כמה קלוריות אנחנו באמת שורפים

0
19
בדיקת אר.אם.אר. צילום באדיבות מכון וינגייט

שתי בדיקות מרכזיות המתבצעות במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, יסייעו בהתאמת תוכנית תזונתית ותוכנית אימונים על בסיס מדעי. מתברר, שהשילוב ביניהן מחויב המציאות

מאת ענת מאיר ואורלי בר 

“על מנת לקיים את תפקודן של המערכות החיוניות בגוף אנו זקוקים להשקעה אנרגטית לא מעטה. חילוף החומרים (מטבוליזם) שלנו, אחראי על תפקוד המערכות ועל יעילות ההשקעה האנרגטית. במידה ונדע כמה קלוריות אנחנו באמת שורפים במהלך היום ובאימון כושר, נוכל לתכנן תפריט מדויק למטרת הרזיה או לשמירה על משקל גוף” – כך קובעת רותם כסלו-כהן, פיזיולוגית של המאמץ מהמרכז לרפואת ספורט ולמחקר על-שם ריבשטיין במכון וינגייט.

בדיקת אר.אם.אר. צילום באדיבות מכון וינגייט
בדיקת אר.אם.אר. צילום באדיבות מכון וינגייט

מדוע, בעצם, חשוב למדוד את ה-RMR?
“קצב חילוף החומרים במנוחה מורכב מההוצאה הקלורית בזמן השינה ומההוצאה הקלורית הנוספת במצב ערות. מרבית ההוצאה הקלורית היומית מקורה בקצב חילוף החומרים במנוחה שנקרא RMR. הערך של RMR מהווה 75%-60% מסך ההוצאה הקלורית היומית – מכאן חשיבותו הרבה בהשלכות על משק הקלוריות היומי. חילוף החומרים משתנה אצל כל אחד מאתנו לאורך זמן. למשל, ירידה מסיבית במשקל (10%-5%) עלולה לגרום לירידה בקצב חילוף החומרים במנוחה, מפני שגוף קל יותר מצריך פחות אנרגיה כדי לשמור על תפקודים חיוניים. מסיבה זו חשוב למדוד את ה-RMR פעם אחת לפני תחילת הדיאטה והאימונים ופעם נוספת לאחר הפחתה ניכרת במשקל להתאמה תזונתית מחודשת – אחרת עד מהרה תמצאו את עצמכם “תקועים” ולא תצליחו לעמוד במטרות שהצבתם לעצמכם.

כיצד בפועל מבוצעת בדיקת RMR?
“במהלך הבדיקה תידרשו לשכב על מיטה נוחה במנוחה מוחלטת. לגופכם יחובר משדר למדידת הדופק ועל פלג גופכם העליון תונח כיפה שקופה המחוברת לצינור. הבדיקה נמשכת כ-30 דקות, במהלכן תידרשו להישאר ערים. בסיום הבדיקה יופק דו”ח ממוחשב שישמש את התזונאי בתכנון הצרכים הקלוריים האמיתיים שלכם. כך ניתן יהיה לבקר באופן נכון ומדויק יותר את תהליך ההפחתה במסת השומן”.

כיצד, בפועל, נקבע סוג האימון המתאים לאדם?
“על מנת לקבוע את סוג האימון המומלץ עבורכם, נערך מבחן סף חומצת החלב. מבחן זה יכול לספק למתאמן, בהתאם למטרותיו, כלים מדויקים לתכנון קצב וטווחי דופק מומלצים בפעילויות כגון ריצה ושחרור, אימון אירובי, אימון טמפו ואימון לשיפור צריכת החמצן המרבי. המבדק מבוצע בריצה על גבי מסילה נעה או ברכיבה על גבי אופניים נייחים. במהלך המבדק מעלים בהדרגה את מהירות הריצה (או הרכיבה) בכל ארבע דקות. בסיום כל שלב נלקחת דגימת דם מן האצבע או מן האוזן. בסיום הבדיקה מופק גרף המתאר את ערכי חומצת החלב ואת ערכי הדופק. על בסיס זה יכול איש המקצוע, פיזיולוג או מאמן כושר מוסמך, לתכנן את עצימות האימון לתוצאות אפקטיביות”.

למידע נוסף ולתיאום תור לביצוע הבדיקות חייגו: 09-8639400, 09-8639423

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן