יום כיפור: המדריך המלא לצום בטוח

0
101

מזג האוויר הנוח יחסית שילווה את כולנו ביום כיפור, הוא בשורה מצוינת לצמים וגם לעשרות אלפי הילדים בנתניה, שינצלו את הכבישים הפנויים כדי לרכב על אופניים.

במיוחד לקוראי נתניה און ליין – ksn סיפקו לנו מומחי מד"א כמה טיפים כדי לצלוח את הצום בצורה היעילה ביותר, וגם כמה עצות בטיחותיות כדי למזער עד כמה שניתן אפשרויות פציעה של הילדים.

 למעלה מ- 2,000 מקרים בממוצע מטופלים על ידי צוותי מד"א מדי שנה ביום הכיפורים, בהם כ- 500 בני אדם נזקקים לטיפול על ידי צוותי טיפול נמרץ של מד"א ולמעלה מ- 100 בני אדם מתעלפים כתוצאה מהצום. גם השנה, בנוסף לצוותי מד"א בתחנות, לכונני מד"א הרכובים על אופנועים ולכונני מד"א הפזורים עם אמבולנסים בשכונות ובערים, יתווספו כונני מד"א בעלי ציוד רפואי מתקדם שחלקם אף כולל דפיברילטורים בבתי הכנסת ברחבי הארץ, ויוכלו להעניק טיפול מיידי, מהיר ואיכותי לצמים שיחושו ברע. בנוסף, יחזיק מד"א בכוננות גבוהה גם את שני מסוקי מד"א, המשמשים לפינוי ולהצלת חיים באזורים מרוחקים, בצפון הארץ ובדרומה.

מומלץ לחייב את הילדים לחבוש קסדות בטיחות וכן מגני ברכיים ומרפקים כדי למזער עד כמה שניתן נזקים. במקרים רבים הורים שולחים את ילדיהם לחצר או לגן השעשועים ללא השגחה, כחלק מהאווירה הכללית. למרות שמדובר בצום והורים רבים נוהגים ביום הצום עצמו להעבירו בבית הכנסת או בשינה, רצוי לדאוג שלפחות מבוגר אחד ישגיח על הילדים. יש להזהיר את הילדים הנוסעים בכביש להתפנות לצדדים במידה ועובר רכב חירום (אמבולנס למשל).

 המדריך המלא לצום בטוח:

מהארוחה המפסקת ועד הסוף:

1. בכדי להקל על הצום, במיוחד לילדים הצמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה עוד משעות הבוקר – הרבה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות ליטר וחצי מים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא.

2. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. על ילדים שאינם רגילים לצום, ואוהבים לטייל במהלך הצום, להקפיד עוד יותר על שתייה מספקת ושהות באזורים מוצלים.

3. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, פחמימות מורכבות (תפוחי אדמה לדוגמא המתפרקים באופן איטי) עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

4. עם סיום הצום, מומלץ לשתות כוס שתייה ממותקת (תה לדוגמא) במטרה להחזיר לגוף את הסוכר הדרוש לו. ניתן לאכול לאחר מכן פרוסת עוגה קטנה. ההמלצה היא על ארוחה קלילה לאחר הצום, צלחת מרק או כריך – ולו כדי לאפשר לגוף לחזור לעצמו בהדרגתיות.

נשים בהריון, חולים וקשישים:

במד"א ממליצים לחולים, קשישים ונשים בהריון להתייעץ עם רופא לפני הצום, בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, מטרשת עורקים, חולים אונקולוגים, מושתלי כליות, לב או כבד, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר\חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד.

חולי סכרת יקבלו הוראות מהרופא המטפל על מינוני אינסולין שיש להזריק אחרי הארוחה ובמהלך הצום.

 

השאר תגובה

נא להזין את התגובה שלך!
נא להזין את שמך כאן