גידים בדרך אל המפרק. כמובן שהחיתוך הזה היה מתבצע בדיוק מרבי ובעדינות, אולם עדיין מדובר בחיתוך. הגישה החדשה מאפשרת לי, כמנתח, להגיע אל המפרק דרך קדמת הירך בלי לבצע כל חיתוך של שריר או גיד אלא רק באמצעות הפרדה בין שרירים או גידים".

עוד נמסר, כי משמעות הגישה הניתוחית החדשה היא החלמה מהירה יותר מהניתוח וכן פחות אובדן דם. הגישה החדשה פותחה באירופה ומוצעת לראשונה בלניאדו.

מנהל מחלקה אורטופדית בבית חולים לניאדו, ד"ר קלוד פיקארד. צילום באדיבות בי"ח לניאדו
מנהל מחלקה אורטופדית בבית חולים לניאדו, ד"ר קלוד פיקארד. צילום באדיבות בי"ח לניאדו

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן