לוכד הפדופילים: המשטרה יכולה לעשות יותר

3
318
בתמונה: אילוסטרציה של אדם שנעצר בעקבות פשעי מחשב, ביטקוין,הונאה (פישיניג) ועוד
צילום fotolia

לפני מספר שבועות נעצר באזור קדימה חשוד בפדופיליה. החשוד יצר קשר באמצעות אחד מחדרי הצ'ט ברשת, עם אבי דוביצקי, המכונה גם "לוכד הפדופילים". החשוד שחשב שמדובר בנער, ניסה לקבוע איתו פגישה באזור יער קדימה ואף הציע לו הצעות מיניות. התכתובת בין דוביצקי לחשוד הועברה למשטרה, שעצרה את החשוד.

מזה שנים לוחם דוביצקי בתופעת הפדופיליה ברשתות החברתיות. בין השאר מבקר דוביצקי בחדרי צ'טים שונים ומתחזה לנער. לדבריו, ההצעות המיניות לא מאחרות להגיע. לדוביצקי בטן מלאה על התנהלות משטרת ישראל ברשת האינטרנט וגם על כנסת ישראל, שלא פועלת, לדבריו, לחקיקה אקטיבית יותר. "אני לא רואה משטרה בפייסבוק וגם לא בצ'טים. מה שאני עושה, המשטרה צריכה לעשות באותו מרץ ובאותה נחישות. צריך להעביר חוק ויש הצעה כזו של חה"כ עודד פורר, לפרסם את רשימת עברייני המין, אבל עדיין חוששים בישראל לפרסם כזו רשימה – כנראה כדי לא לעורר פניקה בציבור", הוא מציין.

מה הביא אותך להקדיש זמן רב יקר כל-כך בהתנדבות, לאיתור פדופילים ברשת?
"תמיד אהבתי לעזור לאחרים, זה בטבע שלי. בפעם הראשונה שעשיתי משהו דומה היה בתחום העישון במקומות ציבוריים. התחום של פגיעה בילדים ברשת היה מקרי לחלוטין. כאשר התפרסם הסיפור של מניע הרצח בבר נוער אשר לימים התברר כלא נכון, אז פשוט נכנסתי לחדר צ'ט ורשמתי שאני בת 13. קיבלתי מאות פניות מגברים והבנתי שיש בעיה".

איזה סוג של פניות קיבלת?
"קיבלתי מאות פניות – מהצעות למין תמורת כסף ועד לחברות. לא מבני 13 או 14, כולם בני 30 פלוס. הייתי המום. לא תיארתי לעצמי שכל זה מתרחש בצורה גלויה מתחת לאפם של חברות האינטרנט ורשויות החוק".

האם באותה עת פנית לגורמים השונים העומדים מאחורי הפורטלים או למשטרה?
"אכן, פניתי לכולם. הם לא השיבו, פשוט התעלמו. חלק שינו את התקנון שלהם וציינו שהכניסה מותרת לבני 18 פלוס. ככה הם יצאו ידי חובה. לאף ילד או ילדה אין בעיה ללחוץ, בתנאי השימוש, על כפתור שאומר "אני מעל 18". כשפניתי למשטרה אמרו לי שצריך להגיש תלונה".

דוביצקי נזכר בתלונה הראשונה שהגיש, אשר הביאה לחשיפתו של איש משטרה, אשר פעל לכאורה ברשתות החברתיות: "התלונה הראשונה שהגשתי הייתה כנגד אדם לבוש מדי משטרה, שביקש לדבר איתי כאשר חשב שאני בת 13. הלכתי למח"ש והם אמרו שאי-אפשר לדעת מי האיש וסגרו את התלונה – למרות שהייתה תמונה ברורה שלו. אחרי שנתיים הצלחתי לזהות את האיש לבד, ללא סיוע של המשטרה והוא בסוף נתפס".

מאז החלטת להקדיש את חייך להגן על ילדים ברשת?
"מאז שראיתי ששוטר מרשה לעצמו להתנהג בצורה כזו והמחלקה לחקירות שוטרים לא פעלה בנחישות לאתר את האיש, החלטתי שאני אגיש תלונות כנגד כל אחד ואחד שיפנה לדמות של ילדה ברשת".

האם יש לפדופילים שיטת פעולה שאפשר לזהות אותה? איך, בפועל, מזהים פדופיל?
"זו שאלה מורכבת. חשוב להבין שלפדופיל אין קרניים. מניסיוני למדתי שהם נמשכים לתפקידי הוראה או מתנדבים בארגונים או בעבודות שיש להם סביבה צעירה. יש כמובן פרופילים ומאפיינים שלמים. מה שחשוב יותר, בעיני, הם אמצעי הזהירות שילדים וילדות, גם נערים ונערות, צריכים לנקוט. בעיקרון, יש להימנע מהתכתבות של כל אדם זר באופן כללי – במיוחד כאלה המתעניינים בחיים הפרטיים של הילדים. אם בעבר מגרש המשחקים היה בשכונה ואחד ראה והכיר את השני, היום מגרש המשחקים הוא וירטואלי וכל אחד יכול לבנות לעצמו דמות. אני מצפה מההורים ללמוד על הסכנות ברשת ולסייע לילדים להבין אותם".

דוביצקי, כך לדבריו, היה מעורב בתפיסתם של יותר מ-1000 חשודים בעבירות פדופיליה ברשת. איומים על חייו, הם עניין שבשגרה. "איומים היו והיו גם שניסו להוציא אל הפועל", הוא אומר ומתאר: "היו גם שניסו להחדיר תוכנות ריגול למחשבים שלי ואחרים הגיעו עד לביתי כאשר גרתי בארץ. קשה להבהיל אותי, בוודאי היום שאני חי ופועל מעבר לים".

אתה לא מסתיר את הביקורת שלך על התנהלות המשטרה ועל חוקי הכנסת. מה יש לשנות?
"הכנסת צריכה לשנות ולהתאים את החוקים למצב הקיים בשטח. לקבוע שנטל ההוכחה יעבור לכתפיו של כל בגיר שהוא אכן דיבר עם ילד או ילדה בגיל ההסכמה. זה יקל על עבודת המשטרה. מהמשטרה אני מצפה שתהיה להם נוכחות סביב לשעון בחדרי הצ'ט, באפליקציות ובפייסבוק ושתהיה להם דרך לקבל תלונות בצורה יותר יעילה תוך שימוש בטכנולוגיה קיימת"

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה, כי, "מערך הסייבר של משטרת ישראל מנהל בכלל מחוזות המשטרה ובלהב 433,  אכיפה ייחודית כנגד פשיעת הסייבר על גווניה- תוך הפעלת אמצעים טכנולוגים מתקדמים במישור המודיעיני, המבצעי והחקירתי ובשת"פ בינלאומי, הדוק ופורה, עם ארגוני משטרה על פני הגלובוס. הודות לפעילות מקצועית של חוקרי המחשב המיומנים במשטרה, נחשפות מדי שנה  עשרות פרשיות וחשודים ברשת – לרבות בתחום הפדופיליה, במסגרתן נעצרו חשודים, הוגשו כתבי אישום, הורשעו עבריינים וניתנו גזרי דין מחמירים. לפיכך, תמוה בעינינו שאזרח, הקושר לראשו כתרים ותארים, דוגמת "לוכד פדופילים", מעלה טענות שונות ומשונות – מבלי להכיר את היחידה, אופייה והיקף פעילותה. במשטרה מבקשים להבהיר, מבלי להתייחס לאדם זה או אחר, כי יוזמה פרטית של "אכיפה אזרחית ברשת" המתבצעת מבלי להכיר את מסגרות ומגבלות החוק, עלולה לשבש חקירות מתנהלות ולפגוע באיתור חשודים. נדגיש, כי "מהלך פרטי מסוג זה" כמעט ואינו נושא פרי בשל הערך הראייתי המוגבל בבואו למבחן בית המשפט, בעוד שתיקים המנוהלים על ידי המשטרה באופן מקצועי ובתיאום עם הגורמים המשפטיים הדרושים, מניבים תוצרים אפקטיביים והנתונים בעניין זה מדברים בעד עצמם".

אבי דוביצקי, לוכד הפדופילים
אבי דוביצקי, לוכד הפדופילים

3 תגובות

  1. כואב לי לראות שאדם אחד נלחם לא רק מול הפדופילים אלה מול משטרת ישראל במקביל.
    לא מובן לי מדוע המשטרה לא נחושה כמו מר דוביצקי בתפיסת האנשים האלו, הרי העלות הכספית עולה מי כמה וכמה לטפל בנפגעים מאשר להעמיד כמה שוטרים לתפוס את אותם אנשים לפני מעשה.
    המספרים מראים שכמות הפוגעים עולה באופן עצום מידי שנה והמדינה לא משקיעה משאבים בלעצור את אותם אנשים כאשר הם מתחת לאפם.
    מדינת חלם

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן