נחל פולג: אין עוד זכר לבוצה הרעילה

6
232

בדיקות שנערכו באחרונה עולה התקדמות משמעותית בשיקום הנחל. מהבדיקות עולה, כי אין עוד זכר לבוצה הרעילה – שריד להזרמת השופכין לנחל בשנות השמונים והתשעים, שזיהמה את הנחל.

הוועדה העירונית לאיכות הסביבה, בראשותו של חבר המועצה, עו"ד אדיר בנימיני, קיבלה עדכון מפורט על התקדמות התהליכים לשיקום נחל פולג מפי נציג רשות ניקוז נחלים שרון, אשר סקר את ההתקדמות שחלה בעניין.

מקורו של נחל פולג, שאורכו כשבעה-עשר קילומטרים הוא באזור טירה, סמוך לקיבוץ "רמת-הכובש". לנחל כמה יובלים, והוא עובר באזורים חקלאיים וחוצה גם שני כבישים ראשיים (כביש מס' 4 ומס' 2). מדובר בנחל שהוא בעיקרו נחל אכזב, אך בסמוך לעיר נתניה, הנחל מתחתר ומגיע למי התהום, המבצבצים אל פני השטח במשך כל ימות השנה. באגן ההיקוות של הנחל הוקם מאגר הקולט את מי שיטפונות החורף ואת מי הקולחים המטוהרים הזורמים בנחל. מי המאגר מנוצלים להשקיה.

חברי הוועדה אף נחשפו לתכנית המורחבת לשיקום הנחל, הכוללת גם את תכנית הפיתוח של "מחצבת אודים", הצפוי להפוך להיות פנינת טבע לימודית, שמרכזו אגם מים. כל זאת בשטח ששימש בעבר כמחצבה.

יו"ר הוועדה, עו"ד אדיר בנימיני, מסר בתגובה לנתניה און ליין כי : "קידום השיקום של נחל פולג הוא מהאתגרים החשובים ביותר שוועדת איכות הסביבה הציבה לעצמה לקדנציה הזאת. העובדה שקרקעית הנחל שוקמה היא מהבשורות הטובות ביותר שיכלנו לקבל, והשילוב עם התוכנית של מחצבת אודים, יכול להפוך את המקום לפנינת טבע אמיתית. אנו נעמוד ונסייע ככל שניתן לרשות הניקוז בקידום התכנית, ככל שיידרש, גם בנוגע להשגת התקציבים הדרושים להמשך יישום התכנית והוצאתה מן הכוח אל הפועל".

נחל פולג חוצה רשויות רבות, מאזור טירה ועד לשפך בנתניה. במשך שנים ארוכות הזרימו רשויות רבות פסולת ומי קולחין לנחל – דבר שגרם לסגירת חוף פולג לרחצה במשך למעלה מעשור. ההחלטה על שיקום הנחל המזוהם, התקבלה בעקבות שורה של עתירות אותן הגיש במהלך סוף שנות השמונים ותחילת שנות התשעים, הרצל קרן, באותה עת פעיל חברתי וכיום המשנה לראש העיר וראש סיעתו של חבר המועצה בנימיני.

העתירות אותן הגיש קרן באותה עת, שפעל יחד עם שורה ארוכה של גורמים ירוקים באותה עת, נגד הנורמות שהיו מקובלות בתקופה ההיא, הובילו לקבלת החלטה מחייבת להקמת מכוני טיהור ברשויות המזהמות. לצד קרן עמדו באותה עת, מול הממסד וכל הרשויות שהתנגדו בשל העלויות הגבוהות, פעילים חברתיים רבים, בהם שוש ערער, ששימשה באותה עת כחברת מועצה ויו"ר סיעת מרצ בעיר.

לפני כשמונה שנים, לאחר שהופסקה כליל הזרמת מי שופכין, הוכרז הנחל כמיועד לשיקום על-ידי המשרד להגנת הסביבה – זאת באמצעות רשות ניקוז נחלים שרון, בו, בין השאר, נציגים של עיריית נתניה, אשר תומכת ומלווה את התהליכים הקיימים – זאת, בעיקר, בשל העובדה כי שפך הנחל מצוי בשטחה הטריטוריאלי ובצמידות לנחל שכונת רמת פולג.

6 תגובות

  1. מדהים, שאת פירות המאבק הציבורי (שהיה לנו הזכות לקחת חלק קטנטן ממנו) בסוף שנות השמונים והתשעים, ולפחות עשור לאחר שזיהום נחל פולג הופסק סופית וחוף פולג הותר לרחצה, רק כעת ניתן לקצור את הפירות!

  2. אחת המטרות שסימנתי לעצמי כבר לפני קרוב לעשור, להביא לשיקום נחל פולג, מתחיל לכרום עור וגידים. בקרוב מאוד יתחילו לראות תוצאות ממשיות. במיוחד כאשר מחצבת אודים תיפתח לקהל הרחב.

  3. יגעת מצאת . כשנלחמים נאבקים למען מטרה חשובה גם אם זה לוקח זמן בסופו של דבר מגיעים לתוצאה מספקת

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן