נחל אלכסנדר עדיין מזוהם – מחכים לגשם

0
628
נזק כבד לחי ולצמחיה בנחל אלכסנדר. צילום חזי ג.

בשבוע האחרון, ניסו ברשות הניקוז ונחלים שרון לטפל בזיהום בנחל אלכסנדר והזרימו ממאגר המים העוגן, בתקווה, כי המים שהוזרמו יורידו באופן משמעותי את הזיהום ויעצרו את הנזק הכבד שנגרם לחי ולצומח בנחל, אולם צופים, כי מחכה לנחל עוד חודש של זיהום.

בימים אלה ניתן לראות שאכן, יש פחות קצף בנחל, אולם אלפי דגים מתים, זבובים וריחות הסירחון, הם עדות לכך שלמרות שרמת הזיהום ירדה, הנחל עדיין מזוהם. ברשויות מתפללים לגשם, אשר ישטוף את מי הנחל ורק לאחר מכן ניתן יהיה לבדוק כיצד לשקם את הנזק.

לפני למעלה משבוע זוהם שוב נחל אלכסנדר כתוצאה מהזרמת ביוב משטחי הרשות הפלסטינית לנחל. זו אינה הפעם הראשונה בה מוזרמים שפכים משטחי הרשות לנחל אלכסנדר. אולם, כך נראה, הפעם הנזק חמור ביותר והשפכים שהוזרמו גרמו למותם של אלפי דגים, לצחנה בלתי נסבלת ביישובים בהם עובר הנחל וכן לסגירת חוף בית ינאי, אליו הגיעו השפכים.

הזיהום, הפעם, נגרם כתוצאה מפעילות מסיק הזיתים בתחומי הרשות הפלסטינית. פסולת מסיק הזיתים הוזרמה לנחל אלכסנדר, וכאמור גרמה לנזק אקולוגי כבד ולמות הדגה. אלפי פגרים של דגים צפו במימיו העכורים והשחורים של הנחל, משם הם נפלטו אל חוף בית ינאי הזרוע בפגרי דגים. גורמים הביעו חשש לחייהם של צבי הים החיים באזור נחל אלכסנדר. חשש כבד נובע מהאפשרות, כי בעלי חיים שיאכלו את פגרי הדגים יורעלו אף הם. ריחות הצחנה פשטו ביישובים הסמוכים למסלולו של נחל אלכסנדר ותושבי יישובים רבים בעמק חפר, בהם יד חנה ובארותים, דיווחו על צחנה בלתי נסבלת העולה מהנחל. "זה רק עניין של זמן עד שנצפה לגל חדש של יתושים, שמקורם באזור שכם", ציינו מומחים.

ראש מועצת עמק חפר, רני אידן, התייחס בשבוע שעבר לזיהום הקשה והגדיר את הזרמת השפכים משטחי הרשות כפיגוע מתמשך. מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים שרון, ניסים אלמון, התייחס לנזק הכבד שנגרם למי התהום בעת הזרמת שפכים לנחל.

השבוע מסר אלמון, כי "רמת הקצף ירדה מעט בשל הזרמת מי מאגר העוגן ומהילת המים בנחל . יש לפנינו עוד חודש לפחות של זיהום. וגשם לא נראה באופק".

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן